اجرای موفقیت‌آمیزه ایده «توانبخشی قبل از عمل جراحی کمر»


اجرای موفقیت‌آمیزه ایده «توانبخشی قبل از عمل جراحی کمر»

یک متخصص توانبخشی ورزشی بیان کرد: ایده «توانبخشی قبل از عمل جراحی کمر» تاکنون در ایران انجام نشده بود و برای نخستین بار اجرا شد و موفقیت آمیز بود.

دکتر اعظم بشیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تئوری تز دوره دکترای خود که درباره طرح پیش توانبخشی بیمارانی که مشکل کمر دارند است، اظهار کرد: با توجه به مطالعات و ‌بررسی‌ها متوجه شدم که این ایده تاکنون در ایران انجام نشده بنابراین تصمیم گرفتم توانبخشی را قبل از عمل جراحی اجرا کنم.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح این بود که دریابیم توانبخشی قبل از عمل جراحی چه تأثیری می‌تواند روی بیمار داشته باشد، به عبارت دیگر وقتی در ابتدا عضله را تقویت می‌کنیم سپس فرد جراحی و دوباره پس از بهبودی توانبخشی می‌شود چه اثری در عضله‌ها دیده می‌شود.

بشیری توضیح داد: آن‌چه در زمینه توانبخشی رایج است معمولاً بعد از عمل جراحی کمر، زانو، مچ‌پا، شانه و ... اجرا می‌شود که ممکن است دو فاز داشته باشد؛ فیزیوتراپی و تمرین درمانی در بخش نخست و توانبخشی ورزشی به دنبال آن انجام می‌گیرد.

این پژوهشگر همدانی شرح داد: خوشبختانه توانبخشی قبل از عمل جراحی در بیمارانی که کاندیدای جراحی دیسک کمر بودند انجام و اثرات بسیار عالی داشت، پیش توانبخشی و توانبخشی پس از عمل به صورت آب درمانی انجام گرفت، یک ماه پیش از عمل تست‌ها و اندازه گیری‌ها انجام و چهار هفته پیش توانبخشی اجرا شد.

وی تصریح کرد: بیماران در پایان دوره پیش توانبخشی به اندازه‌ای بهبود یافته بودند که می‌خواستند از عمل جراحی صرف نظر کنند، از نظر روحیه و فیزیکی هم پیشرفت عالی در آن‌ها دیده می‌شد اما با توجه به وضعیت آناتومی که داشتند و دیسک بیرون زده که نخاع را تحریک می‌کرد و تحت فشار بود جراحی باید انجام می‌گرفت.

بشیری اضافه کرد: پس از عمل جراحی یک گروه کنترل ۱۵ نفره تشکیل دادیم که توانبخشی بعد از عمل را انجام دهند و این دو را با هم مقایسه کردیم که ببینیم پایان این پروتکل بین کسانی که پیش توانبخشی انجام داده‌اند با کسانی که این دوره را نداشته‌اند چه تفاوت‌هایی دارد که اثربخشی این روش بسیار موفقیت آمیز بود.

وی با بیان اینکه در نظر دارم این طرح را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد دهم، گفت: توانبخشی قبل از عمل جراحی می‌تواند برای بیمارانی که عمل جراحی زانو، ران، کمر و ‌مشکلات مشابه دارند، انجام شود و توانمندی عملکردی افراد را بالا ببرد.

این متخصص توانبخشی ورزشی توضیح داد: عضله در انسان دو کار انجام می‌دهد؛ یکی حرکت و دیگری جذب فشارها و بارها یعنی وقتی فشار به مفاصل استخوان و عضلات می‌آید عضله‌ای که توانمند شده باشد می‌تواند این فشارها را جذب کند و فشار کمتری به مفاصل اعمال شود.

بشیری با اشاره به اینکه با انجام این طرح عضلات اطراف ستون فقرات کمر تقویت می‌شود و عضله‌ای که توانمند شود می‌تواند فشار را بگیرد، افزود: معمولاً بیمارانی که جراحی می‌شوند ۵۰ درصد دردشان بهبود می‌یابد چراکه اساس عضله هنوز درمان نشده است، به عبارتی تنها علامت‌درمانی انجام شده و دیسک بیرون زده را تخلیه می‌کنیم و عضله ضعیفی که باید این مفصل را حمایت کند با ضعف باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: در توانبخشی پیش از عمل جراحی ورزش‌هایی برای بیماران طراحی شد که مخصوص عضلات اختصاصی است و هدف از آن‌ها تقویت عضله بود، به عبارت دیگر تقویت عضلات ناحیه مرکزی بدن انجام گرفت که نتیجه خوبی به دنبال داشت.

این پزشک همدانی با اشاره به اینکه در نظر دارم این کار را برای دیگر رشته‌ها هم انجام دهم، گفت: باید قبل از عمل جراحی آموزش‌های لازم را به بیماران بدهیم تا نتیجه بهتری بگیرند، بیمار انتظار دارد پس از عمل صددرصد بهبود یابد اما پس از عمل کیفیت زندگیش پایین می‌آید و همچنان دردها را با خود دارد چراکه جراحی معجزه نمی‌کند و فقط اختلال را درمان می‌کند.

بشیری با اشاره به اینکه این تز با همکاری دکتر یزدانی مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینای همدان در دانشگاه خوارزمی تهران انجام شده است، مطرح کرد: گزینش بیماران نیز با راهنمایی دکتر آقاجانلو، جراح مغز و اعصاب انجام شد و بیمارانی که عمل دیسک کمر داشتند با معیارهایی چون میانگین سنی ۴۰ تا ۵۵ سال، نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای، نداشتن اضافه وزن و... انتخاب ‌شدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز