کشت گیاهان دارویی در بافق به 6.5 هکتار افزایش یافت


کشت گیاهان دارویی در بافق به 6.5 هکتار افزایش یافت

یزد - ایرنا - مسو,ول زراعت و باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی بافق گفت: با هدف ایجاد اشتغال برای زنان مناطق محروم و ارتقای سطح معیشت زندگی شهروندان در سال زراعی 99- 98 ، با کشت نیم هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در دهستان کوشک، کشت آن در این شهرستان به 6.5 هکتار افزایش یافت.

علی فلاح روز سه شنبه به ایرنا اظهار کرد: در دهستان کوشک که در ۵۰ کیلومتری شهر بافق قرار دارد، برای دومین سال متوالی به عنوان مزرعه نمونه(پایلوت )کشت گیاهان دارویی انتخاب شد و در سطح یادشده انواع گیاهان دارویی قابل برداشت یک ساله کشت شد.

وی افزود: فعال بودن صندوق اعتباری خُرد زنان روستایی در کوشک زمینه کشت گیاهان دارویی را فراهم کرده و امسال نیز در این روستا سیاه دانه، بادرنجو، گل‌زوفا و بالنگو کشت شد و زمینه اشتغال پنج بانوی علاقه مند به کارهای کشاورزی فراهم شد.

وی پیش بینی کرد تا پایان ( مهرماه) بیش از ۸۰۰ کیلوگرم گیاهان دارویی از این سطح زیرکشت برداشت شود، افزود: اغلب محصولات کشت شده در بازارهای داخلی و حتی نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت زنان روستایی در زمینه‌های اقتصادی پیش نیاز توانمندسازی و مشارکت همه جانبه آن‌ها در برنامه‌های توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: هفت صندوق اعتباری «خُرد» شهرستان این امکان را به زنان روستایی می‌دهد تا در حوزه‌ اقتصادی فعالیت کنند.

به گفته فلاح میزان محصول کشت شده تا چهار سال آینده در کوشک به سه هکتار می رسد و این اقدام موجب اشتغال زایی ۳۵ نفر دیگر در مناطق روستایی شهرستان بافق می‌شود.

وی مهمترین هدف کشت گیاهان دارویی را اشتغالزایی در مناطق محروم و ارتقا سطح معیشتی مردم بیان کرد و افزود: کاهش تخریب عرصه های منابع طبیعی و گونه‌های در حال انقراض و درآمد زایی مناسب با اقلیم هر منقطه از دیگر اهداف محسوب می‌شود.

مسوول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق،تعداد بهره برداران فعال دربخش گیاهان دارویی شهرستان را ۲۰۰ نفر ذکر کرد و یادآور شد: کم آبخواه بودن، ارزش اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال پایدار روستایی از مزایای کشت این گیاهان است.

۶.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی بافق ( به غیر از زعفران) به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و هم اکنون افزون بر۱۳ تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

نهال گیاهان داوریی عمدتا در فصل بهار کشت و تا پایان مهرماه در چهار مرحله برداشت می‌شود.

امروزه طب سنتی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

از معروف ترین محصول منطقه می‌توان به زعفران،گندم، خرما، پسته و انواع محصول سردرختی اشاره کرد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین