یزد در طرح نجات یوز آسیایی تابع تصمیمات کشوری است


یزد در طرح نجات یوز آسیایی تابع تصمیمات کشوری است

مدیر کل محیط زیست استان یزد با نام بردن از یزد به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی یوز آسیایی در کشورمان، عنوان کرد: نجات یوز آسیایی در قالب یک طرح ملی دنبال می‌شود و استان یزد در این باره تابع تصمیمات کشوری است.

«نیره پورملائی» صبح امروز شنبه هفدهم خردادماه در نشست خبری که به همت خانه مطبوعات استان یزد به صورت مجازی برگزار شد، ضمن برشمردن مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی موجود در کشور و به وی‍ژه در استان یزد اعم از مسائل مربوط به بحران کم‌آبی و توجه نکردن به مصرف آب‌های تجدید‌پذیر، فعالیت معادن و استقرار صنایع فاقد استانداردهای زیست محیطی و افزایش آلاینده‌های شهری، اظهار کرد: با وجود این که همه موافق توسعه و ایجاد اشتغال و کسب و کار در بخش‌های معدنی هستیم ولی در حال حاضر بهره‌برداری غیراصولی معادن یکی از مهمترین تهدید‌های زیست محیطی استان یزد محسوب می‌شود.

وی به تهدیدات زیست محیطی ناشی از توسعه نامتوازن صنایع در برخی از محورهای مواصلاتی استان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به همت مسئولان استان در برخی محورها مانند محور یزد - اردکان که از تراکم بالای استقرار صنایع برخوردار بود و مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای استان به همراه داشت، شاهد اعمال محدودیت‌ جهت استقرار صنایع هستیم و در همین راستا نیز محورهای جدید با رعایت استانداردهای زیست محیطی ایجاد شده است.

این مسئول با اشاره به اقدامات نظارتی و پایش‌های روزانه و شبانه کارشناسان محیط زیست استان از واحدهای آلاینده در سطح استان، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه واحدهای فولادی شهرستان اشکذر رقم خورده به نحوی که ۹۰ درصد این واحدها خود را ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی می‌دانند ولی آلودگی ۱۰ درصد باقیمانده همچنان موجب گلایه و شکایت مردم است که امیدواریم با اهتمام صاحبان صنایع به رعایت موازین زیست محیطی هیچگاه شاهد تعطیلی و توقف فعالیت آنها نباشیم.

وی رعایت مسائل زیست محیطی را لازمه توسعه پایدار دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک رسانه‌ها شاهد ارتقای آگاهی مردم در خصوص مسائل زیست محیطی و تحقق توسعه پایدار در کشور و استانمان باشیم.

پورملائی در بخش دیگری از سخنانش به وظایف این دستگاه در حوزه طبیعی اشاره و تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان یزد در حال حاضر مدیریت ۱۰ زیست‌گاه‌ حفاظت شده حیات وحش و پنج منطقه شکار ممنوع را با وجود شرایط اقلیمی خاص استان برعهده دارد که وسعت این مناطق ۱۵.۲ درصد از کل وسعت استان را شامل می‌شود.

وی پایش این وسعت از مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان را با توجه به تعداد اندک محیط‌بانان فعال در استان که در قیاس با استانداردهای جهانی بسیار پایین است، بسیار دشوار خواند و گفت: حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند نیازمند ارتقای بینش و دانش مردم نسبت به اهمیت آنهاست چرا که در این صورت همه مردم خود حافظ آن خواهند شد.

به گفته وی، استان یزد با توجه به برخورداری از تنوع زیستگاهی اعم از کوهستان، دشت و کویر دارای تنوع خوبی از نظر گونه‌های حیات وحش است به طوری که گونه‌های در حال انقراضی مانند هوبره و یوز آسیایی که گونه‌های مهم در کشورمان هستند را در خود جای داده است.

این مسئول با تاکید بر این که نجات یوز آسیایی در قالب یک طرح ملی دنبال می‌شود و استان یزد تابع تصمیمات کشوری است، ابراز امیدواری کرد که اقدامات اخیر سازمان محیط زیست کشور در این رابطه در استان سمنان، نتیجه‌بخش باشد و شاهد احیای این ذخیره ژنتیکی در دیگر زیستگاه‌های این گونه جانوری از جمله یزد و خراسان باشیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: هرچند مهمترین تهدید برای این گونه در حال انقراض تخریب زیستگاه‌های آن و عواملی مانند تصادفات جاده‌ای است ولی می‌توانیم همچون بسیاری از کشورهای دنیا از طریق استانداردسازی جاده‌ها و سایر مداخلات انسانی در زیستگاه‌ها شاهد کمترین تلفات در حیات وحش باشیم.

پورملائی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا راجع به عملکرد و نقش قرق‌های اختصاصی در حفاظت از گونه‌های حیات وحش، اظهار کرد: قرق‌های اختصاصی فقط و فقط برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش بنا بر موازین زیست محیطی با مشارکت و بهره‌گیری از پتانسیل‌های بخش خصوصی انجام می‌شود و استان یزد افتخار دارد که سه قرق اختصاصی واگذار شده در کشور را به خود اختصاص داده و خوشبختانه تاکنون نتایج موثری را بر ای جمعیت گونه‌های حیات وحش استان داشته است.

وی با اشاره به این که براساس سرشماری‌های انجام شده در مورد تنها یکی از این قرق‌های موجود در استان، جمعیت کل و قوچ در این محدوده از ۲۵۰ راس طی پنج سال به ۹۰۰ راس افزایش داشته است، گفت: براساس آخرین سرشماری‌های حیات وحش که طی دو نوبت در سال انجام می‌شود، شاهد افزایش ۲۵ درصدی جمعیت گونه‌ها در قرق‌های اختصاصی استان هستیم که نشان از ظرفیت خوب بخش خصوصی در این حوزه دارد.

مدیر کل محیط زیست استان با اشاره به آتش‌‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های زاگرس گفت: هر چند عامل حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها انسان‌ها هستند ولی این حوادث به ویژه در هنگام تر سالی با شدت گرفتن دمای هوا گاهاً خسارات جبران ناپذیری را به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌کند.

پورملائی به جنگل‌های باغ شادی شهرستان خاتم در جنوب استان یزد نیز اشاره و در مورد اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حریق در این جنگل‌ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با انجام جلسات، اقدامات و مانورهای مشترک بین محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه، ایجاد آتش‌بر در این مراتع و جنگل‌ها اجرایی شده است ولی قطعاً مردم نیز باید به منظور پیشگیری از حریق در منطقه همکاری کنند و ضمن پرهیز از روشن کردن آتش و رها کردن پسماندهای خود در جنگل، برنامه‌های تفریحی خود را منطبق بر مسائل زیست محیطی انجام دهند تا انشاالله با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی هیچگاه شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند