شیطان در اعمال صالح افراد با حیات الهی نفوذ یا دخالت ندارد


 شیطان در اعمال صالح افراد با حیات الهی نفوذ یا دخالت ندارد

آیت‌الله جاودان گفت: افراد صالحی که از حیات الهی برخوردار می‌شوند شیطان نمی‌تواند در اعمال نیک و صالح آنها دخالت یا نفوذ داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: قیامت روز واقعیت‌ است و کوچک‌ترین غیرواقعیت در آنجا وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه اکثر کارهای خوبی که ما انجام می‌دهیم ریشه در واقعیت ندارد، اگر اعمال نیک ما به واقعیت تبدیل نشود در همین دنیا جای خواهد ماند و به آخرت نمی‌رسد، اگر اعمال نیک ما واقعیت داشته باشد اثر و وزن آن را حتی در همین دنیا هم مشاهده خواهیم کرد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انسان روح نباتی و حیوانی دارد، عنوان کرد: در اثر اراده روح نباتی و حیوانی انسان به حرکت در‌می‌آید، حیات بالاتر نتیجه رحمت الهی است که به انسان عطا می‌شود، آنجا است که انسان خدا را می‌پذیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نماز و روزه و اعمال نیکی که ما انجام می‌دهیم روح جدیدی در انسان به وجود می‌آورد، اگر این زندگی و روح که یک واقعیت است انسان را از مرگ حقیقی یعنی گناه نجات دهد اثر خواهد داشت و این روح می‌تواند بسیار رشد کند.

وی بیان کرد:‌ روزی در صور دمیده می‌شود و همه موجودات آسمانی و زمینی با صدای آن خواهند مرد مگر کسانی که خدا آنها را خواسته باشد، آنها مدهوش نشده و نمی‌میرند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید به انسان‌های صالح نوری می‌دهیم که با آن نور آنها را زنده می‌کنیم، ابراز کرد: این حیات واقعی اثر محسوس دارد، برای آنها گناه بسیار تلخ است و نمی‌توانند گناه کنند این همان روحی است که بر او اثر گذاشته است. چنین افرای اگر یک بار نمازشان قضا شود یا اعمال نیک انجام ندهند دچار عذاب وجدان شدید شده و ضجه می‌زنند.

استاد حوزه علمیه افزود: افراد صالحی که از حیات الهی برخوردار می‌شوند شیطان نمی‌تواند در اعمال نیک و صالح آنها دخالت یا نفوذ داشته باشد.

وی درباره کسانی که آرزوی شهادت دارند، گفت: آن حیات واقعی اثر خود را در روح چنین افرادی نشان می‌دهد که آرزوی شهادت دارند و همچون اصحاب امام حسین(ع) جلوی تیر و نیزه‌ها می‌روند که امام نماز بخوانند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) روحی فراتر از روح‌ سایر انسان‌ها دارند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در کربلا کوچکترین اضطراب و ناراحتی را نداشتند زیرا آنها دارای آن روح حی و زنده بودند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم