انگیزه درونی، مهم‌ترین مشوق برای حفظ قرآن


انگیزه درونی، مهم‌ترین مشوق برای حفظ قرآن

حافظ کل قرآن و دانشجوی دبیری الهیات در خراسان شمالی، انگیزه درونی برای حافظ قرآن شدن را از مهم‌ترین مشوق‌ها می‌داند.

ایزانلو با اشاره به اینکه تا جزء ۳۰ قرآن را به صورت انفرادی حفظ کرده است، ادامه داد: مادرم علاقه بسیاری برای حضور من در برنامه‌های مذهبی داشت و در سنین قرآنی در دوره‌های قرآنی بسیاری همراه مادرم شرکت می‌کردم که شرکت در این مجالس به طور قطع در انگیزه من برای حفظ قرآن مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: پس از اینکه متوجه علاقه درونی خود به حفظ قرآن شدم حفظ را شروع کردم و تا جزء ۳۰ به تنهایی حفظ کردم و پس از آن در کلاس‌های قرائت و... شرکت کردم که این مسئله هم انگیزه مثبت بسیار خوبی برای ادامه مسیر ایجاد کرد.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه شنیدن قرآن با لحن و صدای زیبا انسان را به وجد می‌آورد، افزود: هرگاه که در تلویزیون تلاوت آیه‌های نور را می‌شنیدم انرژی بسیار زیادی برای حفظ قرآن پیدا می‌کردم و از همین جهت کلاس‌های قرائت را نیز در کنار حفظ شروع کردم. زمانی که بچه‌های هم سن و سال خودم را می‌دیدم که حافظ قرآن هستند بسیار تشویق می‌شدم که من هم باید حافظ قرآن شوم.

ایزانلو با بیان اینکه در مسابقات دانش‌آموزی نیز موفقیت‌های بسیاری را کسب کردم، اضافه کرد: شرکت در مسابقات دانش‌آموزی از فعالیت‌های مورد علاقه من در مدرسه بود و هرسال در مسابقات مقام اول را کسب می‌کردم اما خب از طرف مدیر مدرسه و... آنگونه که باید تشویقی نمی‌شدم.

وی با تاکید براینکه انگیزه بیرونی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: به طور قطع انگیزه‌های بیرونی در ادامه مسیر حفظ قرآن بسیار مؤثر است اما انگیزه درونی برای من بسیار قوی‌تر بوده که اگر در راه حفظ قرآن انگیزه‌های بیرونی در اولویت باشند، در این راه با شکست مواجه می‌شدم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه افرادی بودند که در این مسیر من را دلسرد می‌کردند اما من به راهی که انتخاب کرده بودم، ایمان داشتم، ادامه داد: حفظ قرآن انتخاب مسیری متفاوت است و هرکسی که می‌خواهد با بقیه متفاوت باشد به طور قطع سختی‌های بسیاری را پشت سر می‌گذارد.

حفظ شانیت قرآن

ایزانلو با تاکید براینکه پس از شروع حفظ قرآن مسئولیت حفاظت از شانیت قرآن نیز بر دوش حافظ قرآن است، تصریح کرد: همیشه سعی می‌کنم که آنچه از قرآن درک کرده‌ام در زندگی به کار گیرم و آن شخصی که مسیر حفظ قرآن را انتخاب می‌کند حفظ شان و منزلت قرآن را نیز باید مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: حضور در جامعه فعلی با وجود مشکلات فراوانی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد کار را برای متفاوت بودن و رعایت آنچه در قرآن به آن تاکید شده است، دشوار می‌کند اما دیدگاه و توقع مردم نیز از شخصی که حافظ قرآن است با دیگر اشخاص، تفاوت دارد.

این حافظ قرآن تصریح کرد: یک حافظ قرآن باید بتواند بر روی زندگی اطرافیان خود اثرگذار باشد نه اینکه دیگران بر روی زندگی او اثرگذارند و او را از مسیری که می‌رود دلسرد کنند. از همین جهت است که اهمیت انگیزه درونی بسیار زیاد است و موجب می‌شود با تمام سختی‌ها مقابله کنید.

ایزانلو ادامه داد: پس از اینکه مسیر حفظ قرآن را انتخاب کردم توانستم بسیاری از دوستانم را با خودم همراه کنم و بعضی از آنان در حال حاضر مسیر حفظ قرآن را ادامه می‌دهند که مشاهده اثرگذاری خودم در زندگی دیگران بسیار برای من لذت بخش است.

وی تاکید کرد: افرادی که حافظ قرآن هستند به موجب فعالیت مداوم ذهنشان، در تحصیل هم مؤفق هستند و من نیز برکات قرآن را در زندگی شخصی و در خصوص فعالیت‌های تحصیلیم به خوبی حس کردم و از تمام افرادی که این مسیر را انتخاب کرده‌اند پیشنهاد میکنم که برکات قرآن را نادیده نگیرند.

تدبر در آیات از اهداف آینده

ایزانلو تاکید کرد: نگهداری از آنچه حفظ کرده‌ام بسیار مورد اهمیت است و هر روز مرور می‌کنم اما تدبر در قرآن را نیز در آینده شروع می‌کنم چون باید بتوانم آنچه در قرآن به آن تاکید شده را به خوبی در زندگی شخصی به کار گیرم.

وی اضافه کرد: شخصی که حافظ قرآن است این توقع را برای بقیه افراد ایجاد می‌کند که حتما به آنچه قرآن تاکید کرده است، عمل کند و از همین جهت من نیز تمام تلاش خودم را می‌کنم تا زندگی قرآنی داشته باشم.

این حافظ قرآن در پایان تصریح کرد: از تمام مدیران مدارس و مسئولان می‌خواهم که به حافظان و فعالان قرآنی بیشتر بها دهند چرا که افرادی که در سن کودکی و نوجوانی مسیر حفظ قرآن را انتخاب می‌کنند در سنین حساس هستند و توجه‌هایی که به آنان می‌شود در ادامه مسیر بسیار مؤثر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال