خدمت بی‌منت به بیماران کرونایی کرمانشاه


خدمت بی‌منت به بیماران کرونایی کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- برخی از مددکاران اجتماعی کرمانشاه به‌دور از چشمداشت مادی، روزهای خود را در کنار بیماران کرونایی سپری می‌کنند تا بتوانند با برقراری آرامش روانی، زخم‌های روحی این ویروس منحوس را درمان کنند و تا پایان شکست کرونا در کنار مردم باشند.

بیش از چهارماه است که پرستاران، پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان با سخت ترین روزهای کاری مواجه هستند، روزهایی که همه به دلیل شیوع ویروس کرونا، در هراس و نگرانی به سر می برند و این متولیان حوزه سلامت هستند که باید فارغ از هرگونه ترس و خیال، با بیماران ارتباط برقرار کنند و به وظیفه کاری و اخلاقی خود بپردازند.

در این میان افرادی وجود دارند که به دور از نگرانی های عمومی و حتی بدون چشمداشت مالی، داوطلبانه پای کار آمده اند و باتخصصی که دارند مرهم دردهای روحی ناشی از وجود این ویروس نوظهور می شوند.

این افراد که همچنان در سکوت کار می کنند همانند دیگر پرسنل بهداشت و درمان، مدافعان حقیقی سلامت لقب می گیرند، گویی که همه مشکلات این راه پرفراز و نشیب را پذیرفته و می خواهند در چنین شرایطی که عرصه فراهم شده در خط فداکاری، جانبازی و رشادت نظام سلامت سهیم باشند.

آن‌چنانکه تیم سه نفره مددکاری کرمانشاه به درخواست جمعیت هلال احمر داوطلب شد و برای درمان روحی و آسیب های روانی این ویروس ناشناخته وارد بیمارستان گلستان کرمانشاه شد.

تیم داوطلب مددکاری در بیمارستان گلستان چه می کند؟

«اسرا رماحی» به عنوان کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، یکی از اعضای این تیم افتخاری است که به ایرنا گفت: علاوه براینکه کادر درمان استان برای مقابله با این بیماری در حال فعالیت است، این تیم هم به صورت داوطلبانه و افتخاری به مدت سه ماه است که در این مرکز فعال است.

وی در خصوص فعالیت این تیم، ادامه داد: ارتباط و هم افزایی با بیمار و خانواده آنان برای دلگرمی و ارایه راهکار، همدلی با خانواده های متوفی و ارایه مشاوره حضوری از جمله این فعالیت ها است که بابت آن هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و همچنان بدون چشمداشت مادی به این کار ادامه خواهیم داد.

این روانشناس ادامه داد: این تیم از ۹ فروردین در بیمارستان گلستان با عنوان مددکاران داوطلب با حمایت انجمن مددکاری و هلال احمر حضور پیدا کرده است که هرکدام دارای وظایف تعریف شده ای است.

آرامش روانی توان سیستم دفاعی بدن را ارتقا می دهد

وی که به روانشناسی و ارزیابی روانی بیماران می پردازد، ادامه داد: این اقدام از طریق ارتباط تلفنی با بیماران ترخیص شده دنبال می شود تا وضعیت روانی آنان بررسی شود و تلاش می شود تا نگرانی های آنان کاهش یابد چرا که استرس موجب کاهش توان سیستم ایمنی بدن است از همین رو، راهکارهایی برای کاهش این نگرانی به همراه تشریح شرایط قرنطینه به آنان اعلام می شود.

بیش از ۳۰ مورد مشاوره حضوری انجام شده است

به گفته رماحی، مشاوره حضوری برای بیماران ترخیص شده و خانواده متوفی انجام می شود و در این سه ماه، بیش از ۳۰ مورد مشاوره حضوری انجام شده است.

وی معتقد است، انعکاس چنین اخباری موجب می شود تا مردم بدانند افرادی وجود دارند که در راه رضای خدا و برای کاهش درد مردم داوطلبانه فعالیت می کنند و برای گریز از ترس و کاهش نگرانی ها اقدامات متعددی انجام می دهند.

از بیماران مبتلا در نقاط محروم غافل نمی شویم

«ناهید شمسی» به عنوان یک مددکار اجتماعی عضو دیگری از این تیم سه نفره افتخاری است که به ایرنا، گفت: افسردگی و انزوای اجتماعی از جمله تبعات ویروس کرونا است که تلاش می شود با القای مثبت اندیشی بر سربالین بیماران بستری شده حاضر شویم و سعی کنیم با تشریح بیماری تحمل سختی ها را برای بیمار آسانتر کنیم و در صورت امکان، وسایل رفاهی و سرگرمی همچون کتاب و تلویزیون را برای این بیماران فراهم می کنیم.

وی ادامه داد: در برخی مواقع فرد مبتلا در روستاها و نواحی محروم با مشکلاتی مواجه می شود که با همکاری معاونت بهداشتی درصدد رفع مشکل برمی آییم به عنوان مثال موردی در کوزران وجود داشت که تست وی مثبت اعلام شده بود ولی خودرویی برای مراجعه به کرمانشاه در اختیار نداشت از همین رو این امکان را با درخواست از معاونت بهداشتی برای وی فراهم کردیم و یا بانویی باردار در یکی از شهرستان ها وجود داشت که هیچ مامایی برای ویزیت و معاینه وی وجود نداشت که باز هم با هماهنگی معاونت بهداشتی، فردی را برای معاینه وی اختصاص دادیم.

برای کاهش مشکلات مالی تلاش می کنیم

شمسی یادآور شد، در صورتی که خانواده فرد مبتلا به ویروس کرونا، تنگدست باشند برای اخذ تخفیفات به رایزنی با مددکاری بیمارستان امام رضا (ع) می پردازیم و با همکاری مددکاری یا هلال احمر برای به حداقل رساندن مشکلات مالی تلاش می کنیم.

این مددکار اجتماعی به همکاری بیمارستان گلستان با این تیم اشاره کرد و گفت: از ساعت هشت صبح تا ۱۴ بعدازظهر در مرکز حضور داریم و همه روزه مستقر هستیم.

فرد مبتلا به کرونا تنها نیست

«فرشته پار» نیز به عنوان یکی دیگر از کارشناسان مددکاری این تیم در گفت و گو با ایرنا، به ارتباط جسم و روان اشاره کرد و افزود: هنگامی که فرد استرس داشته باشد هراندازه برای نجات جسم وی تلاش شود نتیجه چندانی ندارد چراکه این استرس، توان سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و حتی پس از ترخیص ممکن است به وسواس فکری عملی مبتلا شود.

پار یادآور شد، در چنین شرایطی تلاش می شود ابتدا به آرام کردن وی از طریق تماس تلفنی اقدام شود که در غیر این صورت ارتباط و تعامل حضوری برقرار خواهد شد تا روند و مراحل بیماری برای وی تشریح داده می شود تا بیمار بفهمد که شرایط مشابه وی بسیار است.

وی افزود: مورد داشتیم که فرد به دلیل برچسب کرونا و انگشت نماشدن در روستا ساکن شده بود که با تشریح بیماری و اینکه او تنها نیست تلاش شد تا سختی کرونا برای وی کاهش یابد و به جامعه باز گردانده شود و با تک تک بیماران کرونایی که از بیمارستان مرخص شده و در بیمارستان گلستان بودند تماس برقرار و برای آرام سازی آنها تلاش کردیم.

وی معتقد است، شرایط بیماری خاص است و همه کادر درمان را درگیر کرده است و خواهان آرام شدن و درک شرایط از سوی بیمار و خانواده آنان هستیم.

مددکاران اجتماعی تا پایان شکست کرونا در کنار مردم هستند

در پایان مسوول انجمن مددکاری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، جایگاه مداخلات مددکاران اجتماعی را مهم و موردنیاز جامعه اعلام کرد و گفت: فعالیت مددکاران اجتماعی همچنان ادامه دارد و ما تا پایان شکست کرونا در کنار مردم خواهیم ماند.

«ماندانا جواهری» افزود: مددکاران اجتماعی به صورت داوطلبانه از همان روزهای اول در خط مقدم برای انجام حمایت های روانی اجتماعی و آموزش های لازم به بیماران مبتلا به کرونا در دو بیمارستان مرجع کرمانشاه حضور پیدا کرده اند.

وی یادآور شد، ارایه خدمات مددکاری اجتماعی با حمایت های هلال احمر و همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش آسیب های روانشناسی ناشی از این بیماری تا پایان شکست کرونا ادامه خواهد داشت.

وی در ارتباط با نقش مددکاران اجتماعی در پیشگیری و مقابله در مبتلا شدن و چرخه انتقال کرونا، افزود: ضرورت انجام کار جمعی، مددکاری اجتماعی در مبارزه با کرونا و ایجاد پایگاه های سلامت اجتماعی در محلات پرخطر بخصوص حاشیه نشین و پرتردد با حفظ نکات ایمنی و بهداشتی در جهت آموزش و آگاهی دادن و همچنین مشاوره در جهت کاهش استرس بسیار مفید و کارآمد است.

او گفت: این اقدام مستلزم بسیج منابع و همکاری ادارات و سازمان ها، حساس کردن جامعه مدنی، حضور معتمدین و مشارکت ساکنین محلات و در دسترس قراردادن امکانات بهداشتی و پیشگیرانه است.

وی اظهارداشت: مددکاران اجتماعی با تخصص و حرفه ایی که دارند به خوبی می توانند ایفای نقش مسوولیت پذیری مداخله در بحران را همچون سوابق درخشان گذشته داشته باشند.

این مددکار و فعال اجتماعی در ادامه تصریح کرد: حضور مددکاران اجتماعی در نقش آموزش و مسوولیت اجتماعی مردم در بحران کرونا، چرخه انتقال بیماری را قطع و بسیار کاهش می دهد، بطور مثال آموزش و فرهنگ سازی در عدم دور انداختن ماسک، دستمال و دستکش مصرفی در خیابان که علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، سبب انتشار این ویروس می شود.

او تصریح کرد که مداخلات مددکاران اجتماعی در سه بعد قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران حایز اهمیت است، اما در جامعه امروزی ما جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است و در این خصوص انجمن مددکاران اجتماعی ایران اقدامات خوبی را به ثمر رسانیده که در نتیجه آن حضور مددکاران اجتماعی در تمام عرصه های فعالیتی و اقداماتی و بحران ها با ادارات و سازمان‌ها می باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۴۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۸ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ رسید.

گزارش از زهره کریم زاده


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

11 تن براثر واژگونی مینی‌بوس در کرمانشاه مصدوم شدند