خبرهای کوتاه استان یزد


خبرهای کوتاه استان یزد

یزد- ایرنا- برگزاری دادگاه الکترونیک، مسابقات تیراندازی بانوان، مرمت مسجد جامع سریزد و فرهنگ‌سازی در پیشگیری از کرونا اهم اخبار کوتاه روز شنبه استان یزد است.

رییس‌کل دادگستری یزد با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا گفت: باید مدیریت کرد تا با همکاری مردم و تعامل بیشتر بتوان آسیب‌های بیماری کرونا را به حداقل رساند.

به گزاش روابط عمومی دادگستری، غلامعلی دهشیری در نشست بررسی وضعیت سلامت مددجویان زندانی افزود: از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون با هدف صیانت از سلامت مددجویان ۸۰۰ دادگاه به صورت ارتباط تصویری برگزار شد.

وی بر تقویت زیرساخت‌های فنی و تهیه تجهیزات مناست برای گسترش امکان برگزاری دادگاه های الکترونیک از سوی مجموعه زندان تأکید کرد و گفت: افزایش پهنای باند و تهیه تجهیزات می‌تواند بر تعداد دادگاه‌های مورد نظر که نیاز به اخذ اظهارات مددجویان زندانی است بیافزاید.

این مسوول خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تردد غیر لزوم مددجویان به بیرون از زندان که احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد با ایجاد یک فضای فیزیکی مناسب در محل زندان، قضات دادسرای دارای پرونده زندانی می‌توانند با عزیمت به محل زندان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برخی از تحقیقات و اخذ آخرین دفاع را در همان محل انجام دهند.

دهشیری گفت: پیروی دستورالعمل ریاست قوه قضاییه در موج اول کرونا تعداد زیادی از مددجویان زندانی به مرخصی رفتند و در موج دوم کرونا نیز دستورالعمل جدیدی صادر و ابلاغ شده است که باید توسط دادستان‌ها در اسرع وقت اجرا شد.

رییس‌کل دادگستری به استفاده از احکام جایگزین حبس اشاره کرد و بیان داشت: حبس‌زدایی یکی از رویکردهای مهم و محوری قوه قضائیه است و محکومیت زندان فقط باید برای جرائم امنیتی و مهم و خشن استفاده شود.

دهشیری تصریح کرد: در جرائم خُرد می توان از مجازات‌هایی که در سالم‌سازی فضای عمومی جامعه و نیز تادیب مجرمان تاثیر عمیقی داشته باشد استفاده کرد تا آثار مترتب بر زندان بر این چنین مجرمانی که اغلب مرتکب جرائم سبک و غیر عمد شدند کمتر شود.

وی همکاری پزشکی قانونی در امر آموزش و آگاهی مددجویان و کارکنان در راستای پیشگیری از همه گیری این ویروس را از سوی این مجموعه خواستار شد و گفت: به صورت مستمر باید وضعیت سلامت مددجویان مورد ارزیابی واقع شود و چنانچه کوچکترین علائمی از بیماری وجود داشت از قرنطینه ویژه استفاده شود و بهداری زندان نیز به تخت های ویژه مجهز شوند.

***

به همت حوزه مقاومت بسیج فاطمه الزهرا (س) و همکاری تربیت بدنی ناحیه مقاومت بسیج مهریز بمناسبت هفته عفاف و حجاب یک دوره مسابقه تیراندازی با سلاح بادی بین تعدادی از خواهران بسیجی در سالن تیراندازی شهید سلیمانی گردان امام حسین (ع) برگزار شد.

این مسابقات در بین گروه سنی بین ۲۰-۲۵ سال خواهران بسیجی بین ۲۰ بسیجی خواهر برگزار شد و هدف، بالا بردن سطح مهارت تیراندازی خواهران و ایجاد رقابتی سالم بود.

همچنین در پایان از نفرات برتر تجلیل شد.

***

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز گفت: کار بهسازی و بازپیرایی مسجد جامع تاریخی روستای سریزد در بخش مرکزی شهرستان از یکسال قبل آغاز شده و پشت بام با نذورات مسجد و خیری مرمت شد.

مجاهد کرباسی افزود: سریزد پنجمین روستای گردشگری است و آثار تاریخی متعدد از جمله ارگ سریزد (شامل قلعه، کاروانسرا، چاپارخانه) و قلعه تاریخی و مسجد و خانه‌های تاریخی دارد.

وی خاطر نشان کرد: این مسجد یکی از زیباترین مساجد استان به شماره ۱۴۵۰۷ در سال ۱۳۸۴ با قدمت بیش از ۱۳۰۰ سال به ثبت رسیده است.

***

مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی اولویت اصلی در بحران کرونا برای سلامت کارکنان این ادارهکل است.

مسعود شریعتی در شورای ارتقاء سلامت افزود: با شیوع کرونا این موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با آموزش و فرهنگ‌سازی تلاش شده تا کارکنان مبتلا به این ویروس نشوند.

این مسوول اظهار داشت: ارائه آموزش‌های مجازی، به تعویق افتادن تمامی برنامه‌های جمعی، کلاس‌های آموزشی و مسابقات ورزشی و ممنوعیت ثبت اثر انگشت کارکنان و جایگزینی کارت انجام شد.

شریعتی گفت: ارائه خدمت به شهروندان با همکاری کارکنان از این دوران گذار به سلامت عبور خواهیم کرد اما در عین‌حال اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی بخشی درست از یک سو و ترویج روحیه امید و همیاری و پرهیز از نگرانی‌های بی‌دلیل کمک چشمگیری به همه ما در حل مسئله است.

***

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اتمام برداشت محصول کلزا در این استان ، گفت: برداشت این محصول از سطح ۴۶۰ هکتار به دلیل توفان وسرمازدگی اوایل سال جاری به ۳۶۰ هکتار رسید.

محمدعلی حاتمی زاده روز شنبه در جریان بازدید از برداشت محصول کلزا و گندم در ابرکوه با بیان اینکه تولید و سطح زیر کشت آن ۲۰ کاهش یافت افزود: از این میزان سطح زیر کشت ۳۶۰ تن محصول تولید شد.

وی با اشاره به افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته ادامه داد: نرخ خرید کلزا سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که این رقم برای امسال به ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال افزایش یافت.

حاتمی زاده افزود: ۲۱۰تن محصول کلزا به قیمت تضمینی تاکنون از کشاورزان خریداری شده است و پیش بینی می شود تا ۳۵۰تن محصول خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی و طرح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از جمله برنامه های راهبردی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ، یادآور شد: توسعه کاشت این محصول با همت کشاورزان هرساله رشد خوبی با استفاده از روش آبیاری تیپ (نواری) دارد.

حاتمی زاده بابیان اینکه توسعه کشت این گیاه بیشتر در شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد رایج است، افزود: در زمینه کاشت این محصول ۵۲۰ کشاورز منطقه مشارکت و فعالیت دارند.

این مسوول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است.

***

همزمان با سراسر کشور روز شنبه آزمون سطح سه و چهار حوزه‌های علمیه خواهران استان یزد با رعایت نکات بهداشتی طبق مقررات برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: ۱۴۹ طلبه خواهر با مدرک سطح ۲ در شش رشته فقه و اصول، تفسیر وعلوم قرآن، مدرسی ادبیات عرب،اخلاق و تربیت اسلامی ، کلام با گرایش امامت ومشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، به منظور ورود به مقطع سطح سه(کارشناسی ارشد) ثبت‌نام کردند.

حجت‌الاسلام محمد کارگر شورکی در حاشیه آزمون در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۱۱۳ نفر به لحاظ دارا بودن امتیازات ویژه و معدل بالای ۱۷ در مقطع سطح ۲(کارشناسی) و به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم اجتماع حداقلی از آزمون معاف و به مصاحبه دعوت می شوند.

این مسوول اظهار کرد: فقط ۳۶ نفر از متقاضیان تحصیل در مقطع سطح سه امروز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی درموسسه آموزش عالی حوزوی خواهران امام حسین(ع) مرکز استان با هم به رقابت پرداختند.

کارگر شورکی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده ۳۸ داوطلب متقاضی تحصیل در رشته های تفسیر تطبیقی ، فقه و اصول و علوم ومعارف قرآن ، مقطع سطح چهار نیز در سالن امام خمینی (ره) مدیریت حوزه علمیه خواهران در آزمون ورودی این مقطع شرکت کردند.

این مسوول در خصوص نحوه برگزاری آزمون‌ها گفت: آزمون سطح سه از ساعت ۹ تا ۱۱ به صورت تستی و آزمون سطح چهار از ساعت ۹ الی ۱۳ در دو مرحله به تفکیک تستی و تشریحی برگزار شد.

کارگر شورکی خاطر نشان کرد: حوزه علمیه خواهران یزد دارای ۱۷ مدرسه علمیه سطح ۲(کارشناسی ) در همه شهرستان‌های استان و سه مرکز آموزش عالی در مقطع سطح سه(کارشناسی ارشد) در شهر های یزد، اردکان و میبد و دو مرکز آموزش عالی تخصصی مقطع سطح چهار(دکترا) در شهرهای یزد و میبد است .

وی یادآور شد: مهلت ثبت نام سطح سه و چهار به پایان رسیده ولی متقاضیان سطح ۲ با مدرک دیپلم و بالاتر تا پایان زمان مصاحبه در صورت ظرفیت خالی مدارس مهلت دارند با مراجعه به مدارس علمیه خواهران ثبت نام خود را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد گفت: در استان ۲۲ مدرسه علمیه وجود دارد که تاکنون قریب به ۵۰۰ نفر در ۱۷ مدرسه علمیه خواهران برای مقطع سطح ۲ (کارشناسی) ثبت‌نام و به مصاحبه برای پذیرش این مقطع دعوت شدند و با احتساب سطح سه و چهار در مجموع تاکنون ۶۸۰ نفرمتقاضی تحصیل در حوزه علمیه خواهران استان می باشند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج