آغاز فعالیت 4 هزار و 200 پرورش‌دهنده کرم ابریشم در گلستان


آغاز فعالیت 4 هزار و 200 پرورش‌دهنده کرم ابریشم در گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - پرورش 6 هزار و 500 جعبه تخم نوغان برای تولید پیله ابریشم توسط 4 هزار و 200 پرورش‌دهنده این محصول در شرق گلستان آغاز شد.

حدود ۶۰ درصد پرورش دهندگان پیله ابریشم در استان گلستان معادل هزار و ۹۰۰ بهره‌بردار درشهرستان مینودشت و سایر بهره‌برداران در شهرستان‌های مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش، آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس و علی آباد کتول فعالیت می کنند.

از مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع‌شده بین پرورش دهندگان پیله ابرایشم گلستان، ۳ هزار و ۵۰۰ جعبه آن در مینودشت و بقیه در دیگر شهرستان‌ها توزیع شد که پیش بینی می شود ۲۲۰ هزار تن از این محصول تولید شود.

امسال قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۳۳۰ هزار ریال اعلام شده اما پیش بینی فروش این محصول در بازار آزاد تا ۲ برابر این قیمت است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مینودشت روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای حمایت از بهره‌برداران پیله ابریشم گلستان در چند ماه گذشته ۱۵ هزار اصله نهال توت که پنج هزار و ۲۰۰ اصله آن در مینودشت بوده، بین فعالان این بخش برای غرس در حیاط منازل یا حاشیه اراضی زراعی و باغی آنها توزیع شد.

حبیب الله زارع اظهار داشت: با هدف تکمیل زنجیره تولید پیله ابریشم، نهالستان یک هکتاری توت گلستان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار اصله نهال در مینودشت احداث شد که نخستین نهال‌های آن نوروز سال آینده در اختیار بهره‌برداران گلستان و برخی استان‌های همجوار از جمله خراسان شمالی و رضوی قرار می‌گیرد.

وی پرداخت ۷۳۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد پایین به ۸ نفر از بهره‌برداران مینودشتی برای بهسازی و نوسازی جایگاه‌های پرورش کرم ابریشم و کمک به راه‌اندازی کارگاه نیمه صنعتی بافت پارچه ابریشمی با ۳ دستگاه بافت را از اقدامات حمایتی مدیریت جهادکشاورزی مینودشت در سال گذشته ذکر کرد.

مدیر جهادکشاورزی مینودشت پیش بینی کرد که امسال ۱۲۵ پیله ابریشم در این شهرستان تولید شود.

به گزارش ایرنا، نوغانداری در استان گلستان هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر این فصل ادامه دارد و مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول ۴۵ روز است.

شهرستان مینودشت با افزون بر ۸۱ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز استان گلستان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل