بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی


بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی با خواندن سرود آمریکا ننگ به نیرنگ تو جادوانه شد، اکنون به بیماری کرونا مبتلا شده است. به همین مناسبت مروری داریم بر زندگینامه و بیوگرافی اسفندیار قره باغی و همسر و فرزندانش به همراه عکس ها از جوانی […] نوشته بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی...

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی با خواندن سرود آمریکا ننگ به نیرنگ تو جادوانه شد، اکنون به بیماری کرونا مبتلا شده است. به همین مناسبت مروری داریم بر زندگینامه و بیوگرافی اسفندیار قره باغی و همسر و فرزندانش به همراه عکس ها از جوانی تا کهنسالی و تصاویر خانوادگی و سوابق و فعالیت های جدید و محل زندگی و شایعه مهاجرت به آمریکا و حواشی این هنرمند.

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

بیوگرافی اسفندیار قره باغی

اسفندیار قره باغی، در ۱ بهمن سال ۱۳۲۰ در تبریز به دنیا آمده، خواننده ایرانی که دارای دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک (درجهٔ ۱ هنری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

خانواده و محل زندگی

آقای قره باغی از خوانندگان مشهور و پیشکسوت ایرانی از خانواده اصیل آذری و هنرمند در کوچهٔ قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد. پدرش قلی خان سالار، مشهور به ساری قلی خان از طنزپردازان کافه خران بود.

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

سوابق تحصیلی

وی پس از اتمام دورهٔ اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز بازگشت و در سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. او دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک (درجهٔ ۱ هنری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

همسر اسفندیار قره باغی کیست

ایشان سالها پیش ازدواج کرده و دارای یک دختر و یک سر به نام علیرضا است که پسرش نیز مانند پدر راه موسیقی را رفته، ایشان دارای نوه و عروس نیز هستند که عکسی در زیر مربوط به عروس و پسرش علیرضا را مشاهده میکنید.

تصویری از عروس و پسر استاد قره باغی

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

سوابق هنری و موسیقی

قره باغی در اواخر سال ۴۸ شمسی به تهران منتقل شد و در گروه اپرای تهران مشغول گردید، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از عزیمت و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده‌دار شد. ساز تخصصی او ترومپت است، ولی با پیانو و ویولن نیز آشنایی دارد.

ورود به صدا و سیما

این هنرمند پیشکسوت موسیقی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینهٔ سرودهایی با مضمون جنگ فعال و حماسی فعالیت کرد.

او در سالهای اخیر قطعاتی حماسی با عنوان‌های سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را آهنگسازی کرده و رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق او محسوب می‌شود.

اوّلین اجرای رادیویی وی در سال ۱۳۵۰ سرود ای ایران بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت.

استاد قره باغی و دخترش

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

خواننده آمریکا ننگ به نیرنگ تو

قره باغی با خواندن سرود آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری به شهرت رسید و صدایش جاودانه شد

اسفندیار قره باغی الان کجاست

سال گذشته تعدادی از کانال‌ها و صفحات مجازی با انتشار عکس استاد اسفندیار قره‌باغی، آهنگساز و خواننده سرود معروف” آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو” وی را مقیم و ساکن آمریکا معرفی کرده‌اند.

قره‌باغی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به شایعه مذکور واکنش نشان داد و در کلیپی با عنوان تفسیر باخودتان گفت که من ساکن تبریز هستم و این خبرها همگی کذب است. آموزشگاه موسیقی کلاسیک اسفندیار، جایی که جوانان شهر تبریز با ذوق و شوقی وافر نزد استاد، هنر را آن گونه که باید فرا می‌گیرند.

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

مصاحبه خواندنی از اسفندیار قره باغی

در سردترین فصل سال به دنیا آمدم

من هم مثل هرمخلوق نه از آسمان آمدم نه از کره‌ای دیگر. من سال ۱۳۲۲ به عنوان یک طفل ایرانی درسرد‌ترین ماه زمستان بهمن ماه درکوچه قره‌باغی‌ها در پشت ساختمان شهرداری، ساعت ۱۰ شب به دنیا آمدم.

سالار قلی خان طنز پرداز پدرم بود

پدرم سالار قلی خان از ادبا و طنز پردازان به نام شهر تبریز بود که سال ۱۳۴۸ دیده از جهان فروبست.

نسبت با ستارخان

مادر بزرگم نبات خانم همسر «ستارخان» بود که نواده‌هایشان بیوک خانم و کوچک خانم و آقا یدا… که سرهنگ ارتش بود.

دوران کودکی اسفندیار قره باغی

دوران ابتدایی را در مدرسه پرورش در خیابان تربیت تمام کردم. مدت زمانی را در تهران بودیم سال ۱۳۳۸ مجددا «به تبریز آمدیم و من وارد هنرستان موسیقی شدم و در سال ۴۳ به دنبال کار اپرا رفتم و خوانندگی نیز میکردم

همکاری با اداره فرهنگ و هنر

در ادامه همکاری با اداره فرهنگ و هنر در رادیو نیز فعالیت داشتم.

قره باغی خواننده سرود ای ایران

در سال۱۳۵۰ سرودهٔ ایران را با آهنگی از زنده یاد روح الله خالقی و شعر دکترحسین گل گلاب خواندم که قبلا» شادروان بنان اجرا کرده بود.

مدرس موسیقی

آموزش هنر جویان را در زمینه سلفژ و صدا سازی و تعلیم خوانندگی را از نیز‌‌ همان زمان شروع کردم که تا به امروز ادامه دارد و اعتقاد دارم که آموزش هنر موسیقی باید علمی باشد نه دیمی.

بازگشت به زادگاهش و زندگی در تبریز

بعد از ۴۰ سال دوری از تبریز در سال ۱۳۸۱ دوباره به زادگاهم آمدم گروه کر صد نفره را اینجا تشکیل دادم

اساتید موسیقی

اولین استاد من زنده‌یاد عزیز شعبانی در هنرستان موسیقی بود و معلمم آقای علی محمد رشیدی بودند، اساتید رشته آوازم آقای می‌کل کازاتو از ایتالیا و آرنادوف از موسیقیدانان بلوک شرق بودند.

تشکیل گروه کر

بعدها گروه کر دانشگاه را تشکیل دادم و رهبر گروه کر تالار وحدت شدم. گروه کر دیگری نیز در صدا و سیما تشکیل دادم. ضمن آموزش پیانو، آموزش سلفژ هم داشتم که ۴۵ سال است

علت مهاجرت نکردن

من عاشق این خاکم. خون من جان من یعنی وطن من. مگر بی‌وطن بودم، که غربت نشین شوم. هر چند سال‌هایی را در خارج از کشور گذراندم ولی این دوری به قصد بازگشت بود.

اجراهای حماسی و رزمی

عرق ملی و صدا هر دو باهم حماسه می‌سرایند. به خاطر همین حس و حال بود که حدود ۸۴۷ تا ترانهٔ ملی در زمان جنگ تحمیلی خواندم.
من بار موسیقی حماسی و ملی را به دوش کشیدم. کار رزمی و میهنی کردم، آنچه که من کردم مثل اسلحه بزرگی بود علیه بیگانگان

موسیقی مورد علاقه

معمولا «اپرا گوش می‌کنم. درد و غم‌ام کم می‌شود. و صحنه‌هایی از خاطرات عزیزانم زنده می‌شود و زیبایی‌های آن‌ها.

شاگردان و هنرآموزان

آقایان مسعود امیر سپهر، رامین مجلسی، امیر تاجیک، نیما نکیسا، حامی حمید خندان، حمید غلامی و خیلی‌های دیگر که الان حضور ذهن ندارم.

عکس های اسفندیار قره باغی

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی
بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

بیوگرافی و عکس های اسفندیار قره باغی خواننده سرودهای انقلابی

منبع: گرداوری در مجله حرف تازه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟