آغاز فعالیت بازارهای کیش


آغاز فعالیت بازارهای کیش

کیش - ایرنا - فعالیت بازارهای و صنوف کم خطر کیش، پس ازدو ماه تعطیلی، عصر دوشنبه یکم اردیبهشت با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و مقررات شورای سلامت از سر گرفته شد.

این طرح بصورت پلکانی در قالب گام دوم طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی با نظارت حوزه بهداشت و براساس الگو ارئه شده از سوی ستاد ملی کرونا، با رعایت سیاست‌های منطقه‌ای و اختیارات منطقه‌ای صورت گرفت.

فعالیت مجدد واحدهای صنفی جزیره کیش براساس ۱۵ پیمان نامه ( پروتکل ) و فرایند ارائه مجوز،سپردن تعهدنامه بهداشتی و رویکرد به کنترل محیطی ویروس کرونا بصورت پلکانی در دستور کار قرار دارد و در اولین گام مشاغل کم خطر امروز در سطح جزیره فعالیت خود را از سرگرفتند.

بازارها و صنوف کیش که در سال ۹۸ به خاطر نوسانات قیمت دلار و محدویتهای کم سابقه گمرکی دچار رکود شده و به امید گشایش امور در ایام نوروز ۹۹ برنامه ریزی کرده بودند، با هجوم ویروس کرونا در شرایطی سخت تر قرار گرفتند و ناگزیر به دوره ای جدید از رکود و تعطیلی کشیده شدند.

تعطیلی واحدهای صنفی جزیره کیش از ابتدای فروردین گذشته، بشکلی محسوس آغاز و با سیر صعودی ابتلا به ویروس کرونا، در اقدامی پیشگیرانه، طبق مصوبات شورای سلامت جزیره کیش فراگیر شد.

جزیره کیش به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران، سالانه پذیرای یک و نیم میلیون گردشگر است که حدود یک سوم این گردشگران در ایام نوروز به این جزیره سفر می کنند، بازارها به عنوان یکی از جاذبه های توریستی، سهم بزرگی را در جذب گردشگر و گردش اقتصادی کیش و اشتغال ایفا می کنند.

جامعه بازاریان کیش با ۳۲ بازار تجاری و خدماتی و ۲۸۰۰ عضو، بزرگترین تشکل صنفی این جزیره محسوب می شود.

اینکه چه تعداد از واحدهای صنفی کیش با هجوم ویروس کرونا، به تعطیلی کشیده شده و چه تعداد کم خطر یا بی خطر هستند، آماری دقیقی اعلام نشده است اما رقم صنوف تعطیل شده حدود 2000 واحد تخمین زده می شود .

در این زمینه مدیرعامل جامع بازاریان و بازرگانان می گوید: اکثر واحدهای صنفی در بارارهای کیش در زمره مشاغل کم خطر قرار دارند و با رعایت مقررات فاصله گذاری و بهداشتی می توانند فعالیت داشته باشند.

رحمان سادات نجفی در گفتگو با ایرنا افزود: در بازارهای تجاری کیش همه اصناف بارعایت فاصله احتماعی و توصیه های بهداشتی، مجازند فعالیت کنند اما مشاغل پر خطر اجازه فعالیت ندارند.

در این خصوص سعید پور علی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سلامت اقشار مختلف جامعه در اولویت نخست قرار دارد و فرایند فعالیت پلکانی مشاغل با صدور مجوز و دریافت تعهدنامه بهداشتی امکان پذیر است لذا هر صنفی که پروتکل‌های ابلاغ شده را رعایت نکند مشمول اقدامات بازدارنده از جمله پلمب واحد صنفی می شود.

همچنین محمدرضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت کیش با تاکید بر ضرورت پیمان نامه های فعالیت اصناف کم‌خطر تاکید کرد: تیم‌های نظارتی متشکل از مرکز توسعه سلامت کیش، مدیریت صنایع، اداره استاندارد، جوامع صنفی و مدیریت بازرگانی، معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش و اماکن نیروی انتظامی بر رعایت پروتکل‌های ابلاغ شده نظارت مستمر دارند.

رضانیا افزود: پس از بازگشایی اصناف این نظارت‌ها به صورت جدی ادامه خواهد داشت و عدم ورود اطلاعات صنف و خوداظهاری بیماری کووید ۱۹ در سامانه و همچنین عدم رعایت پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی، صنف مورد نظر پلمب خواهد شد.

همچنین ناصر آخوندی رییس ستاد اقتصادی مقابله با ویروس کرونا در کیش نیز در گفتگو با ایرنا ضمن اشاره به فعالیت کارگروه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، هتلداری، رستوران‌ها، صنایع، جامعه بازاریان اصناف گفت: با مشارکت بخش خصوصی اطلاعات رصد شده و زیان‌ها و خسارت‌های ناشی به بخش اقتصادی در حال بررسی است .

ناصر آخوندی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به جامعه بازاریان، اصناف و غرفه‌دارانی که در پی شیوع ویروس کرونا متحمل آسیب شده اند، اظهار داشت: در جلساتی با مدیران بانک‌های مستقر در جزیره درخصوص تسهیلاتی که دولت در سرزمین اصلی به این موضوع اختصاص داده است، مطرح و پی‌گیر موضوع هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات