ماجراجویی آمریکا به دلیل شکست مقابل قدرت و دیپلماسی ایران است


ماجراجویی آمریکا به دلیل شکست مقابل قدرت و دیپلماسی ایران است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:‌ تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان بی‌ارتباط با سفر مهم و استراتژیک نخست وزیر عراق به ایران نیست؛ هرگاه آمریکا مقابل قدرت و دیپلماسی ایران در منطقه با چالش مواجه می‌شود اقدامات این‌چنینی علیه مردم عادی ایران انجام می‌دهد.

«صفی الله رمضانخانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به ایران، گفت: الکاظمی گزینه اجماعی گروه‌ها و احزاب پارلمان عراق به‌ویژه گروه‌های شیعی و مورد حمایت گروه‌های کرد و سنی است، اما بیشتر از او به عنوان گزینه ضد ایرانی و حامی رابطه دوستانه با آمریکا یاد می‌شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با الکاظمی مبنی بر اینکه «گسترش روابط ایران و عراق مخالفانی دارد که در رأس آنها آمریکا است ولی به هیچ وجه نباید از آمریکا ترسید زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، تصریح کرد: سفر نخست وزیر عراق که نخستین سفر خارجی او محسوب می‌شود اقتدار ایران در منطقه را نشان می‌دهد.

رمضانخانی افزود: به‌رغم تلاش آمریکا برای کمرنگ کردن نقش ایران، عراق نمی‌تواند همسایه قدرتمند خود را نادیده بگیرد زیرا روابط و منافع دو کشور کاملا به هم گره خورده است. تبادل تجاری ۱۴ میلیارد دلاری تهران- بغداد، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک، صادرات برق با توجه به مشکلات عراق در این زمینه، ‌تامین کالاهای اساسی به ویژه دارو و کمک ایران به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به عراق تنها بخشی از نقش اساسی ایران در عراق است.

وی، با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جنایت آمریکا در ترور سردارسلیمانی و ابومهدی المهندس و اینکه ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد، تصریح کرد: ترور دو قهرمان مبارزه با تروریسم، ناامنی ناشی از حضور آمریکایی‌ها را بیش از پیش آشکار کرد. لذا این موضوع مهمی است که الکاظمی باید در ابتدای کار خود با آن مواجه شده و وارد عمل شود. با توجه به تصویب خروج نیروهای نظامی آمریکا در پارلمان عراق و منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیروهای خارجی، انتظار می‌رود این موضوع محقق شود به گونه ای که شواهد امر نشان می‌دهد یکی از دلایل حساسیت کاخ سفید نسبت به سفر نخست وزیر عراق به ایران هم همین موضوع بوده است، جمهوری اسلامی ایران خواستار پیگیری این مصوبه در پارلمان عراق است.

رمضانخانی، تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران پس از سفر الکاظمی به تهران را با این سفر مهم و استراتژیک مرتبط دانست و گفت: با نگاهی به گذشته اقدامات آمریکا به خوبی می توان دریافت هرگاه آمریکا در مقابله با دیپلماسی و قدرت ایران در منطقه با چالش مواجه می‌شود اقدامات اینچنینی علیه مسافران و مردم عادی و غیر سیاسی ایران انجام می‌دهد. البته شدت گرفتن مشکلات داخلی آمریکا را در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است به گونه ای که آمریکا با اینکار قصد دارد سرپوشی بر ناتوانی خود بر حل مشکلاتش بگذارد اما همانگونه که بارها اثبات شده آمریکا توانایی مقابله با فرزندان سردار سلیمانی را ندارد زیرا جوانان توانمند این مرز و بوم همواره توانایی و قدرت خود به رخ جهانیان کشیده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟