ضرورت توجه به عدالت آموزشی برای عشایر دامغان


ضرورت توجه به عدالت آموزشی برای عشایر دامغان

سمنان- ایرنا- رئیس اداره امور عشایری شهرستان دامغان گفت: تحصیل دانش‌آموزان و سوادآموزی عشایر، موضوعی است که ضرورت توسعه آموزش عشایر و تحقق عدالت آموزشی این جامعه در دامغان را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد.

خسرو نبیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا یادآور شد که اکنون ۲ مدرسه عشایر در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

وی ابراز داشت: ۴۰۸ خانوار از عشایر درون کوچ و برون کوچ در این شهرستان زندگی می‌کنند.

وی افزود: عشایر دامغان با حدود ۲ هزار نفر جمعیت در مناطق عشایری این شهرستان زندگی می کنند که ۱۷ خانوار برون کوچ و ۳۹۱ خانوار درون کوچ هستند.

این مقام مسوول اضافه کرد: ۱۷ خانوار برون کوچ از عشایر دامغان، مناطق شمالی این شهرستان را برای ییلاق استفاده می‌کنند و برای قشلاق به استان‌های گلستان، خراسان شمالی و رضوی سفر می‌کنند.

نبیلی ادامه داد: سال گذشته، هفت هزار و ۸۰۰ نفر ساعت کلاس‌ آموزشی در زمینه بیماری‌ها و تغذیه دام با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی در دامغان برگزار شد.

وی اظهار داشت: نصب ۱۱۳ پنل‌ خورشیدی، توزیع لوله پلی اتیلن، اهدای ۲۲۹ آبشخور، نصب ۷۹ مخزن پلی اتیلن و نصب چهار تانکر چرخ‌دار، از خدمات ارائه شده به عشایر منطقه در سال گذشته است.

رییس اداره امور عشایری شهرستان دامغان گفت: بافت لباس، کلاه و دستکش پشمی، گلیم، جاجیم و پلاس از صنایع دستی مهم عشایر دامغان است.

عشایر این شهرستان در منطقه های دیباج، کلاته رودبار، بادله کوه، تویه رودبار، نمکه، آستانه، آهوانو، شورتنگه، تویه دروار، رشم و حسینان، زندگی می‌کنند.

مناطق شمالی دامغان برای ییلاق عشایر مکان بسیار مناسبی است.

شهرستان دامغان در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان