کمبود محیط‎بان برای کنترل مناطق حفاظت شده در بجستان


کمبود محیط‎بان برای کنترل مناطق حفاظت شده در بجستان

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: با توجه به اینکه بر اساس استانداردها هر 2000 هکتار یک نفر نیرو محیط‌بان باید داشته باشد، در شهرستان بجستان با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی سه‌ ماهه نخست سال جاری ۱۱ مورد پرونده کشف تخلفات شکار و صید در شهرستان بجستان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که فقط یک پرونده بوده افزایش چشمگیری داشته است، از این میزان تخلفات شکار و صید امسال بسیاری مربوط به صیادانی بوده که اقدام به زنده گیری و شکار پرندگان از جمله دلیجه می‌کردند.

وی ادامه داد: از این متخلفان هفت رشته دام زنده گیری پرنده، تعدادی تله آهنی، ۴ قبضه سلاح و یک قبضه سلاح غیر مجاز دست‌ساز و همچنین ۹ جوجه دلیجه کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان مطرح کرد: متأسفانه برخی از شکارچیان غیر مجاز با حضور در مناطق حفاظت شده این شهرستان اقدام به شکار و سپس فروش جوجه دلیجه به عرب‌های حوزه خلیج‌فارس می‌کنند.

رضانژاد با بیان اینکه جوجه دلیجه‌ها که از نوع پرندگان شکاری هستند، برای فروش به عرب‌های حوزه خلیج‌فارس شکار می‌شوند، افزود: همچنین از ابتدای امسال تعداد بسیاری کبک نیز کشف شد که در این خصوص پس از تکمیل پرونده متخلفان تحویل مراجع قضایی شدند.

وی مطرح کرد: برای شکار هر جوجه دلیجه ۳۰۰ میلیون ریال و کبک ۳ میلیون ریال خسارت به محیط‌زیست وارد می‌شود، متخلفان از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰۰ میلیون ریال به دلیل ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست واریز کرده‌اند که ۵۰۰ میلیون ریال آن مربوط به پرونده کشف ۵ لاشه شکار شده قوچ و میش وحشی در سال قبل و ۱۰۰ میلیون ریال نیز مربوط به پرونده دیگری بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان ادامه داد: حدود ۳۵ درصد از مساحت ۱۵۰ هزار هکتاری شهرستان بجستان تحت مدیریت چهارگانه حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، همچنین حدود ۱۵ درصد از گستره دو و نیم میلیون هکتاری مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان در شهرستان بجستان واقع شده است.

وی اظهار کرد: شهرستان بجستان در جنوب غربی خراسان رضوی واقع شده و دو منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار دارد، منطقه هلالی که بین شهرستان بجستان و شهرستان گناباد مشترک است شامل زیستگاه‌های مختلفی از جمله زیستگاه‌های کوهستانی، بیابانی و... می‎شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان همچنین عنوان کرد: منطقه حفاظت‌ شده افتخار با مساحت ۷۰ هزار هکتار به‌ صورت دشتی و کوهستانی نیز در حاشیه کویر واقع شده و حیات‌ وحش مختلفی از جمله مهمترین آن کل و بز است که در آن زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دو منطقه حفاظت شده با ۵ محیط‌بان تحت کنترل هستند، افزود: با توجه به اینکه بر اساس استانداردها هر ۲۰۰۰ هکتار یک نفر نیرو محیط‌بان باید داشته باشد، اما در این شهرستان با کمبود نیرو مواجه هستیم، با این وجود باز هم برای اینکه دو پاسگاه محیط‌بانی شهرستان همیشه فعال باشند و همچنین برای کنترل بهتر منطقه حداقل به ۵ محیط‌بان دیگر به همراه تجهیزات به روزتر و دوربین‌های پایش تصویری مناطق نیاز داریم.

رضانژاد گفت: منطقه حفاظت شده هلالی از تنوع گونه‌ای بسیار بالایی برخوردار است، قوچ و میش وحشی، کل و بز، آهو، جبیر، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه و عقاب طلایی، عقاب صحرایی، پرنده شکاری هما، گربه پالاس، هوبره، کبک و تیهو و... از مهمترین گونه‌های جانوری این منطقه هستند.

وی مطرح کرد: هر چند تا کنون تصویری از وجود پلنگ در منطقه ثبت نشده، اما گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده این‌گونه جانوری در سال‌های قبل داشته‌ایم، در حال حاضر مهمترین گونه ارزشمند شهرستان بجستان یوزپلنگ است که گزارش‌های بسیار متعددی از حضور این‌گونه در شهرستان داشتیم، با وجود اینکه سال‌های گذشته رد این گونه جانوری مشاهده و قالب برداری شده، اما هنوز تصویری نتوانستیم تهیه کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان بیان کرد: با سه برابر شدن جریمه‌های شکار و صید غیر مجاز خوشبختانه بازدارندگی‌ها نیز بیشتر شده است، حضور شکارچیان در مناطق حفاظت شده شهرستان بجستان فصل خاصی ندارد و بسیاری رعایت نمی‌کنند و در هر فصلی که بتوانند حتی در زمان زاد و ولد برای شکار حضور پیدا می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر در منطقه حفاظت شده هلالی قوچ و میش و منطقه افتخار کل و بز بیشترین گونه جانوری را تشکیل می‌دهند که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سال قبل سرشماری انجام نشد.

رضانژاد یادآور شد: در بررسی‎های میدانی و مبتنی بر مشاهده مستقیم تا کنون حضور ۳۵ گونه پستاندار، ۱۱۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه از خزندگان و دوزیستان در شهرستان بجستان به اثبات رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی