تالاب‌های «درگه‌سنگی» و «سولدوز» نقده آبگیری شد


تالاب‌های «درگه‌سنگی» و «سولدوز» نقده آبگیری شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: پس از بارش‌های مناسب بهار امسال، تالاب‌های بین‌المللی «درگه‌سنگی» و فصلی «سولدوز» این شهرستان به طور کامل آبگیری شد.

اکبر محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب مورد نیاز تالاب بین‌المللی «درگه‌سنگی» از طریق انهار منتهی به رودخانه «گدار» این شهرستان تامین می‌شود که امسال با پرآب شدن این رودخانه بخشی از آن به آبگیری این تالاب اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: آب مورد نیاز تالاب فصلی «سولدوز» نیز از طریق زهکش‌های سد «حسنلو» تامین می‌شود و امسال با پرآبی این سد، آب به سمت تالاب «ـسولدوز» نیز سرازیر شده است.

وی در خصوص آبگیری تالاب‌های این شهرستان افزود: انتقال آب از کانال سد حسنلو به سمت تالاب «آق‌قلعه» نیز در جریان بوده انتقال آب از طریق انهار سنتی به سمت تالاب «طالقان» نیز تداوم دارد اما آبگیری این ۲ تالاب هنوز به پایان نرسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به انجام عملیات لای‌روبی انهار منتهی به تالاب‌های این شهرستان گفت: به منظور آبرسانی مطلوب به تالاب‌های بین المللی «یادگارلو» و «درگه‌سنگی» و تالاب‌های فصلی «آق قلعه» و «سولدوز» عملیات لایروبی و پاک‌سازی در ۱۱ کیلومتر از کانال‌های منتهی به این تالاب‌ها انجام شد.

«محمدیان»، افزود: این عملیات با هدف آبگیری تالاب‌های این شهرستان و احیای کامل آنها در راستای حفظ اکوسیستم و محیط زیست نقده انجام شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

تالاب بین‌المللی «درگه‌سنگی» (سیران گلی) با ۷۳۵ هکتار مساحت در یک کیلومتری شهر محمدیار نقده واقع شده و در زمان حاضر از وضعیت مطلوبی برای تغذیه و جوجه‌آوری پرندگان برخوردار است.

تالاب «سولدوز» نیز در ۲۵ کیلومتری نقده واقع شده و وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کناری‌آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیمه‌فصلی و دایمی پناهگاه بسیار مناسبی برای پرندگان محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد سه سایت «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» عضو کنوانسیون رامسر بوده و تالاب‌های «سولدوز»، «ساخسی‌تپه»، «دورناگلی»، «طالقان» و «مهماندار» جزو تالاب‌های مهم دایمی و فصلی این شهرستان هستند.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند