طرح بخشش کریمانه برای آزادی زندانیان در یزد آغاز شد


طرح بخشش کریمانه برای آزادی زندانیان در یزد آغاز شد

یزد- ایرنا- مدیر نمایندگی ستاد دیه یزد از آغاز طرح بخشش کریمانه ویژه دهه کرامت از امروز (سه‌شنبه) تا 13 تیرماه جاری خبر داد و گفت: مردم نوعدوست برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد کمک‌های خود را تحویل این ستاد دهند.

دهه کرامت (اول تا یازدهم ذیقعده ، برابر سوم تا ۱۳ تیرماه ) از میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد حضرت امام رضا (ع) نامگذاری شده است.

اسلام افشون عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تلاش برای آزادی زندانیان و آموزش و فرهنگ‌سازی به منظور پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها و کمک به مددجویان از اهداف طرح است.

وی ادامه داد: تاکنون طرح های متعددی شامل همای رحمت ، فجر نور ، نفس در قفس ، عیدانه ، ابرار و رهایش توسط ستاد دیه با همکاری مردم و خیران به نحو مناسب و با استقبال برگزار شده است .

این مسوول از تبلیغات به صورت پیامکی، نصب بنر و پلاکارد در نقاط مختلف شهر، مصاحبه و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای جلب همکاری مردم در این امر خیر خبر داد.

افشون ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح بتوان با استفاده از ظرفیت خیران و نیکوکاران ، مددجویان جرایم مالی غیرعمد تا پایان دهه کرامت از زندان آزاد و به آغوش خانواده‌های خود بازگرداند.

در سال ۱۳۹۸ برای آزادی ۲۶۰ محکوم مالی جرایم غیرعمد هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان توسط خیران پرداخت شد و هم اکنون ۲۲۵ زندانی در زندان‌های استان به سر می‌برند که برای آزادی آنها به ۵۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است .

یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که هم اکنون حدود چهار هزار نفر در ندامتگاه های استان دوره محکومیت خود را که طی می کنند .

همچنین دوم تیرماه مدیرکل زندان‌ها ، اقدامات تامینی و تربیتی یزد گفته بود: جرم ۵۴ درصد مددجویان زیرپوشش استان به خاطر مواد مخدر است و سرقت با ۲۳ و ضرب و جرح با ۶ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

رضا ذوالفعلی‌نژاد به مناسبت هفته قوه قضاییه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بعد از جرایم یادشده ، مسایل مالی و اقتصادی از جمله علت‌های مهم زندانی شدن افراد است.

وی با اشاره به اینکه حدود چهار هزار نفر در یزد زندانی هستند ادامه داد: از این تعداد ۶۰ درصد بومی و در استان زندگی می‌کنند و بقیه غیربومی و همچنین ۱۲ درصد این افراد را شهروندان خارجی تشکیل می‌دهند که به علت‌های مختلف در زندان به سر می‌برند.

این مسوول اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد مددجویلن زیر پوشش ۱۹ تا ۴۵ سال دارند و ۷۰ درصد متاهل و بقیه مجرد هستند و همچنین ۹۵ درصد آنها مرد و بقیه بانوان هستند.

همچنین افشون مدیرعامل نمایندگی ستاد دیه یزد دیروز گفته بود: از ابتدای امسال تاکنون ۵۷ زندانی جرایم مالی غیرعمد با همکاری مردم ، خیران و پیگیری این ستاد از زندان‌های استان آزاد شدند که برای آزادی آنها به ۱۲ میلیارد تومان نیاز بود که ۱۱ میلیارد توماناین مبلغ رضایت نامه اخذ شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۲ جشن گلریزان و ۱۳ طرح برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد برگزار شد افزود: امسال برای اولین بار در کشور به دلیل شیوع کرونا جشن‌های گلریزان مجازی برگزار که ۲۹۰ میلیون تومان کمک جمع آوری شد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در مجموع ۳۱۵ پرونده جرایم مالی غیرعمد در استان وجود داشت که زندانیان ۲۶۰ پرونده با برگزاری جلسات صلح و سازش و دریافت رضایت و پرداخت بخشی از دیون آزاد شدند.

استان یزد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید