امور بهداشتی دام با طرح «بهداشتیار» به عشایر واگذار می شود


امور بهداشتی دام با طرح «بهداشتیار» به عشایر واگذار می شود

ساوه- ایرنا - رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: با هدف تسهیل در خدمات رسانی امور بهداشتی دام در مناطق عشایری و اجرای بهینه فعالیت هایی چون واکسیناسیون و تامین دارو برای جمعیت دامی، طرح جدیدی به نام «بهداشتیار» در دستور کار این سازمان است تا فعالیت های مذکور با تربیت و آموزش نیروهایی از درون این قشر، واگذار شود.

«علی صفر ماکنعلی» روز پنجشنبه در بازدید از عشایر استان های مرکزی، تهران، قم و قزوین که در منطقه یعقوب حصاری شهرستان زرندیه ساکن هستند، اظهار داشت:‌ در این طرح که از سوی معاونت آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود، قرار است افرادی از میان عشایر شناسایی و کارت حرفه ای بهداشت پس از گذراندن دوره های آموزشی برای آنها صادر شود تا با در اختیار گرفتن اموری چون واکسیناسیون و توزیع دارو تحت نظارت سازمان دامپزشکی در مناطق هدف فعالیت کنند.

وی همچنین ارتقای تولید و بهداشت دام عشایر را از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در این راستا کمیته ای راهبردی با مشارکت ارگان هایی مانند شرکت پستیبانی امور دام، سازمان عشایری، شیلات و دامپزشکی تشکیل شده است تا در زمینه افزایش تولیدات، بازاریابی و صادرات فرآورده های گوشتی و لبنی عشایر و همچنین ارتقای سطح بهداشت و سلامت دام های این قشر زحمتکش فعالیت نمایند.

ماکنعلی با اشاره به نظر امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخایر انقلاب هستند، اظهار داشت: اهمیت عشایر برای سازمان دامپزشکی در راستای فرمایش امام راحل، بسیار بالا است و معتقدیم باید خدمات شایسته تری به این قشر تولیدکننده ارائه شود.

وی ادامه داد: در قالب برنامه ای ملی محورهایی از قبیل بهداشت دام در مناطق زمستان گذرانی، تابستان گذرانی و همچنین برنامه امداد در مسیر برای عشایر کشور در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: تداوم روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای مهار بیماریهای دامی مانند تب برفکی و آبله را با جدیت ادامه می دهیم و کوشش می کنیم که در حد توان به خواسته و نیازهای جامعه عشایر کشور در بازه های زمانی سه و 6 ماهه رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی در جمعیت دامی عشایر کشور از برنامه های راهبردی سازمان دامپزشکی کشور است، افزود: برای کنترل این بیماری برنامه ای ملی تدوین و اجرا و همه امور مربوط به واکسیناسیون دام ها نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد.
وی هشدار داد: هیچ مقام و مسئولی اجازه استفاده از عشایر برای منافع خود را ندارد و تلاش می کنیم به خواسته و نیازهای عشایر در حد توان و در بازه های زمانی سه و شش ماهه پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ اینکه عده ای دنبال درآمدزایی در حوزه عشایر هستند نگاه سازمان دامپزشکی نیست و ما درصدد واگذاری امور به خود عشایر برای مقابله با بیماری ها با اعتماد به مردم عشایر هستیم، از این رو به عشایر و روستائیان به عنوان بخش خصوصی نگاه نمی کنیم و اجرای برنامه طرح بهداشتیار نیز در همین راستاست.

وی ادامه داد: برای تامین نهاده ها و بازاریابی محصولات عشایر نیز برنامه هایی در دستور کار داریم تا احیای منابع را در درون خانواده عشایر تقویت کنیم.
ماکنعلی گفت: در قالب کمیته ملی همه اقدامات لازم را برای بهبود تولیدات دامی و ایجاد زنجیره تولید در میان عشایر کشور را به کار خواهیم گرفت و با کمک استانداران و فرمانداران استانهای محل اسکان عشایر نیز برنامه ای جامع برای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات در دستور کار داریم.
وی اظهار داشت: با مرکز آمار ایران نیز برای سرشماری جمعیت دامی در حال برنامه ریزی هستیم تا در قالب کمیته راهبردی تولید و بهداشت بتوانیم آمار شفاف و دقیقی را در این زمینه داشته باشیم.
وی تاکید کرد:لازم است همه دستگاه ها از جمله دامپزشکی، نظام پزشکی و سایر ارگانها به عشایر نگاه درآمدزایی نداشته باشند زیرا این قشر برای اقتصاد کشور بسیار مهم هستند و یکی از اقدامات اساسی در برنامه جهش تولید نیز توجه خاص به عشایر است.

امور بهداشتی دام با طرح «بهداشتیار» به عشایر واگذار می شود نمایی از تلاش بانوان عشایر کله کویی منطقه یعقوب حصاری زرندیه

فرماندار زرندیه نیز گفت: عشایر از کانون های اساسی و بنیادی تامین زنجیره غذایی در کشور هستند.
«هادی فدایی» افزود: در شهرستان زرندیه مشکلاتی در حوزه عشایر وجود دارد که تلاش می کنیم در سطح استان و کشور آنها را پیگیری و رفع کنیم.
وی گفت: سفر مسئولان سازمان های کشوری مرتبط با امور عشایری به شهرستان زرندیه نشان از اراده آنها برای حمایت و رفع مشکلات دارد.

فرماندار زرندیه تاکید کرد: بازاریابی محصولات عشایر مساله ای بسیار مهم است که کمک شایانی به تقویت بنیه اقتصادی آنها و انگیزه تداوم فعالیت ها می کند.

مدیرکل امور عشایری استان مرکزی نیز گفت: در منطقه یعقوب حصاری جمعیت عشایری از استان های تهران، قزوین، قم و مرکزی حضور دارند که شامل ایل های متعددی هستند.
«علی اکبر منصوری» افزود: در این منطقه اکنون 2 طایفه کله کویی و شاهسون مستقر هستند.

به گفته او ۳۳۰ هزار راس دام عشایری با ۱۵۹ خانوار مهمان استان مرکزی هستند و در مراتع شهرستان های ساوه و زرندیه ساکن شده اند.
منصوری گفت: هشت ایل عشایری از جمله شاهسون، سنگسری و کله کوهی در استان مرکزی تردد و فعالیت دارند و از ظرفیت پنج هزار هکتاری مراتع این استان استفاده می کنند.
وی یادآور شد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و منع کوچ عشایر بر اساس تصمیم ستاد ملی، عشایر از ۲۵ اردیبهشت در این مناطق ساکن شدند.
مدیرکل امور عشایر استان مرکزی گفت: مشکل اصلی عشایر منطقه یعقوب حصاری زرندیه کمبود آب و مشکل در آبرسانی است و به دلیل سرقت ترانسفورماتور برق چاه آب مجاور نیز این مشکل مضاعف شده است.

به گفته او در منطقه یعقوب حصاری افزون بر ۲۰ هزار راس دام توسط عشایر نگهداری می شود.
منصوری گفت: جمع اعتبارات اداره کل امور عشایر استان مرکزی هفت میلیارد ریال است و 160 میلیارد ریال نیز از سوی سازمان امور عشایر کشور برای آبرسانی به عشایر این استان اختصاص یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل