پلاستیک از نیشکر و کربن دی اکسید ساخته شد


پلاستیک از نیشکر و کربن دی اکسید ساخته شد
محققان پلاستیکی از نیشکر و کربن دی اکسید ساختند.

پژوهشگران دانشگاه دورهام (Durham) موفق به ابداع یک روش فراوری قابل توجه و اقتصادی شده اند که از بقایا و ضایعات نیشکر و گاز کربن دی اکسید برای ساخت پلاستیک استفاده می کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، "بسته‌بندی" یک مشکل واقعی برای جوامع است و سبب آلودگی می شود و جذب مواد اولیه زیادی دارد. ولی چه می شود اگر امکان تهیه بسته‌بندی پلاستیکی از ضایعات نیشکر و کربن دی اکسید وجود داشته باشد؟

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه "دورهام" دقیقا چنین فرآیندی را ابداع کرده است و بهتر از همه این که نشان می دهد که این روش ساخت پلاستیک، باصرفه و کاملاً رقابتی نیز هست.

این فرآیند مراحل بسیاری دارد و نتیجه نهایی یک پلیمر پلاستیکی به اسم "پلی اتیلن فوراندیکربکسیلات" (polyethylene furandicarboxylate) است که به "PEF" نیز معروف است. این پلاستیک بسیار شبیه به PET است که در ساخت بطری های آب و نوشابه از آن استفاده می شود.

از آن جا که هر مرحله از این فرآیند قبلا نیز انجام شده بود، این مطالعه جدید بر آنالیز چرخه زندگی فرآیند تولید تمرکز دارد تا دقیقاً نحوه عملکرد روش PEF در رقابت مقایسه شود.

پلاستیک از نیشکر و کربن دی اکسید ساخته شد

حوزه ای که این فرآیند جدید در آن می درخشد در انتشار حداقلی گازهای گلخانه ای است. ساخت PEF در مقایسه با تولید PET تقریبا یک سوم گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند و چنانچه تصمیم بگیرید که به جای ضایعات گیاهی تنها از نیشکر استفاده کنید، حتی میتوانید میزان انتشار آلاینده ها را بیشتر کاهش دهید.

پژوهشگران می گویند PEF نه تنها محکم تر از PET است، بلکه هزینه تولید PEF به ازای هر بطری میتواند پائین تر از هزینه تولید PET باشد.

بدین ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا این روش میتواند یک روز جایگزین بسته‌بندی های پلاستیکی کنونی شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رشیدی کوچی: رئیسی با یک خط، می‌تواند فیلتر را بردارد، اما این کار را نمی‌کند، چون نمی‌خ...