مصاحبه خواندنی با مادری جوان و فعال که 4 فرزند دارد


(عکس تزئینی است) شرایط زندگی این روزها از هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن و تحصیلات تا رواج ازدواج در سن بالا و توقعات بالای نسل جدید و… شاید پذیرش داشتن چند فرزند را بسیار باور ناپذیر کرده است. به قول دوستی وقتی فرزند سومم را به دنیا آوردم همه، از اقوام و دوستان و حتی کادر بیمارستان با تعجب می پرسیدن مگه میشه؟؟؟ بله میشود و شده… با وجود تمام...


(عکس تزئینی است)

شرایط زندگی این روزها از هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن و تحصیلات تا رواج ازدواج در سن بالا و توقعات بالای نسل جدید و… شاید پذیرش داشتن چند فرزند را بسیار باور ناپذیر کرده است. به قول دوستی وقتی فرزند سومم را به دنیا آوردم همه، از اقوام و دوستان و حتی کادر بیمارستان با تعجب می پرسیدن مگه میشه؟؟؟

بله میشود و شده… با وجود تمام مسائل این روزها که همه به نوعی دچار آن ها هستند، کم نیستن مادران جوانی که با داشتن تحصیلات بالا و توکل و باور بر رزاق بودن خداوند بیشتر از سه فرزند دارند.

خانم عاشری یکی از این مادران است که با وجود داشتن چهار فرزند به تحصیلات عالیه خود ادامه داده و در عرصه فرهنگی و شبکه های مجازی نیز فعال است و تجربیات خود را در اختیار دیگر مادران قرار می دهد. برای آشنایی با این مادر فعال و پر نشاط با ما همراه شوید.

❓لطفاخودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنیدخ

ودتانلطفاا خودت

📍عاشری هستم متولد ۱۳۶۷ سطح سه تعلیم و تربیت اسلامی میخونم و ارشد مطالعات زنان. سال ۸۳ ازدواج کردم و سال ۹۲ خداوند اولین فرزندمون رو بعد از مدتها انتظار و پیگیری به واسطه امام حسین(ع) علیه السلام به ما عطا کرد.

چهار فرزند دارم اولین فرزندم آقا محمدامین متولد تیر ۹۲ و دخترم مائده خانم متولد اردیبهشت ۹۴، بعد از ایشون پسرم محمدصادق متولد آبان ۹۵ و در آخر دخترم فاطمه خانم متولد اسفند ۹۶ هستنند.

مصاحبه خواندنی با مادری جوان و فعال که 4 فرزند دارد

❓چند فرزندی چه طعمی دارد و چرا تصمیم گرفتید که مادر چند فرزند شیره به شیره شوید؟

📍از نوجوانی تعداد ایده آل فرزند برای من دو دختر و دو پسر بود که دخترانم خواهر و پسرانم برادر داشته باشن و خداوند مهربان لطف کردند و عنایت کردند و هذا من فضل ربی

❓مدیریت تربیتی دختر و پسر چه تفاوتی با هم دارد؟

📍به نظر من بچه هایی که در کودکی خواهر و برادر دارند از لحاظ رشد اجتماعی و حل مسائل، اختلافات و کنار اومدن با تفاوت ها و چالش ها مهارت بیشتری دارند. ضمن اینکه خواهر و بردار در کنارهم تمرین می کنند با ویژگی و خصوصیت جنس مکملشون بیشتر آشنا میشن و فرصت مناسبی هست برای کسب مهارت زندگی در بزرگسالی ان شاءالله. البته لازمه این امر، تربیت صحیح و بازخورد صحیح والدین هست.

چه طور با این تعداد فرزند به تحصیلات و فعالیت های اجتماعی خود می رسید؟

📍از ابتدا و از همان دوران نوجوانی فعال بودم، در مدرسه مسئول انجمن اسلامی و بسیج بودم و در اردوی راهیان نور شش سال مسئول عقیدتی بودم. زمانی که فرزند نداشتم نذر کردم خداوند به من فرزندی عطاکند، نذر من یک نذر فرهنگی بود که تمام تلاشم رو بکنم تا بتونم فرزندم رو جوری تربیت کنم که از شیعیان و محبین امیرالمؤمنین علیه السلام باشد.

توسل به امام زمان عجل الله داشتم و گفتم اگر ما رو لایق میدونید که سربازی برای شما پرورش بدیم کمکمون کنید. ترم آخر دانشگاه مقطع کارشناسی با اولین بارداری ام همزمان شد. بعد از اون سطح سه شرکت کردم و موقع مصاحبه با نوزاد یک ماهه رفتم و الحمدلله قبولم کردند.

بعد چهارسال مرخصی زایمان و شیردهی گرفتم، از این ترم به اون ترم… چیزی که باعث شد من توقف نکنم عقیده ام به این بود که توقف نکنم باید در حرکت باشم حتی اگر شده لاک پشتی اما باز در حرکت باشم و این حرکت باعث پویایی و نشاط و انگیزه من بود.

هم زمان هم کار کودک و مطالعاتم رو به صورت جدی شروع کردم. دوره های مجازی حضوری با بچه و بچه ها … و بعد دیدم که در بحث تربیت فرزند، رکن مادر هست و باید به صورت جدی به جایگاه مادران و زنان پرداخت. شرایطی پیش آمد تا ارشد مطالعات زنان هم به صورت مجازی بخونم و الان ترم آخرهستم.

چیزی که بهم کمک کرد منسجم کردن برنامه ها و مطالعاتم روی یک موضوعی بود که نیاز خودم بود و در کنار اون کارم هم جوری بود که میتونستم با بچه ها با هم بریم. البته سال های خیلی خیلی سختی رو گذروندم.

❓آیا کتاب و منابعی جهت کمک به مدیریت فرزندان سراغ دارید تا کمکتان جهت این امر شود؟

📍بله قطعا دوره های متعدد تربیت فرزند و کتاب ها خیلی بهم کمک کردند از جمله آشنایی با اساتید خوب مثل استاد محمود سلطانی عزیز، استاد تراشیون، استاد پناهیان. استاد عباسی ولدی و دیگر اساتید، چراغ راهی بودند برای من، هرچند باید مراقب میکردم که این پراکندگی و تنوع باعث گیجی و تناقض در من نشه و از فیلتر ارزش های ما ردبشه.

من به همه مادران و مراجعینم مطالعه جزوه کودک متعادل استاد سلطانی رو پیشنهاد میدم، بعلاوه کتاب کودک خانواده و انسان دکتر جینات و هم چنین کتاب های استاد عباسی ولدی و کتاب های تربیتی مجمع دانشجویی مدارس قرآن و عترت با عنوان طیب گزینی، خیر گزینی و…که با تدبر در قرآن نوشته شده و هم چنین دوره های دانشگاه امام صادق علیه السلام و….

❓یاری همسرتان در فرزند داری به چه صورت است و تا چه اندازه ایشان اهل کمک هستند؟ و آیا در این امر با شما توافق داشتند؟

📍همسرم با وجود تمام مشغله ها و سختی ها بهترین یار و یاور من بودن در این دوران. چون شرایط من جوری نبود که مادرم یا فرد دیگری به من کمک کنن و زمانی بود که من چهار فرزند زیر ۵ سال داشتم و قطعا به کمک نیاز داشتم. ایشون زمانی که می رسیدند اول کوچکترین بچه رو می گرفتن تا من نمازی بخونم و اگر از صبح تا عصر چیزی نخورده بود چیزی بخورم.

شب هایی رو گذروندم که بخاطر رفلاکس دخترم و تب های دوره ایشون و بخاطر کولیک بچه سومم در کل شبانه روز حتی دوساعت هم نمیخوابیدم. شاید یکی از الطاف بزرگ خدا برای من تحمل این بی خوابی ها بود. چون برای خودم و هیچکس قابل باور نبود این حجم از کار و خستگی و بی خوابی رو و خداوند از قدرت بی نهایت خودش این سال ها به من کمک کرد.

مدیریت اقتصادی خانواده چند فرزندی به چه صورت است و آیا این تلقی که فشار اقتصادی ظلمی به فرزندان با تعداد زیاد است و باعث احساس کمبودشان می شود، درست است اگر خیر لطفا دلایلشان را بیان کنید!

📍این رو باید همسرم پاسخ بدند اما از لحاظ تربیتی استفاده مشترک از وسایل در کنار حفظ شخصیت مستقل هر کودک به تقویت تفکر مشارکت کمک می کنه. همچنین بیشتر اسباب بازی ها شامل دوچرخه و ماشین و خیلی از لباس ها رو میشه چندبار استفاده کرد. به نظر من مدل تربیتی والدین تاثیر بسزایی در توقعات فرزندان داره. ضمن اینکه به یمن قدوم بچه ها زندگی سرشار از برکت میشه و این رو هرکس که چندفرزند داره قبول داره. حس رضایت در کنار قناعت. اتفاقا ما برای سرگرم کردن بچه ها هزینه زیادی نمی کنیم و این ها بیشتر باهم مشغول هستند .

✅ و صحبت آخر شما با مخاطبان

📍در زندگی هر انسانی اتفاقاتی هست که انسان رو وادار به تحمل یکسری رنج میکنه. اما اگر اون هدف در جهت رشد و کمال و با آینده نگری همراه باشه اون سختی به شیرینی تبدیل میشه.

بچه هایی که در خانواده های شلوغ هستند طعم واقعی زندگی رو میچشند. هم بازی از جنس خووشون دارند و چند همراه که باهم رشد میکنند و به والدین هم رشد می دند. همیشه گفتم من با تولد هر فرزندم دوباره متولد شدم و بزرگ شدم و این بخاطر نوع نگاه ماست. بجای نگاه دائمی به سختی ها سعی کردیم رشد بچه ها رو ببینیم و اون ها رو نه تنها مانع نبینیم بلکه باعث رشد بدونیم.

ودر آخر بعنوان یک مادر دعا میکنم که خدای مهربان دامان همه چشم انتظاران رو سبز کنه و به حق این شب های عزیز همه عزیزان طعم شیرین مادری و پدری رو تجربه کنند.

ربنا هب لنامن ازواجنا و ذریاتنا قره اعین واجعلنا للمتقین اماما🥰

تحریریه سایت باحجاب_فاطمه نوری شکری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟