کشت کلزا در خمین هفت برابر شد


کشت کلزا در خمین هفت برابر شد

خمین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خمین از هفت برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل خبر داد و گفت: این دانه روغنی در 184 هکتار آماده برداشت است.

عباس ارشدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه‌ریزی اصولی، طرح‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به میزان هر هکتار ۵۰ میلیون ریال، توجیه بهره‌برداران در خصوص کشت تناوب با غلات و خرید تضمینی از دلایل توسعه کشت کلزا است.
وی میزان برداشت این محصول در سال زراعی جاری را ۳۰۰ تن برآورد کرد و گفت: بسته‌های حمایتی به‌موقع از سوی کارشناسان و عوامل اجرایی جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی شد و رغبت کشاورزان به کاشت این محصول را برانگیخت.
وی در خصوص ارزش غذایی کلزا اظهار داشت: کلزار حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد.
ارشدی ادامه داد: کاه کلزا سریع‌تر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش موا آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.
وسعت اراضی قابل کشت در شهرستان خمین ۷۲ هزار هکتار است که هر سال یک سوم آن در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می‌گیرد.
شهرستان خمین دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است و مهم‌ترین محصولات آن گندم، جو، سیب زمینی، پیاز و لوبیا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند