آغاز برداشت گیلاس خلخال


آغاز برداشت گیلاس خلخال

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت محصول گیلاس از باغات میوه مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان خبرداد.

بهبود علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر از ۳۹۰ هکتار باغ‌های گیلاس این شهرستان ۲۴۲ هکتار بارور بوده که با توجه به میانگین پنج تن عملکرد محصول در هکتار پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن انواع گیلاس در بخش‌های خورش‌رستم، مرکزی و شاهرود خلخال برداشت شود.

او اظهارداشت: ۲۶۰ تن از مجموع گیلاس تولیدی سالانه این شهرستان مربوط به باغات گیلاس بخش شاهرود بویژه دهستان شال واقع در این بخش است.

وی گیلاس محلی، مشهد و اصلاح شده فید و قرمز را از انواع ارقام محصول گیلاس تولیدی باغات مناطق مختلف خلخال دانست و گفت: با توجه به تولید ارگانیک محصولات باغی خلخال و پرهیز باغداران از استفاده از انواع کود و سموم شیمیایی، گیلاس تولیدی این شهرستان عطر، بو و مزه دلچسب و رنگ زیبایی داشته و در بازار میوه طرفداران زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار کرد: گیلاس از میوه‌های زودرس و سازگار با منطقه کوهستانی خلخال بوده و باغداران خلخال بویژه باغ داران شاهرود بخش بزرگی از باغات خود را به پرورش درختان این محصولات اختصاص داده و از اول دهه دوم خردادماه تا پایان تیرماه بهترین زمان و فصل برداشت است.
او با بیان اینکه شهرستان خلخال فاقد کارخانه‌های فرآوری محصولات سردرختی باغ‌های میوه همچون گیلاس و آلبالو است، افزود: غالب گیلاس تولیدی خلخال پس از برداشت در بازارهای مصرف داخل شهرستان و استان همسایه گیلان به فروش می‌رسد.
محصول گیلاس علاوه بر مصرف خام به صورت پخته و فرآوری شده و مربا و کمپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان