آزمایش‌های مولکولی اصلی‌ترین راه تشخیص کووید 19 است


آزمایش‌های مولکولی اصلی‌ترین راه تشخیص کووید 19 است

بیرجند - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تست‌های مولکولی (PCR) که از حلق و بینی انجام می‌شود، اصلی‌ترین و قطعی‌ترین راه تشخیص ویروس کروناست.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مسعود ضیایی با بیان اینکه برای تشخیص کرونا ۲ نوع تست انجام می‌شود افزود: روش دیگر تست‌های سرولوژی است که در این روش از بیمار خون گرفته می‌شود و روی کیت با روش‌های سرولوژی؛ شکل‌گیری آنتی بادی در بدن بیمار علیه کووید ۱۹ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی به ۲ نوع آنتی بادی IgM و IgG اشاره کرد و گفت: IgM بیشتر اشاره به عفونت حاد دارد ولی به تنهایی قابل تفسیر نیست؛ IgG هم بسته به مرحله بیماری دیرتر تولید می‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده سابقه ابتلا به کرونا باشد.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت، تست‌های سرولوژی روش تشخیصی نیستند بلکه می‌توان برای بررسی‌های تحقیقاتی و سابقه بیماری از آن استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه انجام تست‌های سرولوژی در آزمایشگاه‌ها در دسترس است، مردم این آزمایش را انجام می‌دهند و با مثبت شدن ۲ آنتی بادی igM و igG نگران می‌شوند که سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند که باید اعلام شود igM مثبت کاذب دارد و نباید روی آن حساب کرد همچینن این تست‌ها تشخیصی نیستند که براساس آن خود را قرنطینه کنیم.

ضیایی با بیان اینکه igG کاربرد بیشتری دارد و می‌تواند سابقه بیماری را نشان دهد گفت: در کنار این تست، باید آزمایش‌های مولکولی انجام شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: افراد در صورتی که علائم داشته باشند، به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز انجام تست‌های مولکولی درخواست شود.

مردم بیماری کرونا را ساده گرفته‌اند

دکتر ضیایی درباره روند رو به افزایش کرونا در سطح کشور و استان گفت: مردم خیلی این بیماری را ساده گرفته‌اند و با تصور اینکه خطر انتقال آن کاهش یافته است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به شرکت مردم در تجمعاتی مثل عزا و عروسی خاطرنشان کرد: مردم این بیماری را مثل روزهای اول جدی بگیرند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر استفاده از ماسک حتی به صورت ماسک پارچه‌ای گفت: زدن ماسک تا حد زیادی خطر انتقال بیماری بین افراد را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار