چرایی بازگشت مدارس کپری بعد از جشن پایان مدارس کپری


چرایی بازگشت مدارس کپری بعد از جشن پایان مدارس کپری

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از بسته شدن پرونده مدارس در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: پرونده ساخت و تکمیل مدارس در مناطق سیلزده نیز تا مهرماه 99 بسته و در طلعیه سال تحصیلی پیش رو، هیچ دانش‌آموزی در این مناطق مشکل مدرسه را نخواهد داشت.

مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌وگوی مجازی با خبرنگاران استان سمنان و در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص مدارس آسیب‌دیده از حوادث سال 98 اظهار کرد: پرونده مدارس مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بسته شده و خوشبختانه با احداث مدارس جدید در این مناطق، هفت‌دهم مترمربع به سرانه فضای آموزشی در این استان افزوده شد.

وی با بیان اینکه مدارس بیشتری نسبت به قبل از زلزله در این مناطق ساخته شد افزود: در جریان این زلزله 78 مدرسه استان تخریب شده بود که با همتی که صورت گرفت تاکنون 160 مدرسه در این مناطق افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

پایان مدارس خشتی و گلی در کشور

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به وقوع سیل در چند استان کشور از جمع‌آوری 210 میلیارد تومان برای احداث و بازسازی مدارس مناطق سیلزده سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید نیز معادل همین مبلغ را اختصاص و در مجموع 410 میلیارد تومان در مناطق سیلزده و از جمله سه استان لرستان، خوزستان و گلستان هزینه شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های مناطق سیلزده تحویل شده ادامه داد: پرونده مدارس در مناطق سیلزده نیز تا پایان سال 99 بسته خواهد شد.معاون وزیر آموزش و پرورش از پایان مدارس خشتی و گلی در سطح کشور خبر داد و در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی بازگشت مدارس کپری با وجود برگزاری جشن پایان مدارس کپری گفت: در حال حاضر کمتر از 150 مدرسه کپری در کل کشور داریم که برنامه‌ای هم برای جمع‌آوری آنها نداریم.

رخشانی‌مهر از مدارس کپری به عنوان بخشی از معماری اصیل مناطق شرقی کشور نام برد و افزود: شکل‌گیری اینگونه مدارس متناسب با شرایط و نیاز این مناطق صورت گرفته و از همین رو مدارس کپری، با برچیده شدن‌شان هم از بین نمی‌روند.

چرایی بازگشت مدارس کپری با وجود برگزاری جشن پایان مدارس کپری

وی با بیان اینکه نمی‌توان با حذف این مدارس به ساخت مدارسی با آجر و سیمان پرداخت اظهار کرد: مدارس کپری عمدتا مخصوص عشایر منطقه و جمعیت کوچرو است که مبدا و مقصد مشخص و ثابتی ندارند و از همین رو در صورت برچیدن‌شان دوباره از نو بنا می‌شوند.

چرایی بازگشت مدارس کپری بعد از جشن پایان مدارس کپری

وی به برگزاری جشن پایان مدارس کپری در سال 87 اشاره و تصریح کرد: در آن سال کل مدارس کپری کشور برچیده شد و جشنی هم تحت عنوان جشن پایان مدارس کپری برگزار شد اما با گذر زمان با توجه به نیاز منطقه به مدارس کپری، دوباره اینگونه مدارس که متناسب با نیاز اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت عشایری شکل گرفته از نو بنا شدند و از همین رو در حال حاضر نیز 150 مدرسه کپری در سطح کشور داریم که با توجه به تجربه قبلی برنامه‌ای برای برچیدن آنها نیز نداریم.

آمادگی سمنان و اصفهان برای حذف مدارس سنگی

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌ریزی برای برچیدن مدارس سنگی در کشور خاطرنشان کرد: بعد از حذف مدارس گلی و خشتی در کشور، امسال برای حذف مدارس سنگی برنامه‌ریزی شده است .

ایسن مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه هر کدام از استان‌ها امسال با توجه به اعتبارات خود، یک هدفگذاری برای حذف مدارس سنگی خواهند داشت ادامه داد: تاکنون دو استان اصفهان و سمنان برنامه خود را برای حذف این مدارس تا پایان سال 99 ارائه دادند.

وی با بیان اینکه در این برنامه حذف و جمع‌آوری مدارس سنگی دارای دانش‌آموز در اولویت قرار گرفته افزود: برخی از مدارس سنگی در سراسر کشور که خالی از جمعیت دانش آموزی هم هستند با هدف حفظ مالکیت آموزش و پرورش جمع‌آوری نخواهند شد.

رشد 444درصدی اعتبارات مدرسه‌سازی سمنان در سه سال

رخشانی‌مهر سرانه فضای آموزشی در استان سمنان را بیش از متوسط کشوری اعلام و اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در این استان 6.61 مترمربع است که بیشتر از میانگین کشوری این شاخص که 5.2 مترمربع است، می‌باشد البته سرانه مطلوب و استاندارد 8.4 مترمربع است که همکاران ما برای دسترسی به آن نیز برنامه‌ریزی کردند.

چرایی بازگشت مدارس کپری بعد از جشن پایان مدارس کپری

وی با بیان اینکه سمنان از نظر سرانه فضای آموزشی در رتبه هشتم کشور قرار دارد به افزایش اعتبارات مدرسه‌سازی در استان پرداخت و ادامه داد: در سال 96 اعتبارات ملی ابلاغی این استان 12 میلیارد تومان بوده که در سال 98 با 170درصد رشد به 34 میلیارد تومان و در سال 98 با رشد 100درصدی به 68 میلیارد تومان رسیده است و در مجموع اعتبارات این استان از 96 تاکنون افزون بر 444درصد رشد داشته است.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به برنامه‌ریزی جامع برای حذف سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در کشور گفت: در همیت راستا برای جمع‌آوری همه بخاری‌های نفتی و خرید تجهیزات هنرستانی برنامه‌ریزی شد.
وی سهم استان سمنان از اعتبارات ملی این بخش در سال 96 را 3.7 میلیارد تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال 97 اعتبارات استان در این بخش به 4 میلیارد تومان و در سال 98 نیز به 13.8میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این مهم نشان‌گر رشد 268 درصدی اعتبارات استان سمنان در این بخش است.

وی از پایان مدارس خشتی و گلی در کشور خبر داد و گفت: کل مدارس خشتی و گلی کشور 1006 باب بودند که 6 باب آن در استان سمنان بوده و لذا در حال حاضر نه تنها در سمنان که در هیچ استان دیگری مدرسه خشتی و گلی نداریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش از حذف بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان نام برد و اظهار کرد: در استان سمنان 3623 کلاس درس با بخری‌های نفتی گرم می‌شدند که تا پایان 98 بیش از 3174 کلاس درس کاملا استانداردسازی شده و بخاری‌های غیراستاندارد از آنها جمع‌آوری شده است.

امسال وزارت نفت 100هزار کلاس درس را استانداردسازی می‌کند

رخشانی مهر با بیان اینکه 449 کلاس درس استان سمنان نیازمند استانداردسازی است افزود: سیستم گرمایشی همه این کلاس‌های درس تا پایان 99 استانداردسازی می‌شوند.

چرایی بازگشت مدارس کپری بعد از جشن پایان مدارس کپری

وی با بیان اینکه 23 هزار کلاس درس در کل کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند اضافه کرد: این تعداد در واقع 4 درصد کلاس‌های درس در کل کشور هستند. سیستم گرمایشی مابقی کلاس‌ها کاملا استانداردسازی شده است. البته 63 هزار بخاری گازی استاندارد هم در کشور داریم که با توجه به الزام قانونی حذف شعله مستقیم از کلاس‌های درس این بخاری‌ها نیز باید جمع‌آوری شوند.رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به بودجه سال 99 این بخش گفت: در بودجه 99 مصوب شده که وزارت نفت سیستم گرمایشی100هزار کلاس درس را استانداردسازی کند.

تحویل 14 هزار کلاس درس جدید تا آخر 99

وی از وجود 40 هزار کلاس درس نیمه‌تمام در کل کشور خبر داد و گفت: 26 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و 14 هزار میلیارد تومان از محل طرح‌های مشارکتی به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان امسال 14 هزار کلاس درس جدید بنا و تحویل آموزش و پرورش می‌شود ادامه داد: در حال حاضر همه این پروژه‌ها چه آنها که با منابع دولتی ساخته می شوند و چه آنها که خیرسازند در حال فعالیتند.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه هیچ پروژه رهاشده‌ای در حوزه نوسازی مدارس کشور وجود ندارد تصریح کرد: اگر هم پروژه رهاشده‌ای وجود دارد اعتبارات آن از محل اعتبارات استانی است وگرنه همه آنها که اعتبارات‌شان از محل منابع دولتی و یا مشارکتی‌ها است، در حال تکمیل هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا