نمایشگاه عکس بیابان جهانی لوت در بیرجند برپا شد


نمایشگاه عکس بیابان جهانی لوت در بیرجند برپا شد

بیرجند - ایرنا - همزمان با چهارمین سالگرد ثبت بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، نمایشگاه عکس معرفی جاذبه‌های گردشگری بیابان لوت در بیرجند گشایش یافت.

این نمایشگاه توسط سازمان مردم نهاد انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی و با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در محل نگارخانه استاد اسماعیلی برپا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی روز شنبه در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: شناسایی ظرفیت‌های استان امری ضروری است و این نمایشگاه‌ها به معرفی آنها کمک می‌کند.

ناصر نبی زاده افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها برای علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه، فایل مجازی آن آماده خواهد شد و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

نمایشگاه عکس به مناسبت چهارمین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت دارای ۲۰ اثر از ایمان بهدانی است که از امروز ۲۸ تیر تا ۳۰ تیرماه، صبح‌ها ۹ تا ۱۳ و عصرها ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید علاقه‌مندان برپا است.

در این نمایشگاه تابلوهای نقاشی از کلوت‌ها، کوه‌های مریخی، آسمان کویر و سایر زیبایی‌های کوبر به نمایش گذاشته شده است.

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار هم گفت: نمایشگاه عکس بیابان لوت با مشارکت انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار، شرکت آسیاپرواز، پایگاه جهانی بیابان لوت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی برگزار شد و به دلیل شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا، امکان بازدید مجازی نیز برای مردم سراسر کشور فراهم شده است.

احمد کاشانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه شرکت آسیاپرواز در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با آدرس asiaparvaz از این نمایشگاه بازدید کنند.

۲۷ تیر ۹۵ درحالی که نشست یونسکو آخرین ساعات چهلمین اجلاس خود را در استانبول پشت سر می‌گذاشت، بیابان لوت ایران با موافقت بیشتر کشورهایی که در وصف آن سخن گفتند به ثبت جهانی رسید.

تا قبل از آن، ایران دارای ۱۹ اثر ثبت شده در میراث جهانی بود که همه آنها جزو آثار فرهنگی محسوب می‌شدند و هیچ اثر طبیعی از ایران در فهرست میراث جهانی وجود نداشت.

این میراث جهانی در جنوب شرقی ایران و میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است.

بیابان لوت در عرصه ای به وسعت ۲۲ هزار و ۷۸۰ کیلومتر مربع گسترده است اما حریم آن ۱۷ هزار و ۹۴۱ کیلومتر محاسبه شده که شامل ریگ یلان (تپه‌های ماسه‌ای)، کلوت‌ها، نبکاها، رودخانه شور، هامادا (دشت ریگی) و پهنه بازالتی گندم بریان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟