گیاهانی زیبا در آپارتمان تان پرورش دهید


برای نگهداری گیاهان آپارتمانی نیاز به داشتن اطلاعات مناسب در این رابطه است. با توجه به محدودیت‌های موجود در آپارتمان‌ها،…

گیاهانی زیبا در آپارتمان تان پرورش دهید

راهکارهایی علمی برای پرورش گیاه :

گیاهانی زیبا در آپارتمان تان پرورش دهید
سیناپرس: برای نگهداری گیاهان آپارتمانی نیاز به داشتن اطلاعات مناسب در این رابطه است. با توجه به محدودیت‌های موجود در آپارتمان‌ها، باید گیاهانی را انتخاب کرد که مقاوم‌تر بوده و بهتر رشد می‌کنند.

امروزه آلودگی هوای شهرها یک معضل بزرگ به‌حساب می‌آید. این مشکل برای فضاهای بسته مانند خانه‌ها نیز وجود دارد به این معنا که آلودگی فقط در خارج از خانه و فضاهای باز نیست و به داخل خانه‌ها و فضاهای بسته نیز نفوذ می‌کند.

گروهی از محققان برای حل این مشکل به بررسی کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی پرداختند. معمولاً بسیاری از افراد در نگهداری این‌گونه گیاهان به مشکل برمی‌خورند و خیلی زود گیاهانشان خشک‌شده و از بین می‌روند.

اگر به گیاه آپارتمانی به میزان لازم آب نرسد، باعث بسته شدن روزنه‌های روی برگ‌های آن‌ها می‌شود و در صورت بسته شدن این روزنه‌ها، گیاه به‌خوبی نمی‌تواند فتوسنتز کند چراکه دی‌اکسید کربن نمی‌تواند وارد و اکسیژن نمی‌تواند خارج شود. درحالی‌که دریافت آب کافی برای گیاه عمل فتوسنتز را آسان‌تر کرده و رشد گیاه بهتر انجام می‌شود.

آلاستر کالام (Alastair Culham) یک گیاهان شناس است که به بررسی این مسئله پرداخته و در مورد پرورش گیاهان آپارتمانی توضیحاتی ارائه کرده که می‌توانیم با در نظر گرفتن آن‌ها، در خانه خود گیاهان و گل‌های شاداب‌تر و سالم‌تری را پرورش دهیم.

در اینجا به ارائه هشت نکته مهم در طرز صحیح پرورش و نگهداری گیاهان می‌پردازیم:

1- گیاهان نیاز به نور کافی دارند

نور مهم‌ترین عامل محیطی برای سالم نگه‌داشتن گیاهان آپارتمانی به‌حساب می‌آید. این گیاهان برای فتوسنتز به نور احتیاج دارند. اگر گیاهان سطح نور مناسبی را در آپارتمان شما داشته باشند، بیشتر فتوسنتز کرده و رشد بهتری خواهند داشت. اگر گیاهان نتوانند درست فتوسنتز کنند، رشد نمی‌کنند.

2- پنجره مناسب را برای گیاهان خود انتخاب کنید

گیاهان نیاز به نور کافی دارند. بر اساس نوع گیاه خود پنجره مناسب را انتخاب کرده و گیاهان خود را نزدیک آن قرار دهید تا سالم‌تر و شاداب‌تر باشند. نوری که از طریق پنجره‌های جنوبی به داخل خانه می‌تابد، بسیار شدید و مستقیم بوده و برای گروهی از گیاهان مانند کاکتوس‌ها که نیاز به نور بیشتری دارند، مناسب است.

پنجره‌های شمالی دارای نور ملایم بوده و به‌ندرت تابش مستقیم نور خورشید را به خود می‌گیرند بنابراین در کنار این‌گونه پنجره‌ها باید گیاهانی را که نور ملایم‌تری را نیاز دارند مانند گروه گیاهان پرسیاوشان (maidenhair fern) قرار دهیم.

پنجره‌های شرقی و غربی دارای سطح نور متوسطی هستند و گیاهانی مانند ترادسکانتیا (tradescantias) یا برگ بیدی‌ها در کنار این‌گونه پنجره‌ها موقعیت بهتری برای رشد و شادابی خواهند داشت.

3- برای رشد بهتر گیاهان از چراغ‌های ال ای دی (LED) استفاده کنید

چراغ‌های ال ای دی (LED) به رشد گیاهان کمک می‌کنند. این چراغ‌ها دارای طیف نور بسیار متعادل‌تری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی هستند؛ بنابراین گیاهانی که مستقیماً زیر نور یک LED قرار دارند، می‌توانند مقدار مفیدتری از نور فتوسنتزیک اضافی را به دست آورد.

4- به گیاهان آب کافی دهید

اگر به گیاه آپارتمانی شما به میزان لازم آب نرسد، باعث بسته شدن روزنه‌های روی برگ‌های آن‌ها می‌شود و در صورت بسته شدن این روزنه‌ها، گیاه به‌خوبی نمی‌تواند فتوسنتز کند چراکه دی‌اکسید کربن نمی‌تواند وارد و اکسیژن نمی‌تواند خارج شود. درحالی‌که دریافت آب کافی برای گیاه عمل فتوسنتز را آسان‌تر کرده و رشد گیاه بهتر انجام می‌شود.

به‌طورکلی بهتر است خاک گلدان گیاه شما کاملاً با آب خیس شود و برای آب دهی بعدی، زمان مناسب، زمانی است که دو تا سه سانتی‌متر از بالای خاک گلدان خشک‌شده باشد.

5- به گیاهان کود مناسب دهید

گیاهان برای رشد درست خود، نیازمند مواد مغذی هستند و این مواد مغذی از طریق کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی که معمولاً همان کود برگ است، تأمین می‌شود. به‌طورکلی این‌گونه گیاهان مواد مغذی خاک خود را طی 6 تا 8 هفته از طریق آب از دست می‌دهند بنابراین خاک این گیاهان باید دوباره تقویت شود.

یک نکته مهم این است که در تابستان به دلیل وجود نور و گرمای کافی، بهتر است از کودهای مایع که قابل رقیق شدن است، استفاده شود. در این صورت می‌توان از این نوع کودها به‌طور هفتگی استفاده کرد.

6- خاک گیاه خود را تازه کنید

اگر گیاه آپارتمانی شما شاداب نیستند، بهتر است خاک آن‌ها را تعویض کرده و از خاک تازه استفاده کنید. لازم است بدانید که کودهای گلخانه‌ای خاک زنده نیستند بنابراین فعالیت‌های طبیعی که در خاک زنده صورت می‌گیرد، در خاک این‌گونه گلدان‌ها انجام نمی‌شود. هرچه خاک فشرده‌تر باشد آب سخت‌تر از آن عبور می‌کند و اکسیژن کمتری به آن وارد می‌شود بنابراین ریشه‌ها از سلامت کمتری برخوردار می‌شوند. پس توصیه می‌شود، هرچند ماه یک‌بار خاک گیاهان خود را تازه کنید.

7- گیاهان سالم، هوای خانه را سالم نگه می‌دارند

بیشترین سهم گیاهان در هوا افزایش رطوبت است. رطوبت در اغلب خانه‌هایی که مجهز به وسایل گرمایشی هستند، کم است؛ بنابراین بر سلامت گیاهان آپارتمانی خود اهمیت دهید چراکه در سلامتی افراد خانه نقش مهمی خواهند داشت. گیاهان علاوه بر تأمین رطوبت بیشتر، به‌سلامتی روان افراد خانه نیز کمک می‌کنند که تأثیر مثبتی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

8- گیاهانی را انتخاب کنید که به‌سختی از بین بروند

گیاهانی چون گندمی‌ها (Chlorophytum comosum) و برگ بیدی‌ها (tradescantias) از گیاهان قوی مناسب برای آپارتمان به‌حساب می‌آیند بنابراین نگهداری آن‌ها آسان‌تر است. اگر فرد فراموش‌کاری هستید و دیربه‌دیر گیاهان خود را آبیاری می‌کنید، بهتر است از کاکتوس‌ها نگهداری کنید زیرا این گیاهان در برابر کم‌آبی مقاوم هستند. نور کافی آفتاب مستقیم برای این‌گونه گیاهان بیشتر اهمیت دارد. ارکیده شاپرکی (Phalaenopsis) دارای برگ‌های گوشتی است و بیشتر از کاکتوس‌ها تحمل کم‌آبی را دارد. این نوع گیاهان نیز مقاوم هستند و دیرتر از بین می‌روند.

به‌طورکلی توصیه می‌شود که با توجه به امکانات و نوع ساختمان و میزان نورگیری آن، گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب کنید و پیش از هر انتخاب اطلاعات کافی برای نگهداری و محافظت از آن‌ها را به دست آورید.

مترجم: فاطمه کردی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان