جهاد در بیمارستان، خانه و کارگاه، سهم زنان در مقابله با کرونا


جهاد در بیمارستان، خانه و کارگاه، سهم زنان در مقابله با کرونا

مشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: زنان استان در دوران کرونایی در سه حوزه خانه، مراکز درمانی و تولید ملزومات مقابله با این بیماری، نقش آفرینی کردند و حضور موثر و پررنگی در پیشگیری و مقابله با کرونا داشتند.

طاهره طهماسبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده پرستاران و بخش اعظمی از کادر پزشکی در مراکز درمانی زن هستند که با به خطر انداختن جان خود برای درمان و حفظ سلامت مردم تلاش کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از زنان خراسان رضوی در قالب سازمانهای مردم نهاد، تشکلها و بنگاه‌های اقتصادی و معین‌های اقتصادی در جریان تولید و تامین ملزومات پیشگیری و مقابله با کرونا نقش آفرینی کردند و کمکهای زیادی در این زمینه انجام دادند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: نخستین اقدام زنان فعال در حوزه اقتصادی تولید ماسک و لباس بیمارستانی برای رفع کمبود در این بخش بود که تعدادی از معین‌های اقتصادی با مدیریت زنان، اتحادیه بانوان خیاط، کانون زنان بازرگان و سازمانهای مردمنهاد در این زمینه وارد عمل شدند و اقلام مزبور را تولید کردند.

طهماسبی اظهار داشت: مدیریت برخی از شرکتهای دانش بنیان در خراسان رضوی برعهده زنان است که نسبت به تولید مواد ضدعفونی کننده برای تامین نیاز مردم و بیمارستانها اقدام کردند.

وی ادامه داد: در زمانی که خراسان رضوی برای تامین کش مورد نیاز ماسک در مضیقه بود یکی از بانوان مدیر واحد تولیدی با ورود به این موضوع نسبت به تولید کش اقدام کرد.

او اضافه کرد: طی دو ماه گذشته کسانی که تولید ملزومات پیشگیری از کرونا را برعهده داشتند هزار و ۵۰۰ نفر از بانوان جهادگری بودند که عموما سرپرست خانوار به شمار می‌رفتند و در قالب ۲۱۲ کارگاه، ۸۷۵ هزار ماسک، دستکش، پاپوش و سایر ملزومات پزشکی و هزار و ۷۰۰ دست لباس محافظ یکسره ضد ویروس تولید کردند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: تعدادی از بانوان کارآفرین استان نسبت به گندزدایی و ضدعفونی کردن منطقه محل کسب و کار یا واحد تولیدی خود به صورت خودجوش اقدام کردند، همچنین برخی از زنان جهادگر استان قبل از تعطیلی سالنهای ورزشی، آنها را ضدعفونی نمودند.

طهماسبی اظهار داشت: تعدادی از سازمانهای مردم نهاد با مدیریت زنانی که در حوزه سلامت فعال هستند به تجهیز مراکز قرنطینه سپاه در حوزه تامین ماسک و لباس کادر پرستاری اقدام کردند.

وی اضافه کرد: تعدادی از بانوان خراسان رضوی به صورت داوطلبانه به بیماران کرونایی در دوران نقاهت کمک کردند و مراقبت از آنان را برعهده گرفتند.

طهماسبی افزود: بانوان نیکوکار خراسان رضوی تاکنون ۲۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال هدیه نقدی و ۷۰۰ میلیون ریال هدیه غیرنقدی به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا اعطا کردند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: برخی از زنان فعال در دستگاه‌های اجرایی برای افزایش تاب آوری خانواده در دوران قرنطینه خانگی نسبت به تولید محتواهای آموزشی اقدام کردند تا به زنان در حفظ آرامش خانه و ارتقای تاب آوری اعضای خانواده کمک کنند.

وی ادامه داد: تاکنون به هفت هزار و ۵۰۰ خانواده در خراسان رضوی توسط متخصصان، مشاوره‌های خانواده و سلامت به صورت غیر حضوری ارایه شده و ۷۰۰ محتوای آموزشی در قالب کلیپ و موشن گرافی در فضای مجازی منتشر شده است.

طهماسبی اظهار داشت: این محتواهای آموزشی در قالبهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی نشر داده شد و به صورت رایگان در اختیار بانوان خراسان رضوی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: زنان سهم زیادی در تاب آوری و ماندگاری اعضای خانواده در خانه دارند، همچنین زنان در ایجاد آرامش و حفظ آن در خانه نقش آفرین هستند و می‌توانند با تامین وسایل تفریحی و سرگرمی برای بچه‌ها، اوقات آنان را در خانه پرکنند تا کمتر نیاز به بیرون رفتن از خانه داشته باشند.

طهماسبی افزود: رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه از کرونا نیز توسط زنان در خانه گسترش می‌یابد و آنان نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کنند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هم در ایام کرونایی طرح "پیک امید" را در قالب ارایه انواع سرگرمی‌های هنری و ادبی به صورت فیلم و انیمیشن تدوین کرد و از طریق فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها قرار داد.

طهماسبی ادامه داد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز با راه‌اندازی پویش‌هایی با عناوین "خانواده کتابخوان"، "درخانه می‌مانم و کتاب می‌خوانم" کتاب را از طریق فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها قرار داد تا اعضای خانواده با خلاصه کردن این کتابها در پویشهای مزبور مشارکت کنند.

وی گفت: بانوان استان با به راه انداختن کمپینی تحت عنوان "نسیه معطوف به خرید خدمات قبل از سال" خدمات صنفی را پیش خرید کردند تا به عرضه کنندگان خدمات کمک اقتصادی کرده باشند.

تا کنون ۹۸۱ زن فعال در حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی استان شناسایی شده اند و ۲۱ معین اقتصادی درخراسان رضوی توسط زنان مدیریت می‌شود.

زنان خراسان رضوی سهم زیادی در اشتغال و تولید این استان دارند به طوری که میزان اشتغال این قشر در روستاها و همچنین میزان باسوادی آنها بالاست.

بر اساس آخرین آمارها در حالی که میانگین اشتغال زنان در کشور ۷۶.۱۳ درصد است همین شاخص در خراسان رضوی ۸۲.۴۶ درصد است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و ۲۰۹ را در کشور گرفته است.

همچنین تاکنون ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر را بیمار کرده و جان ۱۶۱ هزار و ۱۹۱ نفر را در کشورهای مختلف گرفته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هر استان باید دستکم 2 هنرستان هنرهای زیبا داشته باشد