روزی برای دختران...


روزی برای دختران...

امروز، یکم ذی‌القعده و مصادف با ولادت حضرت معصومه(ص)، به عنوان روز دختر انتخاب شده تا یاد و خاطره این بانوی بزرگ اسلام را زنده کرده و جایگاه دختران را در مکتب تشیع یادآوری کند. 

"فاطمه" مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است؛ متاسفانه در منابع روایی اطلاعات زیادی در مورد حضرت معصومه(ع) ذکر نشده اما این بانوی بزرگوار همواره مورد عنایت و توجه بزرگان بوده و جایگاه با منزلتی داشته است.

در بحارالانوار طبق حدیثی از امام صادق(ع)، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) وارد بهشت می‌شوند و جایگاه این بانوی بزرگوار به حدی است که در برخی روایات، بهشت را پاداش کسی دانسته‌اند که حضرت(س) را با شناخت و درک زیارت کند.

معصومه و کریمه اهل بیت(س) لقب‌های مشهور حضرت معصومه بوده و این بانوی بزرگوار به جهت جایگاه والای خود نزد شیعیان، همواره مورد توجه قرار گرفته و طبق روایات وارده ایشان بعد از حضرت فاطمه زهرا(س)، تنها بانویی هستند که برایشان زیارتنامه ذکر شده است.

مدفن مطهر ایشان در قم یکی از شهرهای کشورمان قرار دارد، چرا که طبق روایات، او برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، اما در راه بیمار شده و در قم درگذشت و همان‌ جا نیز دفن شد؛ امروز آرامگاه ایشان مامن شیعیان و دلسوختگان اهل بیت(ع) بوده و شیعیان سراسر جهان برای زیارت ایشان، به قم مشرف می‌شوند.

شخصیت اعجاب‌انگیز حضرت معصومه(س)

یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) همانند حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زینب(س)، یکی از شخصیت‌های مهم اسلام بعد از چهارده معصوم(ع) بوده و به عنوان "تالی تلو معصوم" مطرح شده‌اند.

حجت الاسلام محمود هادی ادامه داد: در میان امامزادگان(ع) ما چند نفر هستند که زیارت‌نامه شان از طرف امام معصوم ذکر شده‌است که این شخصیت‌ها عبارتند از "حضرت علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س)" یعنی آن‌قدر این شخصیت‌ها مهم هستند که از طرف امام معصوم زیارت‌نامه مخصوص برایشان ذکر شده است.

وی با بیان اینکه شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) به قدری بزرگ است که از جهات مختلف باعث اعجاب انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: شخصیت این حضرت مورد تایید، تحسین و تمجید اهل‌بیت(ع) قرار گرفته و در شخصیت این حضرت همین بس که حضرت امام رضا(ع) فرموده‌اند: هر کس خواهرم معصومه را زیارت کند بهشت بر او واجب بوده و گویی مرا زیارت کرده است.

ویژگی‌های دختر شایسته از منظر اسلام

این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با ویژگی‌های دختر شایسته از منظر اسلام نیز گفت: طبق بیانات اهل‌بیت(ع) و روایات وارده، مهم‌ترین ویژگی دختران شایسته و البته تمام اقشار جامعه "حیا، عفت و پاک‌دامنی" است که نمود این ویژگی در بانوان و دختران بیشتر دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زیربنای پاکی و اصلاح جامعه بر پایه حیا و عفت دختران و بانوان است، عنوان کرد: هر چه قدر بانوان و دختران پاک‌دامن و با عفت و باحیا باشند، جامعه نیز جامعه‌ای عفیف خواهد بود.

وی اضافه کرد: ویژگی مهم بعدی بحث علم‌آموزی دختران است و این‌طور نیست که مثل زمان‌های قدیم تفکر آن دوران تداوم داشته باشد؛ باید دختران نیز علم‌آموزی کنند و طبق احادیث: طلب العلم فریضه علی کل مومن ومومنه ومسلم ومسلمه؛ آموختن علم برای مردان و زنان واجب است.

حجت الاسلام هادی یادآور شد: آموختن علم از این جهت برای بانوان و دختران لازم است که وقتی مادر یک خانواده عالمه و فهیمه می‌شود، خود خانواده نیز یک خانواده عالم، فهیم و با دانش خواهد شد.

وی شادابی را ویژگی بعدی دختران شایسته برشمرد و افزود: این شادابی مصداق مسائل هرج‌ومرج امروزی نیست، بلکه دختر باید در کانون خانواده شاداب باشد و طبق روایات تاکید شده که بوسیدن و محبت به دختر توسط پدر و مادر بسیار والا بوده و سفارش شده است که به دختران و مادران خانواده بیشتر محبت شود تا در داخل خانواده شادابی ایجاد شود.

دختران، رحمت‌اند

وی اضافه کرد: در روایات آمده است که وقتی خداوند می‌خواهد برای بنده‌ای رحمتش را عنایت کند به وی فرزند دختر می‌دهد و فرزند دختر، رحمتی از سوی خداوند است و پسر نعمت؛ درواقع داشتن دختر، لطف و رحمتی از سوی خداوند محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص وظیفه والدین نسبت به دختران نیز عنوان کرد: مراقبت از دختران، مهم ترین وظیفه پدر و مادر است و مراقبت تنها تامین مسکن، خوراک و پوشاک نیست، بلکه مهم‌تر این است که چه تفکری به فرزند خود مننقل کرده‌اند؟ این موضوع بسیار مهم است که دختر در یک خانواده دینی و مذهبی تربیت شده باشد. البته منظورمان انتقال افکار بن‌بستی به فرزند نیست، بلکه افکاری باید منتقل شود که برای فرزندان بال و پر باشد و راه و چاه را نشان دهد.

وی، دقت در انتخاب دوست توسط دختر را وظیفه دیگر پدر و مادر و برشمرد و اظهار کرد: حضرات و علما نیز به ما گفته‌اند و در روایات نیز داریم که انسان با هر کسی هم‌نشینی کند، خصوصیات آن را جذب می‌کند، لذا بسیار تاکید شده است که پدران و مادران مراقب باشند تا دختران خود با هر کسی دوستی و همنشینی نکند.

به گزارش ایسنا، پدران ایرانی همه ساله در این روز با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره کریمه اهل‌بیت(س)، و با خرید هدیه، گل و شیرینی مقام دخترانشان را نیز گرامی می‌دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات