روش کاشت و نگهداری از گل زنبق


روش کاشت و نگهداری از گل زنبق

گیاه زنبق، گیاهی زیبا از خانواده زنبق است که گل‌های معطر با رنگ‌های متنوع دارد.

روش کاشت و نگهداری از گل زنبق

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاه زنبق گیاهی زیبا از خانواده زنبق است که دارای گل‌های معطر با رنگ‌های متنوع است، این گیاه در شرایط مناسب رشدش به ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر می‌رسد و به دلیل ارتفاع زیادی که دارد نمی‌توان آن را در گلدان کاشت.

شروع گلدهی این گیاه اوایل خرداد است، هر گل معمولا ۶ گلبرگ دارد، این گیاه خاصیت‌های فراوانی دارد، یکی از خاصیت‌های دارویی آن برای سم زدایی بدن است. همچنین از این گیاه برای درمان ناراحتی‌های پوستی، زخم و درد‌های روماتیسم به کار برده می‌شود.

هر زمستان یا بهار گل‌های زنبق را با دقت چیده و به عزیزانتان هدیه دهید و آن‌ها را خوشحال کنید، اما مواظب باشید که غنچه‌های آن خراب نشود. بعد از برداشت گل داخل آب گذاشته شود تا پس از چند روز غنچه‌های آن شکفته شوند.

شرایط پرورش و کاشت زنبق:

خاک: ترکیبی از خاک سبک باغچه + مقداری شن و ماسه + مواد آلی زیاد که دارای رطوبت کافی باشد. همچنین به این ترکیب می‌توان مقداری کوکوپیت و پیت ماس اضافه کرد.

نور: نور مناسب برای گل زنبق، نور غیر مستقیم است. این گل زیبا، در هنگام رشد علفی و سبزینه‌ای نور کمتر و در دوران گلدهی به نور کامل نیاز دارد.

دما: زنبق‌ها کاملاً در برابر سرما مقاوم هستند. هرچند باید توجه داشت که همانند لاله، در زنبق‌ها نیز پیاز‌های بالغ بعد از گلدهی از بین می‌روند و پیازچه‌های جدید تولید می‌شود، لذا برخی باغبانان بعد از گلدهی زنبق، پیاز‌ها را از خاک در آورده در انبار نگهداری می‌کنند.

نیاز سرمایی در گونه‌های ریزوم‌دار به مقدار بیشتری نسبت به زنبق‌های پیازدار وجود دارد. زنبق‌های پیازدار نیاز سرمایی قابل توجهی ندارند، اما برای تنظیم زمان گلدهی می‌توان گلدان‌های پیاز‌های زنبق را در طول زمستان در فضای آزاد و سرد قرار داد تا گل ندهند و نزدیک عید به محلی گرم و پرنور منتقل کرد تا گل بدهند.

آبیاری: نیاز آبی گل زنبق متوسط است. پس از کاشت زنبق، گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و بعد از آن، برنامه آبیاری را برای مرطوب نگهداشتن خاک، هفتگی کنید. در دوران گلدهی گیاه، آبیاری ۲ تا ۳ بار در هفته کافی است.

رطوبت: گل زنبق نیاز به رطوبت هوای محیط ندارد و هوای خنک و خشک برای نگهداری این گیاه مناسب است.

کوددهی زنبق: برای کوددهی گل زنبق، تغذیه گیاه را با دیدن اولین غنچه‌های گل بر روی گیاه شروع کنید و کوددهی را دو هفته یکبار تا هنگامی که برگ‌های گیاه زرد و خشک شود، ادامه دهید. برای تهیه کود می‌توانید از کود‌های محلول مخصوص گلدهی استفاده کنید.

نحوه کاشت زنبق در گلدان: به منظور کاشت زنبق در گلدان، ابتدا پیاز گیاه را از گلفروشی‌ها تهیه کنید، سپس گلدان را با خاک مناسب پر کرده و پیاز‌ها را در نزدیکی سطح خاک بکارید، به نحوی که نوک پیاز کمی دیده شود.

پیاز‌ها را در عمق ۷ تا ۱۰ سانتیمتری و به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر از یکدیگر کشت کنید. لازم به ذکر است می‌توانید در هر گلدان ۱۲ سانتیمتری ۵ تا ۶ پیاز کشت کنید و روی آن‌ها را با لایه نازکی از خاک مخصوص پیاز بپوشانید و بعد از چند روز، ریشه‌ها، پیاز را به طرف پایین می‌کشند.

بعد از کاشت زنبق، گلدان را به‌ طور کامل آبیاری کنید تا آب از ته گلدان خارج شود. بعد از آن مراقب باشید، خاک همواره مرطوب نگه داشته شود.

گلدان را در محل نیم سایه قرار دهید و زمانی که گیاه به گل نشست، آن را به مکانی پر نورتر منتقل کنید. در این زمان فقط زمانى به زنبق آب بدهید که خاک خشک شده باشد.

گل‌های زنبق در مدت ۷ تا ۹ هفته بعد از کاشت شکوفا می‌شوند. لازم به ذکر است تا دو سال می‌توانید پیاز‌ها را در خاک نگه دارید.

بعد از دیدن اولین غنچه‌های گل، کوددهی را شروع کنید. دقت کنید تغذیه خارج از اندازه پیاز را وادار به تولید پیازچه کرده و از گل دادن باز می‌ماند.

بیشتر بخوانید

گل هوستا، زیباترین گیاه همیشه سبز چگونه از گیاه عشق نگهداری کنیم؟ سیسوس، این گیاه کم توقع را بهتر بشناسید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)