معاون دادگستری خراسان جنوبی: آگهی پیش فروش ساختمان با مجوز باشد


معاون دادگستری خراسان جنوبی: آگهی پیش فروش ساختمان با مجوز باشد

بیرجند - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: آگهی هر گونه پیش فروش ساختمان طبق قانون باید با مجوز راه و شهرسازی انجام شود ولی به وضوح و بدون اخذ مجوز این آگهی‌ها در فضای مجازی در حال انتشار است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز چهارشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد گفت: قانون پیش فروش ساختمان در استان به خوبی عملیاتی نشده و این روند باعث افزایش پرونده‌های تخلفات ساختمانی شده است.

وی افزود: یکی از مظاهر حقوق مدنی پدیده آپارتمان‌نشینی و فروش آپارتمان و تراکم است که سال ۱۳۴۳ قانونگذار به این مهم پرداخته است.

وی گفت: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۴۹ با ۲۵ ماده و چهار تبصره ابلاغ شده اما متاسفانه این مهم رعایت نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این مهم و افزایش پرونده‌های تخلفات ساختمانی برگرفته از مغفول ماندن این قانون، سال ۹۷ سند جامعی از نحوه اجرای قانون از طریق معاونت پیشگیری از وقوع جرم به دستگاه‌ها ابلاغ شد اما باز هم شاهد کم‌کاری در این زمینه هستیم.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها مکلف به صدور شناسنامه فنی و پروانه ساختمانی برای ساختمان‌ها هستند اما در حوزه شناسنامه فنی مشکلاتی مشهود است که باید برطرف شود.

وی گفت: تخلفات ساختمانی به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده که از فروش مال غیر گرفته تا کلاهبرداری مختلف در این حوزه سبب افزایش پرونده‌های تخلف شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند هم در این نشست گفت: شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها از سال گذشته در استان صادر می‌شود اما این شناسنامه با ۲ امضا اعتبار پیدا می‌کند که قبل از ارسال اطلاعات نظام مهندسی به طوری ناقص خواهد بود.

حمید فخیم‌زاده افزود: متاسفانه هیچ یک از افراد متقاضی اخذ شناسنامه فنی ساختمان نیستند که یکی از مهمترین دلایل این مشکل است.

وی اظهار داشت: عموما متقاضیان به دلیل تخلفاتی که می‌خواهند انجام دهند قائل به شناسنامه فنی نیستند زیرا زیربنای بسیاری از ساختمان‌ها با زیربنای مندرج در شناسنامه فنی همخوانی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی هم گفت: ابلاغیه‌های لازم برای نحوه ثبت آگهی در رسانه‌ها به جامعه هدف ابلاغ شده و تاکنون تخلفی در این زمینه از سوی رسانه‌های استان گزارش نشده است.

ناصر نبی‌زاده افزود: طبق گزارش‌های رسیده بسیاری از آگهی‌های مربوط به پیش فروش ساختمان امروز از سوی کاربران در فضای مجازی و کانال‌هایی همچون دیوار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: برخورد و جلوگیری از انتشار این گونه آگهی‌ها باید از طریق ملی صورت گیرد.

نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری به ریاست رییس کل دادگستری با دستور کارهای بررسی موانع اجرای قانون پیش فروش ساختمان در استان خراسان جنوبی، گزارش نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان از اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در سال ۹۸، تبیین برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعضای شورا در سال ۹۹ و تقدیر از از دستگاه‌های برگزیده در اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اداره کل زندان‌ها و سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه‌های برگزیده در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در سال ۹۸ معرفی و تقدیر شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی