گلخانه‌های خلخال 10 برابر افزایش یافت


گلخانه‌های خلخال 10 برابر افزایش یافت

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای پروژه‌های گلخانه‌سازی در 2 سال اخیر سطح گلخانه‌های این شهرستان 10 برابر افزایش یافته است.

بهبود علیزاده روز یکشنبه در گفت و کو با خبرنگار ایرنا افزود: با حمایت از سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌های گلخانه‌ای ، ارائه تسهیلات بانکی و تسریع در صدور پروانه‌های ساخت گلخانه تولید محصولات کشاورزی هم‌اکنون سطح گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این شهرستان از چهار هزار و ۵۰۰ متر سال ۹۷ به ۴۵ هزار متر در سال جاری افزایش یافته است.

وی از شهرستان خلخال به عنوان گل شهر استان اردبیل یاد کرد که با اجرا ، تکمیل و بهره‌برداری از هشت واحد گلخانه‌ای بزرگ تولید گل رز هلندی سالانه بیش از .۲.۵ میلیون بوته گل رز تولید و روانه بازرهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

او افزود: با بهره‌برداری از ۲ گلخانه جدید خلخال ظرفیت تولید گل رز هلندی در این شهرستان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته در سال افزایش یافت که این میزان پنج برابر ظرفیت تولید این گل در سال ۹۷ است.
به گفته علیزاده ، مجموع مساحت گلخانه‌های رز هلندی خلخال در اوایل ایجاد این طرح‌ها چهار هزار و ۵۰۰ متر بود و این میزان با راه‌اندازی گلخانه‌های جدید به ۴۵ هزار متر مربع از نظر مساحت و از لحاظ میزان تولید نیز از ۲۵۰ هزار بوته گل رز هلندی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل افزایش یافته است.

وی از درحال اجرا بودن ۲ پروژه گلخانه ای تولید گل رز در سال جاری در این شهرستان خبر داد و افزود: با تکمیل این طرح ها و طرح‌های توسعه ۲ گلخانه تولید گل رز هلندی در شهر خلخال سطح گلخانه‌ای تولید این گل تا ۱.۵ هکتار تا پایان فصل گل‌کاری امسال افزایش خواهد یافت.

علیزاده اظهارداشت: علاوه بر اجرای طرح‌های گلخانه‌ای بزرگ ،این شهرستان در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای مقیاس کوچک بسیار مطلوب عمل کرده و جزو ۱۰ شهرستان برتر کشور در این زمینه است.

وی گفت: در حالی که مدیریت جهاد کشاورزی خلخال برای راه‌اندازی ۷۶ واحد گلخانه‌ای مقیاس کوچک پروانه ساخت صادر کرده ، ۱۵ طرح ایجاد گلخانه‌های مقیاس کوچک معیشت خانواده به مرحله بهره‌برداری رسیده و تعداد قابل‌توجهی نیز بزودی آماده افتتاح می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین افزود: شهرستان خلخال از لحاظ شرایط اقلیمی منطقه‌ای مناسب برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای از جمله گل رزهلندی و توت‌فرنگی بوده و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها در این شهرستان صورت گرفته است.

او بیان کرد: شرایط اقلیمی مناسب و ارتفاع موردنیاز از دریا برای پرورش انواع گل‌های رز موجب شده تا سطح گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این شهرستان بطور فزاینده‌ای افزایش یابد، طوری‌که هم‌اکنون هشت واحد گلخانه‌ای بزرگ در سطح بیش از ۴.۵ هکتار با تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل در سال به عنوان قطب تولید گل رز هلندی در جنوب استان اردبیل تبدیل شده است.

به گفته او ، ارائه بسته‌های حمایتی ، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای از عوامل افزایش سطح تولید محصولات گلخانه‌ای و گل و گیاه در این شهرستان است.
او اظهارداشت: ۶ واحد گلخانه تولید و پرورش گل رز هلندی و ۲ گلخانه تولید کاکتوس با وسعت بیش از ۴۵ هزار متر مربع در خلخال فعالیت داشته و یک واحد گلخانه‌ای بزرگ با وسعت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در روستای خوجین ، یک واحد با وسعت پنج هزار مترمربع و ۲ طرح توسعه‌ای با ۶ هزار مترمربع در حال راه‌اندازی است که با بهره‌برداری از این پروژه وسعت و میزان تولید گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این منطقه ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی خلخال برای پرورش و تولید انواع گل‌های گلخانه‌ای مناسب است، افزود: گلخانه‌های تولید گل رز هلندی خلخال علاوه بر تامین بازارهای داخل استان ، تولیدات خود را به پنج استان کشور و چند کشور خارجی صادر می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج