رزمایش همدلی کرمانشاه همه را به خط کرد


رزمایش همدلی کرمانشاه همه را به خط کرد

کرمانشاه- ایرنا- کرونا بسیاری از افراد کم‌بضاعت را که نان شب‌شان وابسته به درآمد روازنه است، در فشار و مشکلات مضاعفی گرفتار کرده اما با آغاز رزمایش همدلی، صدها گروه جهادی، خیریه و نهاد عمومی برای کاستن از این مشکلات وارد میدان کمک‌‎رسانی شده‌‎اند.

ویروس کرونا در چهار ماه گذشته میلیون‌ها نفر را در جهان بیکار کرده و با تعطیل کردن بسیاری از مشاغل، صف بیکاران را روز به روز هم طولانی‌تر می کند.

به نوشته نیویورک تایمز، تنها در چهار هفته ۲۲ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست داده‌اند و بنابر اعلام سازمان بین المللی کار، ممکن است کرونا جمعیت بیکاران جهان را به ۱۹۵ میلیون نفر برساند.

در ایران، دولت و سایر نهادهای عمومی تلاش کرده اند که همزمان با مدیریت کرونا، جمعیت بیکاران جدید را به حداقل برسانند اما با این حال خانه نشینی شهروندان و کاهش شدید تردد و مسافرت، هزاران کسب و کار را تعطیل یا نیمه تعطیل و نان صدها هزار نیروی کار را آجر کرده است.

در این میان افراد کم‌بضاعت بویژه کارگران روزمرد و نیروهای بخش خدمات که نان شب‌شان وابسته به درآمد روازنه است، در فشار و سختی مضاعفی قرار گرفته اند به طوری که تامین معیشت آنان بدون حمایت و کمک مالی شدنی نیست.

دولت اعتباراتی را برای کم کردن آثار کرونا بر زندگی این دسته از مردم در نظر گرفته اما این مبالغ جوابگوی انبوه مشکلات آنان نیست. بدهی سنگین دولت، کسری قابل توجه بودجه، کاهش شدید درآمدها به دلیل فروش نفتی اندک و بخشش مالیات کسب و کارهای تعطیل شده نیز سبب شده که دولت توانایی بیشتری برای حمایت مالی از مردم نداشته باشد.

رزمایش مواسات

بر پایه چنین شرایطی بود که رهبر معظم انقلاب روز ۲۱ فروردین به مناسبت عید نیمه شعبان با اشاره به سخت شدن معیشت برای بخشی از افراد جامعه تاکید کردند: خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج)، صحنه ها و جلوه هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به وجود آوریم.

خطاب اصلی سخن رهبر انقلاب بیش از همه به قشر متمکن جامعه و گروه های جهادی و مردمی بود تا یک شبکه وسیع از حمایت مالی و غذایی ایجاد کنند و نیازمندی های افراد کم بضاعت جامعه را پوشش دهند.

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب بود که تمام گروه های مردمی و نهادهای حمایتی برای کاستن از بار سنگین مشکلات اقشار ضعیف و نیازمند جامعه که به واسطه کرونا درآمد خود را هم از دست داده، «پویش کمک مومنانه» را کلید زده اند.

روز ۲۲ فروردین سردار غلامرضا سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در نشستی خبری گفت: بسیج به عنوان تشکیلات مردمی گسترده که در سراسر کشور پایگاه دارد، در نظر دارد با محوریت ۵۴ هزار پایگاه در کل کشور، رزمایش سراسری «کمک مومنانه» را برگزار کند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین درباره نحوه گردآوری و توزیع کمک‌های مردمی در رزمایش سراسری کمک مومنانه گفت: کمک‌هایی که به صورت کالا خواهد بود در همان محل به افراد نیازمند اعطاء می‌شود و کمک‌های نقدی نیز به دست نیازمندان همان منطقه خواهد رسید و کمک‌ها در منطقه‌ای دیگر هزینه نخواهد شد.

ورود جهادی‌ها به میدان

صدها گروه مردمی، بسیجی و جهادی که از آغاز شیوع کرونا در استان کرمانشاه پای کار آمده بودند، پس از سخنان رهبر انقلاب علاوه بر ادامه خدمات برای تامین اقلام بهداشتی موردنیاز مردم، تلاش خود را برای کمک به خانواده های نیازمندان و فقرا بویژه در قالب توزیع بسته های غذایی برای ماه رمضان نیز آغاز کرده اند.

تا اوایل فروردین نزدیک به ۲ هزار نیروی جهادی در میدان مبارزه با کرونا در استان کرمانشاه به صورت تشکیلاتی فعال بودند اما ین روزها تعداد آنان خیلی بیشتر شده است.

یکی از این گروه‌های جهادی در بسیج دانشجویی دانشگاه رازی ایجاد شده که با هزینه شخصی و کمک خیران کارگاه تولید لباس استریل، دستکش‌های یکبار مصرف و شیلدهای محافظ زده و تولیدات خود را به بیمارستان ها و مناطق آسیب پذیر استان ارایه می کند.

در شرق استان هم یک گروه جهادی بیشتر از همه در میدان مقابله با کرونا و خدمت رسانی به اقشار کم‌بضاعت فعال است که ابتکارهای آن کشوری هم شده است.

«گروه جهادی وصال صحنه» برای توزیع هدفمند کمک‌های خود برای اولین بار نرم افزاری را هم طراحی کرد که مشخصات سرپرست خانوار و اقلام اهدایی را ثبت می کند تا موازی کاری در کمک‌رسانی گروه‌های جهادی رخ ندهد. این سامانه اکنون در بین تمام گروه های جهادی کشور توزیع و نصب شده است.

گروه وصال علاوه بر حوزه سلامت اکنون رزمایش کمک مومنانه و شاخه ارزاق خود را هم کلید زده است.

یکی دیگر از نمونه های این گروه های جهادی مردمی، «آبشار عاطفه ها» در شهرستان هرسین است که نقش موثری در کمک رسانی به خانواده های کم بضاعت این شهرستان را دارد.

پایگاه بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) شهرستان صحنه نیز با با همکاری هیات امنا مسجد امام خمینی(ره) این شهر بسته های غذایی شامل دست کم هفت قلم تهیه و با کمک بسیجیان شهرستان در روستاهای خدابنده لو، دهمرادخان، جامیشان سفلی وعلیا، گنداب سفلی، کله جوب دینور و شهرک های آسیب پذیر جواد آباد، بالاجوب، ابراهیم آباد و زیرجاده توزیع کرده است.

قرارگاه جهادی امام رضا(ع) استان کرمانشاه نیز با بیش از ۳۰۰ نیروی تاکنون بیش از پنج هزار بسته اقلام بهداشتی در مناطق فقیر نشین استان توزیع کرده و اکنون در قالب رزمایش کمک مومنانه فعالیت های خود را جهت دهی کرده است.

گروه جهادی خشت های مهربانی هم گزارش داده که پس از اهدای ۱۶ هزار عدد ماسک، ۴۰۰ هزار عدد دستکش، ۱۸ هزار عدد شیلد محافظ صورت، هزار و ۵۰۰ عدد گان یکبار مصرف و تعداد زیادی لباس قابل شستشو برای پرسنل بیمارستانی، در راستای رزمایش کمک مومنانه و مواسات هم تاکنون مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان جمع آوری و قرار است در قالب ۷۰۰ کارت خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای دستفروشان و کودکان کار استان کرمانشاه تهیه و بین آنها توزیع کند.

صدها نمونه دیگر از گروه های جهادی و مردمی در قالب عنوان های مشخص یا به صورت گمنام در حال جمع آوری و توزیع کمک بین مستمندان استان هستند و جلوه های زیبایی از برادری و همیاری را در استان خلق کرده اند.

بسیج، محور رزمایش همدلی

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه ۳۰ فروردین از شناسایی «بیش از ۷۸ هزار خانوار نیازمند استان» توسط سپاه خبر داد که به گفته او تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند.

سردار بهمن ریحانی گفت که حدود ۱۳ هزار بسته معیشتی ۳۸۵ هزار تومانی بین خانوارهای نیازمند توزیع می شود و تمرکز اصلی ما بر ماه مبارک رمضان است.

سرهنگ کامران هزارخانی، مسوول بسیج سازندگی استان کرمانشاه هم در این باره گفت: بسیج در دل همه روستاها، شهرها و محله‌ها پایگاه دارد و به راحتی نیازمندان را شناسایی، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و با سازماندهی منسجم و هدایت‌شده در سطح استان توزیع می‌کند.

سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه تلاش دارد که در کنار منابع خود کمک های مردمی را هم جذب و با کمک شبکه نیروی انسانی خود به دست نیازمندان برساند.

معاون فرهنگی سپاه نبی اکرم(ص) نیز از همه خیران و افراد متمکن خواست که سپاه را در خدمت رسانی به نیازمندان یاری کنند.

سرهنگ بهرام میرزایی درباره رزمایش کمک مومنانه گفت: کمک‌ها به ۲ شکل نقدی و غیرنقدی جمع آوری می شوند، برای کمک های نقدی شماره کارت پیش بینی شده که آن را اطلاع رسانی کردیم و کمک های غیرنقدی شامل مواد غذایی و ارزاق عمومی توسط چادرهای برپا شده‌ رده های بسیج در سراسر استان، دریافت می‌شود.

رزمایش همدلی کرمانشاه همه را به خط کرد

سپاه استان کرمانشاه در رزمایش کمک مومنانه شماره حساب اعلام کرده و گفته است که برای دریافت کمک های غیرنقدی هم آمادگی دارد.

به گفته معاون فرهنگی سپاه نبی اکرم(ص) «پیش از این در سطح تمامی محلات، اقدامات لازم جهت شناسایی نیازمندان و افرادی که به واسطه شیوع بیماری کرونا متضرر شده یا شغل‌شان را از دست داده اند، انجام شد و اطلاعات و آمار دقیقی از این افراد بدست آمد تا با شروع ماه مبارک رمضان اولین مرحله‌ی کمک ها بین نیازمندان تقسیم شود.»

امیر سلیمان طاهری، جانشین قرارگاه منطقه ای غرب ارتش نیز از تهیه و توزیع سه هزار بسته معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی بین نیازمندان استان کرمانشاه خبر داده است.

برنامه نهادهای حمایتی و عمومی

از سوی دیگر نهادهای حمایتی هم با تمام توان وارد میدان شده تا مشکلات خانواده های مستمند استان را در این روزگار کرونایی و ماه رمضان کاهش دهند.

در این زمینه قرار است ۵۰ هزار بسته ۲۰۰ هزار تومانی با محوریت جمعیت هلال احمر و کمک مردم و خیران استان کرمانشاه تهیه و بین خانواده های نیازمند و آسیب دیده از کرونا که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، توزیع شود.

فرزین معتمدی، مدیرکل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از خیران خواست، کمک‌های نقدی خود را از طریق شماره‌گیری #(۰۸۳۳)کد استان *۱۱۲* به شماره حساب جمعیت هلال احمر کارت به کارت کنند.

معتمدی اضافه کرد: بسته ای دیگر شامل ژل و دستکش برای بیماران خاص استان در حال بسته‌بندی است که به‌زودی به دست آن‌ها خواهد رسید.

کمیته امداد استان کرمانشاه هم در اسفند سال گذشته حدود ۱۲ هزار و در فروردین امسال هم ۱۰ هزار خانواده جدید را به خانوارهای زیرپوشش خود اضافه کرده؛ این خانواده ها جزء خانوارهای آسیب دیده از کرونا هستند و از کمک های کمیته امداد از جمله ۶ هزار سبد حمایتی و بهداشتی بهره مند شده اند.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه در این باره گفت: کمیته امداد کرمانشاه در آستانه ماه مبارک رمضان با فعال‌سازی شماره گیری کد دستوری #۱*۸۸۷۷* این رزمایش به اجرا درآورده‌ است.

محسن رخصی گفت: در این سامانه خیران می توانند به هر میزانی که می خواهند کمک های خود را به نیازمندان اهدا کنند.

رخصی همچنین شماره حساب ۰۱۰۹۳۹۰۹۳۹۰۰۹ و شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۹۶۲۷ نزد بانک ملی را نیز آماده دریافت کمک های نقدی و غیرنقدی خیران نیک اندیش اعلام کرد.

او تصریح کرد: تمام کمک‌های جمع‌آوری شده در رزمایش ملی بخشش ایرانیان در اسرع وقت به منظور اطعام و تهیه وسایل ضروری خانوارهای نیازمند توزیع خواهد شد.

همچنین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، تعداد ۳۱۳ آشپزخانه بزرگ کمیته امداد در سراسر کشور با هدف طبخ و توزیع پنج میلیون پرس غذای گرم بین آسیب‌دیدگان بی‌بضاعت ناشی از بیماری ویروس کرونا و نیازمندان شروع به کار می کند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه از این تعداد ۱۶ آشپزخانه در کرمانشاه فعال می شوند.

حجت‌الاسلام محمد صالحی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه نیز از اجرای طرح «ضیافت الهی» در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت که این طرح در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب و کمک مؤمنانه است که در آن سه هزار بسته غذایی از محل موقوفات استان تهیه و بین نیازمندان توزیع می شود.

اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از همه خیران و نیکوکاران استان خواسته است که کمک های خود به افراد آسیب دیده از انتشار ویروس کرونا را از طریق بهزیستی به دست نیازمندان برسانند.

رزمایش همدلی کرمانشاه همه را به خط کرد

آمار دقیقی از کمک های سایر نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام راحل(ع) به استان کرمانشاه منتشر نشده اما این ۲ نهاد هم برنامه هایی برای کمک های کلان به اقشار نیازمند کشور در دست اجرا دارند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( سوم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون پنج هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل