دنیای هنر در دوران پساکرونا


دنیای هنر در دوران پساکرونا

فراگیری تاثیر شیوع کروناویروس بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، بارها مطرح و پیرامون آن گزارش‌ها و نقطه‌نظرات کارشناسان و مردم اعلام و منتشر شده؛ اما تاثیر این پاندمی بر فرهنگ و هنر، کمتر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

شیوع کروناویروس، تاثیری بسیار عمیق بر حوزه فرهنگ و هنر داشته و اقتصاد این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ مهمترین علت این تاثیرگذاری را می‌توان در جمعی بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری جست و جو کرد.

به گزارش ایسنا، علیرغم اتخاذ راهکارهایی برای کاهش تاثیرات همه گیری بیماری کووید19 بر هنر و اقتصاد هنر و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در این زمینه، تاثیرات منفی بر این بخش همچنان تداوم دارد.

تعطیل شدن رویدادهای فرهنگی و هنری و نبود زیرساخت‌های کافی و آمادگی مناسب برای استفاده از فضای مجازی در تداوم این رویدادها و تداوم این روند با وجود بازگشت تمام مشاغل به چرخه فعالیت، موجب تاثیرپذیری بیشتر عرصه فرهنگ و هنر از شیوع کروناویروس شده است.

امروز بسیاری از تهیه کنندگان، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر، به دنبال راهکارهای جدیدی برای تداوم حیات این بخش که به شدت وابسته به اجراهای زنده و رویدادهای حضوری است، هستند؛ اگرچه برخی اعتقاد دارند که در دوران پساکرونا، یکی از بخش‌هایی که همچنان تاثیرات منفی این همه گیری را بر دوش خواهد کشید، فرهنگ و هنر خواهد بود.

یک هنرمند عرصه موسیقی در این خصوص معتقد است حتی اگر شرایط بیماری کرونا نیز از بین برود تاثیرات این دوران بر عرصه فرهنگ و هنر از جمله عرصه موسیقی و اجراها، دامنه دار خواهد بود.

مهدی کرمی گفت: به نظر می‌رسد اگر از بیماری کرونا هم فاکتور بگیریم و با فرض اینکه این بیماری هم از بین برود، دنیای امروز به سمت مَجازی شدن می‌رود.

وی افزود: این موضوع تبعات زیادی در پی دارد و انسان‌ها باید کم کم به دوری از هم و زندگی مَجازی عادت کنند. عرصه هنر علی الخصوص موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این هنرمند که آلبوم "روز اول" را در کارنامه دارد، با اشاره به اجراهای آنلاین، ادامه داد: در عرصه هنر نمی‌توان مسائل را به صورت صفر و صد یا سیاه و سفید دید، اجراهای آنلاین نیز طیفی از مزایا و معایب را به همراه داشته و دارد.

او در تشریح روند تولید محصول موسیقایی قبل از دوران کروناویروس، گفت: قبل از کرونا اینگونه بود که شاعر، اهنگساز، تنظیم کننده، نوازنده و خواننده برای تولید یک محصول موسیقایی مشورت و همفکری می‌کردند.

کرمی این همدلی و همفکری در کنار هم را نقطه قوتی برای یک اهنگ خواند و ادامه داد: در چنین شرایطی احساس، هارمونی و زیبایی آهنگ بیشتر خواهد بود و اثر ارائه شده نیز ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

وی مهمترین نتیجه این روند را انتقال حس زیبایی به مخاطب دانست و افزود: متاسفانه در شرایط کرونا و فراتر از آن در دنیای امروز معمولا همه عوامل به ناچار از دور با هم همفکری کرده یک نفر شعر دیگری ملودی و دیگری تنظیم و میکس و مسترینگ را انجام می دهد.

این هنرمند گفت: شرایط کنونی روند تولید آثار موسیقی را سخت‌تر کرده و طبعا احساسی که در این حالت به مخاطب منتقل می‌شود کمتر خواهد بود.

وی با مقایسه محصول نهایی تولید شده در دوران قبل و بعد از کرونا، گفت: در حالت اول و شرایط گذشته، روحی بسیار پررنگ تر و زیباتر از حالت دوم و شرایط فعلی، در اثر تولیدی جریان دارد، هر چند که متاسفانه مسیر دنیا، راه دیگری است.

کرمی با اشاره به اهمیت موسیقی در این شرایط گفت: از هنرهای نهفته موسیقی یکی هم این است که در هر شرایطی قابل اجرا، زیبا و شنیدنی خواهد بود و باید خدا را شکر کرد که موسیقی این قابلیت را نیز داراست

این خواننده موسیقی پاپ گفت: هنر و فرهنگ سرمایه گران‌بهای هر جامعه ای است و ما این روزها را به این امید سپری می کنیم که با شکست کرونا به زودی روزی فرا رسد که صدای همدیگر و ساز همدیگر را از نزدیک، زنده و با طنین اصلی بشنویم.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از فعالان و هنرمندان موسیقی فارس نیز با اشاره به رواج اجراهای آنلاین موسیقی، گفت: موسیقی هنری پویا است و نهایتا راه خویش را پیدا می کند تا در هر شرایطی به مخاطب برسد.

حسین (شاهین) یاور که در عرصه خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم فعال است، افزود: تحت تاثیر شرایط ناشی از بیماری کرونا، اجراهای زنده یا آنچنان که موسوم است اجراهای آنلاین و لایو رواج بیشتری یافته است.

وی با اشاره به تجربیاتش در این عرصه افزود: با توجه به اینکه چند اجرای آنلاین را تنظیم و اجرا کرده ام با این عرصه و فراز و فرودهایش آشنا هستم و معتقدم این گونه کار نیاز به دقت و تامل زیادی دارد.

او ادامه داد: در این شیوه کار نوازندگان بسیار ظریف و حساس است چون در این نوع اجراها نوازنده تنها و بدون ناظر ضبط در استودیوی شخصی خود ساز می نوازد و باید با دقت بسیار بالایی این کار انجام و ضبط شود.

وی در تشریح ظرافت و دقتی که باید در تنظیم این کار مد نظر داشت، گفت: سینک کردن سازها با مترونوم و همچنین میکس و مستر صداها در این شیوه اهمیت زیادی دارد و باید در اجرای آن دقت قابل توجهی لحاظ شود.

یاور با اشاره به نظم و برنامه ریزی به عنوان لازمه این شیوه، گفت: با توجه به اینکه نوازنده ها از دور مدیریت می شوند از نواختن ملودیهای بداهه ترجیحأ پرهیز می شود و نوازنده ها دقیقا همان نتهایی را می نوازند که تنظیم کننده ارکستر می خواهد.

این هنرمند موسیقی اضافه کرد: ظاهر ساده این شیوه نباید ما را فریب دهد که با کاری آسان و معمولی رو به روییم و باید دقت داشت که چنین کاری بدون لحاظ راهبرد و برنامه دقیق و منظم به نتیجه دلخواه منجر نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها