اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ میلادی دوران اوج ماسل کارهای آمریکایی بود. در آن دوران بدون وجود قوانین آلایندگی و ایمنی دستوپا گیر امروزی، جذابترین و چشمگیرترین ماسل کارهای تاریخ توسط خودروسازان آمریکایی ساخته شدند که شورلت کامارو و فورد موستانگ مشهورترین آنها بودند. حال امروز یعنی پنج دهه بعد از آن زمان، دو نمونه از این ماسلهای جذاب و تکرارنشدنی به پیست درگ آمدهاند تا به یاد زمان جوانی خود برای هم شاخوشانه بکشند. این دو ماشین شورلت کامارو SS 396 مدل ۱۹۶۹ و فورد موستانگ کبرا جت ۴۲۹ مدل ۱۹۷۱ هستند.
اگر این دو خودرو را صرفاً از روی استایل بیرونی قضاوت کنیم، میتوان گفت موستانگ جذابتر است. البته نمونهای که در این درگ حضور دارد از نسخهٔ کوپه هاردتاپ است که باب طبع همه نیست و خیلیها نسخهٔ اسپرتروف (فستبک) موستانگ را ترجیح میدهند اما بااینحال بازهم این کوپهٔ بزرگ در ظاهر جذابتر از کامارو به نظر میرسد؛ اما در این درگ ما به ظاهر خودروهای کاری نداریم بلکه چیزی که اهمیت دارد زیر کاپوت آنها است که در این قسمت دو ماشین بسیار به هم نزدیک هستند. البته در اینجا کامارو با اینکه خودروی قدیمیتری است اما قدرت بیشتری را از موتور کمحجمتری ارائه میکند.
پیشرانهٔ ۴۲۹ اینچ مکعبی (۷ لیتری) موستانگ ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای آن زمان اعداد چشمگیری هستند. از سوی دیگر، موتور ۳۹۶ اینچ مکعبی (۶.۵ لیتری) کامارو ۵ اسب بخار قویتر بوده و ۳۷۵ اسب بخار قدرت دارد. البته این موتور با گشتاور ۵۶۰ نیوتن متری، از این لحاظ در برابر رقیب حرفی برای گفتن ندارد. درهرحال صرفاً از روی اعداد روی کاغذ نمیتوان فهمید که روی پیست کدام خودرو پیروز میشود زیرا در آن مواردی مثل وزن و گیربکس هم نقش بسیار مهمی دارند. پس برای اینکه بفهمید در این درگ کدامیک از این دو ماسل کار جذاب و قدرتمند پیروز میشود، ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
موستانگ ۴۲۹ کبرا جت | کامارو SS 396 | |
مدل | ۱۹۷۱ | ۱۹۶۹ |
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 | ۶.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۱۰ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۶۳۰ کیلوگرم | ۱۵۴۰ کیلوگرم |