یک نفر در کهگیلویه و بویراحمد به تب مالت مبتلا شد


یک نفر در کهگیلویه و بویراحمد به تب مالت مبتلا شد

یاسوج- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از انجام آزمایش برروی موارد مشکوک ، یک نفر در روستای دشتروم شهرستان بویراحمد از توابع این استان به بیماری تب مالت مبتلا شده است.

از مدت ها قبل کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه احتمال بروز مواردی از بیماری تب مالت در شهرستان بویراحمد و مبتلا شدن انسان ها هشدار داده بودند که امروز یکشنبه یک مورد ابتلا به آن در روستای دشتروم شناسایی شد.

محمدمهدی بانشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته هشت نفر در روستای دشتروم شهرستان بویراحمد به بیماری تب مالت مبتلا شدند.

وی افزود: تب مالت از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده و از دام به انسان منتقل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیشگیری و مقابله با بیماری تب مالت در این استان مستلزم همکاری هر چه بیشتر اداره کل دامپزشکی استان است.

بانشی عنوان کرد: مراکز بهداشت شهرستان ‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری ‌های واگیردار از جمله سالک و تب مالاریا برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند.

وی ابراز داشت: دامداران کهگیلویه و بویراحمد در صورت مشاهده هرگونه بیماری در دام ‌های خود به اداره های دامپزشکی این استان مراجعه کنند.

بانشی گفت: مردم کهگیلویه و بویراحمد از مصرف فرآورده‌ های خام دامی شامل شیر و پنیر به طور جدی بپرهیزند.

بیماری تب مالت از گاو، خوک، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می ‌یابد و بر روی اعضای خون‌ ساز بدن شامل مغز استخوان، گره‌ های لنفاوی، کبد و طحال تأثیر می ‌گذارد.

مصرف شیر و محصولات لبنی کره و پنیر یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده سبب سرایت بیماری تب مالت به انسان می ‌شود.

بیماری تب مالت بین افرادی که با حیوانات در تماس هستند شامل کشاورزان، دامداران، قصابان و دامپزشکان و کسانی که به مناطق آلوده سفر می ‌کنند، شایع ‌تر است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هفت کشتارگاه دام در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است.

کشتارگاه یاسوج صنعتی، دوگنبدان و دهدشت نیمه صنعتی و سی سخت، باشت، لیکک و لنده نیز سنتی است.

از مجموع هفت کشتارگاه کهگیلویه و بویراحمد ۲ مورد شامل یاسوج و لیکک از سوی بخش خصوصی اداره می شوند و مابقی نیز دولتی و زیرنظر شهرداری هاست.

تعداد واحدهای دامی کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین بوده و میزان تولید گوشت قرمز در این استان نیز سالانه ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پرداخت حدود 40 میلیارد تومان هزینه درمانی سال جدید در کهگیلویه و بویراحمد