پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!


پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

همه به خوبی می‌دانیم که شاسی بلندها و کراس اوورها حرف اول را در بازار کنونی می‌زنند. چندی سالی است که خودروسازان اقدام به تولید قدبلندانی اسپورت و حتی سوپر اسپورت می‌کنند و یکی از شاخص‌ترین شاسی بلندهای اسپورت در دنیا ب‌ام‌و X5 M است. هیچ‌کسی به یک کراس اوور 617 اسب بخاری نیاز ندارد … The post پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!...

همه به خوبی می‌دانیم که شاسی بلندها و کراس اوورها حرف اول را در بازار کنونی می‌زنند. چندی سالی است که خودروسازان اقدام به تولید قدبلندانی اسپورت و حتی سوپر اسپورت می‌کنند و یکی از شاخص‌ترین شاسی بلندهای اسپورت در دنیا ب‌ام‌و X5 M است. هیچ‌کسی به یک کراس اوور 617 اسب بخاری نیاز ندارد اما همه این یکی را دوست خواهند داشت! آنچه در ادامه مرور خواهید کرد تجربه سواری با X5 M 2020 است. با ما همراه باشید.

طراحی (9 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن به اندازه‌ی جگوار اف پیس SVR یا آلفارومئو استلویو کوادروفولیو زیبا نیست اما قطعاً خودروی جذابی است. چیزی در زوایای خاص و آئرودینامیک گیرای ب‌ام‌و وجود دارد که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

اما بخش‌هایی همچون جلوپنجره کلیوی شکل ما را به اندازه سایر مدل‌های ب‌ام‌و مجذوب نمی‌کند. این قطعه همچنان بزرگ است اما میله‌های مشکی و ظاهر تیره‌ی آن توسط ورودی‌های هوای جلو خنثی می‌شوند؛ اما نمای جلوی X5 M گیرا و جذاب بوده و به همراه رنگ بدنه سفید معدنی خودروی حاضر در تست ظاهر برجسته‌ای را ایجاد می‌کند.

رینگ‌های 22 اینچی M اسپورت شاید برای کیفیت سواری بسیار بد باشند اما ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند. چراغ‌های عقب LED نیز ساده اما یکدست بوده و یک دیفیوزر مشکی نیز در بخش عقب نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. نشان‌های X5 M کامپتیشن نیز به رنگ تیره درآمده‌اند زیرا باید گیرا باشند.

اما این کابین است که واقعاً ما را شیفته می‌کند. صندلی‌های چرمی بژ با عناصر خاص و نشان‌های رنگی X5 M بسیار زیبا هستند. صفحه لمسی 12.3 اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی با همین ابعاد باعث ایجاد فضای بسیار مدرنی شده‌اند. میان این دو بخش نیز چرم بژ، عناصر مشکی و تریم آلومینیومی و البته سه دکمه قرمز قرار گرفته که به حالت‌های رانندگی و دکمه استارت تعلق دارند. دکمه استارت شبیه دکمه‌های شلیک موشک می‌باشد. این میزان از توجه به جزئیات در کابین X5 M کامپتیشن بسیار لذت‌بخش است.

راحتی (امتیاز 7 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

اگر خواهان یکی از کراس اوورهای ب‌ام‌و با سیستم نرم و سیستم تعلیق ابر مانند هستید بهتر است مدل دیگری را انتخاب کنید. ما نمی‌گوییم که سواری X5 M کامپتیشن باعث شکستن لگن شما خواهد شد اما قطعاً نسبت به دیگر مدل‌ها سواری خشکی دارد؛ و این تازه زمانی است که شما راحت‌ترین حالت رانندگی را انتخاب کنید. ما دلیل این سواری خشک را رینگ‌های 22 اینچی بزرگ، لاستیک‌های دیواره کوتاه و سیستم تعلیق تطبیقی M می‌دانیم که برای سواری خشن تنظیم شده است. صندلی‌های جلو هم خیلی بدن را در بر نمی‌گیرند و بالشتک‌های آن خیلی بزرگ هستند.

اما برخلاف X6 که خط سقف خمیده‌ای دارد X5 از بدنه‌ای استاندارد سود برده و فضای کابین زیادی دارد. افراد قدبلند به راحتی در جلو می‌نشینند و از نظر فضای سر مشکلی ندارند. در واقع فضای سر این خودرو بیشتر از جگوار و آلفارومئو می‌باشد. فضای پای جلو نیز قابل‌توجه بوده و بیشتر از رقیب ایتالیایی می‌باشد. در بخش عقب هم از نظر فضای پا و سر مشکلی وجود ندارد.

و البته بدانید که فضای بار X5 M کامپتیشن بیشترین میزان در این کلاس است. همچنین عملکرد باز شدن جداگانه درب پشتی هم وجود دارد هرچند فقط بخش بالایی به‌صورت الکترونیکی باز می‌شود.

تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز 7 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

این خودرو از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته است. X5 M کامپتیشن از جدیدترین نسل سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 7.0 سود برده و دارای دو صفحه‌نمایش بزرگ، ناوبری، وای فای، کنترل حرکتی، هدآپ دیسپلی، دستیار صوتی، شارژ بی‌سیم و اپل کارپلی است.

اما ما شاهد برخی مشکلات در اپل کارپلی بی‌سیم بودیم چیزی که در X7 و سری 3 نیز دیده شده است. گاهی اوقات این سیستم به آیفون وصل نمی‌شود. البته در صورتی که هماهنگی صورت پذیرد شاهد عملکرد بی‌نقص آن خواهید بود.

و انتخاب‌کننده‌های حالت رانندگی نیز گاهی اوقات عصبی‌کننده می‌شوند. دکمه حالت M که کنار کنترلر سیستم اطلاعات سرگرمی قرار دارد حالت رانندگی را از جاده به اسپورت تغییر می‌دهد. دکمه دوم هم زیر آن قرار داشته و پیشرانه و شاسی را از حالت اسپورت به حالت اسپورت پلاس درمی‌آورد. فرمان و ترمزها در حالت اسپورت می‌مانند ما حالت پیست نیز وجود دارد که با فشار دکمه M فعال می‌شود و در این صورت کنترل کشش غیرفعال خواهد شد؛ و اگر با دکمه‌های M1 و M2 روی فرمان بازی کنید می‌توانید حالت‌های مدنظر خود را بسازید. گیج شدید نه؟ ما هم همین‌طور!

پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز 10 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

به این فکر کنید: ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن خودرویی با وزن 2472 کیلوگرم است که از سطح زمین 21.3 سانتی‌متر ارتفاع داشته و می‌تواند 5 نفر را به همراه وسایلشان حمل کند؛ و درعین‌حال سواری شبیه یک خودروی اسپورت کامل داشته باشد. دلیلی برای این میزان خوب بودن وجود ندارد.

در قلب این شاسی‌بلند هیجان‌انگیز پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربویی قرار گرفته که قدرت 617 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری تولید می‌کند. قدرت این پیشرانه 17 اسب بخار بیشتر از X5 M استاندارد بوده و باعث ثبت شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.7 ثانیه‌ای می‌شود؛ و این یک شاسی‌بلند فوق‌العاده سریع است. گیربکس 8 سرعته ساخت ZF نیز تعویض‌های بسیار سریعی داشته و سیستم چهار چرخ محرک نیز چسبندگی زیادی را ایجاد می‌کند.

اما سیستم تعلیق ب‌ام‌و با تنظیمات خاص خود باعث شده این خودروی بزرگ پیچ‌ها را همانند یک خودروی اسپورت طی کند. حرکات بدنه کاملاً کنترل شده و کم فرمانی نیز در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. حالت رانندگی اسپورت پلاس نیز باعث می‌شود دور پیشرانه بالا مانده و فرمان سنگین‌تر شود.

ایمنی (امتیاز 10 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

X5 M کامپتیشن به‌صورت استاندارد با دستیار فاصله پارک، دوربین 360 درجه و دستیار پارک پلاس عرضه می‌شود. شما با فشار یک دکمه می‌توانید خودرو را به‌صورت دوبل پارک کرده و نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید. البته این پکیج دستیار راننده 1700 دلاری است که باعث می‌شود ب‌ام‌و بالاترین امتیاز را بگیرد.

این پکیج یکی از پیشرفته‌ترین بسته‌های ایمنی فعال بازار بوده و قابل‌رقابت با بسته هوشمند مرسدس بنز است. این سیستم تنها نیم پله پایین‌تر از چیزی همچون سوپر کروز کادیلاک و اتوپایلوت تسلا قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت (امتیاز 2 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

با مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی 18/13/15.6 لیتری در هر صد کیلومتر، X5 M کامپتیشن خودروی کم‌مصرفی نیست؛ اما آیا واقعاً انتظار مصرف سوخت پایین را از این هیولا داشتید؟ استلویو کوادروفولیوی 6 سیلندر مصرف ترکیبی 12.3 لیتری داشته و مصرف سوخت رقبای 8 سیلندری همچون جگوار اف پیس SVR و پورشه کاین توربو هم کمتر است. البته مصرف سوخت ترکیبی مرسدس-ای ام جی GLE 63 و مزراتی لوانته تروفئو با ب‌ام‌و برابر بوده و جیپ گرند چروکی تراک هاوک از این خودرو پرمصرف‌تر است. X5 M کامپتیشن بدون هرگونه تعجبی نیازمند سوخت پریمیوم یا سوپر است.

قیمت‌گذاری (امتیاز 5 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

راه فراری نیست: این ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن 126295 دلار قیمت دارد. بهای مدل کامپتیشن از 114100 دلار شروع می‌شود که 9 هزار دلار بیشتر از X5 M استاندارد است اما مدل حاضر در تست از برخی آپشن ها سود برده است.

ب‌ام‌و در مقایسه با برخی رقبای نزدیک کاملاً گران‌قیمت است. استلویو کوادروفولیو 80500 دلار قیمت می‌خورد درحالی‌که بهای اف پیس SVR نیز از 80600 دلار شروع می‌شود. تراک هاوک 87400 دلار قیمت داشته و حتی قیمت GLE 63 S نیز 113950 دلار می‌باشد؛ و در مقایسه با X5 پایه با قیمت 58900 دلار، خودروی ما 67 هزار دلار گران‌تر است.

تنها وقتی به دنبال خودروهای گران‌تری همچون پورشه (126500 دلار)، مزراتی (149900 دلار) و لامبورگینی (207326 دلار) باشید ب‌ام‌و X5 M جایگزین ارزان‌تری خواهد بود.

قضاوت نهایی (امتیاز 7.1 از 10)

پشت فرمان ب‌ام‌و X5 M 2020، بی‌معنی اما فوق‌العاده!

دلیلی برای وجود ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن 2020 وجود ندارد. این خودرو خیلی سریع، پیچیده و گران‌قیمت است که به‌طور استثنایی کار خود را انجام می‌دهد.

کافی است 5 دقیقه پشت فرمان این خودرو بنشینید تا با پیشرانه کلاس جهانی و گیربکس فوق‌العاده آن آشنا شوید. این یک خودروی پرفورمنس نابغه است؛ و پس از گذشت 5 روز با این خودرو ما فهمیدیم که X5 M کامپتیشن یک کراس اوور خوب هم هست و از کابین فوق لوکس با سیستم‌های ایمنی پیشرفته و فضایی جادار سود می‌برد.

البته مشکل این خودرو قیمت پایه آن است؛ و اگرچه پرفورمنس قابل‌توجه آن باب میل همه خواهد بود اما سواری خشک و پیشرانه پرمصرف باعث می‌شود انتخاب اول خانواده‌ها نباشد.

مشخصات ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن 2020

پیشرانه: 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربو قدرت/گشتاور: 617 اسب بخار/750 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.7 ثانیه حداکثر سرعت: 285 کیلومتر در ساعت قیمت پایه: 114100 دلار قیمت مدل تست شده: 126295 دلار
منبع
Motor 1
برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید