کودکان سروآبادی چشم انتظار بازگشایی شهربازی


کودکان سروآبادی چشم انتظار بازگشایی شهربازی

سنندج - ایرنا - تنها پارک کودک و شهربازی سروآباد به دلیل عدم استاندارد تجهیزات و وسایل بازی بیش از یکسال است که پلمب شده و کودکان این شهر بی صبرانه چشم انتظار بازگشایی و فعالیت مجدد آن هستند.

شهر بازی و پارک کودک شهر سروآباد در مرکز شهر در بلوار فرهنگیان و در یک فضای مناسب ایجاد شده اما فعالیت این مجموعه بازی بدلیل آنچه مسوولان استاندارد می‌گویند فاقد ایمنی و غیر استاندارد است و اکنون بیش از یکسال از پلمب شدن آن توسط استاندارد می‌گذرد.

کودکان دوست دارند در کنار هم سن و سال‌های خود بازی کنند، عاشق شهربازی و پارک هستند از همین جهت بارها خانواده را مجاب کرده که آنها را به این گونه اماکن ببرند در این شرایط انتظار شهروندان سروآبادی از شهرداری و متولیان امر راه اندازی و فعالیت مجدد تنها پارک کودک و شهربازی است که حداقل در این فصل گرم کودکان خود را برای سرگرم شدن و بازی کردن به آنجا ببرند.

البته در این شرایط شیوع ویروس کرونا هم عاملی شده تا مسوولان برای حفظ سلامت مردم هم که شده اقدامی در استاندارد سازی وسایل این پارک نکرده و از این طریق خانواده ها را مجاب به ماندن در خانه کنند هر چند وضعیت شیوع این بیماری در سروآباد خطرناک نیست و در وضعیت سفید قرار دارد ولی با این حال رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ایجاد تجمعات نقش مهمی در قطع زنجیره انتقال این ویروس دارد.

مدیر کل استاندارد استان کردستان در خصوص وضعیت وسایل بازی پارک سروآباد به خبرنگار ایرنا گفت: در خصوص شهربازی‌ها و تجهیزاتی که در آنها مستقر است استاندارد موظف است آنها را از نظر ایمنی کنترل کرده و گواهینامه ایمنی برایشان صادر کند ضمن اینکه این اماکن در بازرسی دوره‌ای هم کنترل می‌شوند.

ژیلا یزدانی افزود:‌ تجهیزاتی که در پارک کودک و شهربازی سروآباد مستقر شده فاقد گواهی استاندارد است و متاسفانه پیگیری لازم برای دریافت گواهی ایمنی این تجهیزات از سوی متولیان امر بویژه شهرداری انجام نشده است.

وی یادآور شد: صحه گذاری بر روی تجهیزات و وسایل شهربازی سروآباد وجود ندارد و با توجه به اینکه شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری هستند مجبور شدیم از طریق مقام قضایی وارد عمل شده و این مکان را برای حفظ سلامت مردم از جمله کودکان و نوجوانان پلمب کنیم تا زمانی که متولیان اقدام به استاندارد سازی وسایل آن کنند.

احداث شهربازی در محلات کم برخوردار سروآباد

شهردار سروآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت شهربازی این شهر گفت: تجهیزات و وسایل شهربازی در سنوات قبل خریداری شده و فاقد گواهی استاندارد بوده و برگه کارشناسی شده استاندارد را ندارند همین امر موجب پلمب شدن آن از سوی اداره استاندارد شده است.

سالار محمدی افزود:‌ با توجه به غیر استاندارد بودن تجهیزات شهربازی و احتمال بروز حوادث برای کودکان تصمیم گرفتیم نسبت به فروش تجهیزات آن اقدام و در اسرع وقت تجهیزات جدید مطابق با استانداردهای روز خریداری و جایگزین کنیم.

وی یادآور شد: طی ۲ مرحله اقدام به برگزاری مزایده فروش تجهیزات و وسایل شهربازی از طریق روزنامه کثیرالانتشار کردیم ولی چون این تجهیزات فاقد برگه استاندارد بود هیچ متقاضی برای خرید آنها اعلام آمادگی نکرد.

محمدی اضافه کرد: در این شرایط تصمیم داریم تجهیزات و وسایل شهربازی را به صورتی ضایعات به فروش برسانیم تا از محل درآمد فروش آنها نسبت به خرید تجهیزات و وسایل بازی استاندارد و استقرار آن در این مجموعه برای بهره مندی کودکان سروآبادی اقدام کنیم.

شهردار سروآباد با بیان اینکه تجهیزات شهربازی شامل چرخ و فلک، سالتو و کشتی صبا فاقد گواهی استاندارد هستند، گفت: این تجهیزات به صورت ضایعات به فروش می رسد و تجهیزات استاندارد برای رنج سنی کودکان خریداری و به زودی در این مکان نصب خواهد شد.

محمدی همچنین از استقرار وسایل و تجهیزات شهربازی در محلات کم برخوردار شهر نیز خبر داد و اظهار داشت: ‌محله شیخان و محله اردوگاه ۲ محله محروم شهر هستند که با تصمیم گرفته شده بوستان‌هایی مجهز به تجهیزات ورزشی و بازی کودکان در این محلات احداث می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ برای تجهیز و راه اندازی شهربازی در این ۲ محله کم برخوردار در مجموع اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد و در هر کدام از این محلات زمینی به مساحت ۲۰۰ متر برای ایجاد شهربازی جانمایی شده است.

نماینده اداره استاندارد شهرستان سروآباد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عدم استاندارد سازی تجهیزات شهر بازی موجود شامل وسایل ترکیبی تاب، سرسره، ترامپونین و ماشین شارژی و همچنین عدم جمع آوری تجهیزات مستهلک و غیر استاندارد مانند کشتی صبا، چرخ و فلک و سالتو از مهمترین دلایل پلمب مجموعه شهربازی است.

تورج احمدی زاد افزود: به دستور دادستان عمومی شهرستان به شهرداری فرصتی برای استاندارد سازی و جمع آوری تجهیزات داده شد که متاسفانه تا به امروز اقدامی عملی صورت نگرفته و چندین بار هم به صورت شفاهی با واحد حقوقی و شهردار این موضوع را یادآوری کردیم ولی هنوز اقدام عملی در راستای استاندارد سازی شهربازی یا جمع آوری وسایل مستهلک آن صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به درخواست اداره کل استاندارد به دادستانی مبنی بر رعایت الزامات استاندارد سازی شهربازی توسط شهرداری ها و با توجه به اهمیت ایمنی و سلامت آن برای استفاده کنندگان که طبیعتا کودکان هستند در صورت بروز هر حادثه ای در این گونه اماکن مقصر اصلی شهرداری خواهد بود.

نماینده اداره استاندار شهرستان سروآباد تاکید کرد: این مورد بارها به اطلاع شهردار و واحد حقوقی شهرداری ابلاغ شده که تا زمان استاندارد سازی کامل وسایل این شهربازی، مجاز به استفاد و بهره برداری از آن نیستند مگر اینکه مقام قضایی دستور بازگشایی و رفع پلمب آن را صادر کند.

وی در خصوص مدت زمان پلمب شهربازی گفت: اقدام حقوقی دادستانی با دستور جمع آوری و قلع و قم از اسفند ۹۸ بود ولی یکسال قبل از آن با اختیارات اداره کل اقدام به پلمپ قصر بادی و دیگر تجهیزات مستهلک آن کردیم.

احمدی زاد یادآور شد:‌ به عنوان نماینده استاندارد خواستار رعایت کامل استانداردهای لازم شهر بازی هستم تا همانند حادثه سال ۹۸ شهر بازی سنندج که باعث مرگ یک کودک خردسال حین بازی در شهربازی با تجهیزات غیر استاندارد و غیر ایمن شد، خانواده ای دیگر داغدار نشود.

امیدواریم متولیان شهربازی هرچه سریعتر نسبت به ایمن سازی و استاندارد سازی تجهیزات آن اقدام کنند تا کودکان در این ایام که فصل اوقات فراغت و تعطیلی مدارس است بتوانند در کنار هم سن وسال های خود با رعایت نکان بهداشتی بازی کنند و از سویی خیال خانواده ها نیز از سلامت و امنیت کودکان شان در این مجموعه‌ها آسوده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان