بدنه جمعیت امام علی را نجات دهید


بدنه جمعیت امام علی را نجات دهید

حواشی زیادی حول اقدامات و از همه مهم‌تر تیم مدیریتی جمعیت امام‌علی(ع) وجود داشت و حتی برخی رسانه‌ها مقالات مفصلی از شبهات و اتهامات امنیتی و... در ارتباط با مدیران این مجموعه منتشر کردند و به نقد برخی افراد و اسامی پرداختند. انتقاداتی که حالا مشخص شد در ارتباط با مدیران این مجموعه بیراه نبوده است و آن‌ها مسیر فعالیت‌های عام‌المنفعه این خیریه را...

بدنه جمعیت امام علی را نجات دهید

به گزارش فانوس، برای ما دانشجوها نام جمعیت امام‌علی(ع) نام آشنایی است. البته این امداد دانشجویی مردمی به مدد فعالیت‌های گسترده و اقداماتی که در حوزه خدمات عام‌المنفعه انجام داده است، برای خیلی از مردم آشناست. به یاد دارم در روزهای نخست دانشجویی و در غرفه‌هایی که به‌منظور برگزاری آیین ورودی نودانشجویان در برخی دانشگاه‌ها برپا می‌شد، اعضای این جمعیت نیز حضور فعالی داشتند و به عضویابی و ارائه گزارش از خدمات‌شان مشغول بودند. از همان روزها تا همین امروز هم به خوبی مطلعم که جمع کثیری از دوستان و نزدیکان و هم‌دانشگاهی‌هایم به‌عضویت این خیریه درآمدند و مشغول فعالیت‌های عام‌المنفعه بودند و هستند. نکته کلیدی در ارتباط با جمعیت امام‌علی(ع) آن‌هم در این روزگاری که از هر گوشه‌ای به دلایل مختلف محافل خیریه‌ای گوناگونی برپا شده‌اند، این بود که افراد با هر نوع گرایش و اعتقادی امکان ورود و فعالیت در حوزه‌های متنوع خدمت‌رسانی به مردم را داشتند. استقلال و عدم‌وابستگی به نهادها و سازمان‌های مختلف برگ‌برنده‌ای بود که جمعیت امام‌علی(ع) آن را داشت و همین جذابیت باعث می‌شد هیچ‌کس احساس وصله ناجور‌بودن و تافته جدابافته بودن نداشته باشد.

با مراجعه به گزارش‌هایی هم که از افعال این خیریه بزرگ در رسانه‌ها و از زبان مسئولان و اعضای آن وجود دارد، این مهم به خوبی مشخص است که اقدامات قابل‌توجهی ذیل نام جمعیت امام‌علی(ع) برای مرتفع کردن نیازهای مردم و بازشدن گره از مشکلات آنها انجام شده است. با این همه همان‌طور که گفتیم، حواشی زیادی حول اقدامات و از همه مهم‌تر تیم مدیریتی این مجموعه وجود داشت و حتی برخی رسانه‌ها مقالات مفصلی از شبهات و اتهامات امنیتی و... در ارتباط با مدیران این مجموعه منتشر کردند و به نقد برخی افراد و اسامی پرداختند. انتقاداتی که حالا مشخص شد در ارتباط با مدیران این مجموعه بیراه نبوده است و آن‌ها مسیر فعالیت‌های عام‌المنفعه این خیریه را به انحراف کشیدند. بعد از همه اینها، شامگاه یکشنبه دوم تیر 99 خبری به سرعت در فضای رسانه‌ای کشور منتشر و اعلام شد که شارمین میمندی‌نژاد مدیرعامل جمعیت خیریه امام‌علی(ع)، مرتضی کی‌منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امام‌علی(ع) و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل جمعیت امام‌علی‌(ع) بازداشت شدند.

یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از منبعی آگاه در تشریح جزئیات این اتفاق نوشت: «فردی به نام «ش.م» در سال‌های اخیر با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکار عمومی کرده است. وی و عوامل مرتبط با او با سوءاستفاده از عناوین مقدس در سایه اجرای برنامه‌های شبه‌فرهنگی- اجتماعی به ترویج فرهنگ التقاطی پرداخته‌اند. این فرد همراه با عوامل خود، در طول سال‌های فعالیت موسسه مذکور علاوه‌بر همراهی با مراکز ضدایرانی به طرح ادعاهایی مانند مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوق‌بشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی پرداخته و با هدف تحت‌فشار قراردادن کشور و ملت ایران اقدامات گسترده‌ای را علیه جامعه ایرانی رقم زده است. همچنین عناصر اصلی این موسسه علاوه‌بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضددینی با رسانه‌های معاند بیگانه همکاری داشته و به ترویج ابتذال درون‌گروهی پرداخته‌اند. گفتنی است فعالیت‌های این افراد هیچ ارتباطی با برنامه‌های جاری و خیرخواهانه موسسه مذکور نداشته است.»

بعد از این اتفاق و تمام جریانات رسانه‌ای که بعد از آن در همین مدت زمان کوتاه بعد از بازداشت ایجاد شده، لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم. به‌هرحال هنوز هیچ توضیح کاملی درارتباط با جزئیات اتهامات امنیتی و... این افراد از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است (هرچند شواهد و قرائنی وجود دارد که میمندی‌نژاد سابقه هتاکی و فحاشی به مقدسات را دارد)، با وجود این همان‌طور که بالاتر گفتیم، گستره فعالیت‌های این جمعیت خیریه گستره بزرگ و قابل‌توجهی است که رها کردن این ظرفیت می‌تواند آسیب‌های متعددی را ایجاد کند.

شناسایی افراد و خانواده‌های تحت‌حمایت این جمعیت و ساماندهی آنها

مساله اولی که در ارتباط با این ماجرا باید به آن توجه داشت و شاید دیر اما باید به آن اشاره کرد، مواجهه همه‌جانبه و کامل با جمعیت خیریه امام‌علی(ع) است. گستردگی فعالیت‌ها و خانواده‌ها و افراد پرشمار تحت‌حمایت و نظر این مجموعه وضعیت خاصی را برای آن ایجاد کرده است و این مساله به‌خوبی این مهم را ایجاب می‌کند که ابتدا فکری به حال این افراد و خانواده‌های پرشمار، آینده وضعیت زندگی و رسیدگی‌هایی که به آنها صورت می‌گرفت، خصوصا در این ایام خاص و کرونایی بشود. این افراد و خانواده‌ها شناسایی شده یا تحت‌حمایت نهاد خاص یا خیریه‌ای دیگر قرار بگیرند تا خدای ‌نکرده دراین شرایط خاص و وضعیت نامعلوم جمعیت امام‌علی دچار مشکل نشوند. خوب می‌دانیم که خیریه‌ها با هر نقدی که به آنها وارد است، در این شرایط خاص اقتصادی و معیشتی همچون مسکن عمل می‌کنند و تا حدی از فشارهای سنگینی که بر بعضی خانواده‌های کم‌برخوردار وارد می‌شود، می‌کاهند.

اقناع اعضا و حفظ و بازآرایی دراین خیریه بزرگ

همان‌طور که گفتیم، جذب حداکثری و عدم‌وابستگی این نهاد خیریه‌ای به هیچ سازمان و دستگاه خاصی به‌علاوه آزادی عمل‌هایی که در آن وجود داشت باعث شد تا از هر طیف و گروهی، افراد با هر اعتقاد و نگاهی به عضویت در این مجموعه درآیند و درآن به فعالیت‌های عام‌المنفعه بپردازند و نسبت به این مجموعه هم علقه احساسی و هم وابستگی اجرایی و ایدئولوژیک دارند. بنابراین عدم‌اقناع اعضای نسبتا پرشمار این مجموعه نسبت به افعال و شبهات موجود پیرامون روسای این خیریه از ملزومات است. بالاخره این برخورد و ایجاد حالت اغما در فعالیت‌های این خیریه برای اعضای آن بدون دلیل متقن پذیرفته نیست و برای حفظ ‌انگیزه و توان قابل‌توجه این مجموعه حتما باید اقدامات درخوری صورت گیرد و اعضای آن در همین مسیر حفظ و استفاده شوند. چه بسیار افرادی که دراین مجموعه هستند و شاید نتوان آنها را در دایره انقلابی‌ها تعریف کرد اما دغدغه فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه دارند و نمی‌خواهند هم که در مجموعه‌های رسمی و تحت‌نظر نهادها و دستگاه‌های خاص فعالیت کنند. پس برای حفظ آنها باید نوعی بازآرایی در مجموعه جمعیت امام‌علی(ع) صورت گیرد و از این ظرفیت به همان قدرت سابق استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!