تکلیف نحوه مصرف منابع آبی ساوه تا پایان پاییز معلوم شد


تکلیف نحوه مصرف منابع آبی ساوه تا پایان پاییز معلوم شد

نحوه مصرف منابع آبی ساوه تا پایان فصل پاییز تصمیم گیری شد.

سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در جلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی و شهرستان ساوه که در سدالغدیر برگزار شد، گفت: شرایط آبی و بارندگی در دو سال اخیر رضایت بخش بوده و بسیاری از کمبودها را جبران کرده است و هم اکنون اکثر سدهای استان به تراز نهایی آب رسیده اند و ظرفیت آنها تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه شرایط نگران کننده کم آبی سال گذشته برطرف شده و سد الغدیر ساوه پس از ۲۲ سال، در سال گذشته سرریز کرد، گفت: البته باید به فکر آینده هم باشیم و منابع موجود آبی را نیز مدیریت کنیم. در دوران خشکسالی با فرونشست زمین و افت منابع زیرزمینی مواجه بودیم، بر این اساس سیاست دولت ذخیره استراتژیک منابع آبی است.

آقازاده اظهار کرد: در دشت های ساوه و زرندیه با بحران منابع آبی مواجه هستیم و این دشت ها همچنان در حالت قرمز قرار دارند. باید با مصرف بهینه آب وضعیت را به ۲۰ سال پیش برگردانیم.

وی گفت: میزان ذخیره آب در پایان فصل پاییز در سد الغدیر از مجموع ۲۶۸ میلیون مترمکعب فعلی باید ۱۵۰ میلیون متر مکعب باشد و مازاد آن به میزان ۱۱۸ میلیون مترمکعب به مصرف آب شرب و کشاورزی برسد. همچنین باید از ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب موجود ۲۰ میلیون متر مکعب به مصارف شرب و ۹۸ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی تخصیص یابد و به میزان آب تخصیصی برای کشاورزی با غیرفعال کردن چاه‌های آب کشاورزی، منابع آبی مدیریت شود، در واقع هرچقدر بیشتر صرفه جویی کنیم می توانیم آب پس انداز کرده و ذخیره کنیم.

آقازاده با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آبی در شهر و روستاهای ساوه با نظر شورای تامین و ‌شورای منابع آب صورت گیرد، گفت: در دو سال گذشته میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر به کمتر از ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده بود که نگران کننده بود، اما خوشبختانه بارش های دو سال اخیر به این ذخیره بسیار کمک کرد.

وی افزود: در دو سال اخیر بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی برداشت نشد و به نظر می رسد افزایش امیدوار کننده ای را در منابع آبی زیرزمینی شاهد باشیم. در واقع و افزایش ارتفاع سطح آب و مطلوب شدن وضعیت منابع آبی زیرزمینی از نتایج این اقدام ارزشمند بود که ادامه این روند دشت ساوه و زرندیه را از بحران خارج خواهد کرد.

آمره ای مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی نیز گفت: برای افرادی که امکان اعطای آب از شبکه برای آنها به دلایل فنی مقدور نیست باید راهکاری اتخاذ کنیم، ما نگران این موضوع هستیم زیرا ایجاد دریچه های جدید برای سد و شبکه ها نیاز به مجوز وزارت نیرو و ارائه گزارش فنی دارد. برای دشت مرکزی ساوه با محوریت یل آباد نیاز به ایجاد یک دریچه است و این کار نیاز به مجوز وزارت نیرو دارد.

سید جلال شاهرخ مدیر بهره برداری از سد الغدیر ساوه نیز گفت: حجم فعلی آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه ۲۶۸ میلیون متر مکعب است که در سال گذشته هم در این زمان به همین مقدار بوده است. هم اکنون ۹۶ درصد حجم سد الغدیر ساوه پر شده و در آستانه سرریز قرار دارد.

وی اظهار کرد: باز شدن دریچه های سد با هدف کنترل ورودی سیلاب به دریاچه سد صورت می‌گیرد. سال گذشته پیک حجم ورودی سیلاب به سد تا ۵۲۰ متر مکعب بر ثانیه هم رسید در حالی که در سال‌ جاری این میزان تا ۸۲ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

حجت الاسلام محمد سبزی منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در سال جهش تولید نباید از بخش کشاورزی مغفول ماند و لازمه شتاب در تولیدات کشاورزی تامین زیرساخت ها و تخصیص آب با مدیریت در بهره برداری از آن است.

وی با بیان اینکه مطالبه کشاورزان تخصیص آب به دلیل بهبود منابع آبی ناشی از بارش های خوب در دو سال اخیر بوده است، افزود: تسریع در بهره برداری از خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری موجب تقویت منابع آبی ساوه شده و سهم بیشتری به بخش کشاورزی تخصیص خواهد یافت.

فرماندار ساوه نیز گفت: گفتمان اصلی امسال جهش تولید در حوزه های مختلف است و ساوه به لحاظ اقلیم و ظرفیت ها رتبه اول تولیدات کشاورزی با تولید ۷۲ محصول در سطح استان را داراست. بخش مهمی از اشتغال ایجاد شده در این شهرستان در بخش کشاورزی است و ساوه بزرگترین تولید کننده گندم استان است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه عمیق و استراتژیک برای بهره برداری از منابع آبی سدالغدیر در این منطقه وجود دارد، گفت: مدیریت منابع آبی سدالغدیر و مسدود شدن ۳۰ حلقه چاه غیر مجاز از جمله اقدامات در راستای استفاده بهینه از آب در ساوه بوده که با همراهی کشاورزان صورت گرفته است.

وی خواستار افزایش سهم آب تخصیص یافته برای کشاورزان نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استان مرکزی در سوگ سرور و سالار شهیدان