طهارت ظاهر و باطن از آداب تلاوت قرآن است/استعاذه حقیقی چیست؟


طهارت ظاهر و باطن از آداب تلاوت قرآن است/استعاذه حقیقی چیست؟

پیش از آشنایی با مباحث تجوید قرآن کریم باید با آداب آن اشنا شد که بر همین اساس برخی ازآداب تلاوت قرآن عبارتند از طهارت و پاکیزگی ظاهری و باطنی قاری قرآن.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف؛‌ یکی از شاخصه های تلاوت زیبا و خواندن قران بر اساس معیارهای مشخصات آشنایی با احکام تجویدی که به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود. این مباحث طی سلسله گزارش‌هایی به صورت مقدماتی تبیین شده تا خوانندگان بتوانند ضمن آشنایی با احکام و قواعد تجویدی قرآن و به زیبایی هر چه بیشتر تلاش کنند.

مخاطبان با کمک این سلسله مباحث که به منظور آشنایی با قرائت و روخوانی قرآن کریم تهیه شده می‌توانند قرآن را به طور صحیح قرائت کرده و از معانی و مفاهیم صحیح آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که قرائت در اصطلاح همان تلاوت و خواندن صحیح کلمات قرآن کریم است، به گونه‌ای که از فعل وحی الهی حکایت کند که بر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نازل شده است. فضایل قرآن مجید، فضیلت تلاوت قرآن کریم، آثار تلاوت قرآن آداب تلاوت، ترتیل و مراتب سه‌گانة آن، قرآن و عترت، قاریان قرآن از منظر امام باقر (ع) و آشنایی با حروف الفبا (صامت‌ها و مصوت‌ها) برخی مباحث مطرح شده خواهند بود.

پیش از آشنایی با مباحث تجوید قرآن کریم باید با آداب آن اشنا شد که بر همین اساس برخی ازآداب تلاوت قرآن عبارتند از: طهارت و پاکیزگی. منظور از طهارت،وضو و غسل است و بهتر است قاری هنگام تلاوت قرآن کریم با وضو باشد، اما برای کسی که بخواهد با خطوط قرآن تماس داشته باشد، وضو لازم و واجب است، زیرا خداوند کریم می فرماید: «لایسمه الا المطهرون»؛ جزپاکان برآن (قرآن) دست نزنند.در کنار این طهارت ظاهری قاری باید از طهارت باطنی نیز برخوردار باشد.

دعا قبل و بعد از تلاوت شامل یکی از مواقع تاثیر و اجابت دعا قبل و بعد از قرآئت آیات الهی است.همچنین اخلاص از دیگر آداب است که در قرائت قرآن کریم به معنای آن است که قاری قرآن، حالت خلوص نیت را که معیار قبولی هر عبادتی است، ازابتدا تا انتهای قرائت خود حفظ نماید و در قرائت، فقط خشنودی و رضای خداوند متعال را در نظرداشته باشد.

استعاذه به معنای پناه بردن به خداوند از وسوسه ها و شرور شیطان از دیگر اداب تلاوت قرآن است چنان که در آیه ای از قرآن کریم می خوانیم: « فاذا قرات القرآن فاستعذبالله من الشیطان الرجیم »؛(پس هنگامی که قرآن می خوانی، از شر شیطان رانده شده، به خدا پناه ببر). با استفاده از همین آیه ی شریفه و این ادب قرائت است که قاریان قرآن کریم تلاوت خویش را با جمله ی «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»؛(ازشیطان رانده شده به خدا پناه میبرم) آغاز می کنند. البته باید توجه داشته باشیم که استعاذه ی واقعی، تنها با گفتن این جمله نیست بلکه قاری قرآن باید با حالت مراقبت، خود را با تمام وجود در پناه خداوند سبحان قرار داده و از او در این راه یاری طلبد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات