فیلم مستند «بِنملی» ساخته شد


فیلم مستند «بِنملی» ساخته شد

کرمانشاه- ایرنا- فیلم مستند 20 دقیقه‌ای «بِنملی» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی «صادق سامره‌یی» و با همت انجمن سینمای جوان کرمانشاه ساخته شد.

بِنملی مستندی کوتاە راجع بە یک آواز قدیمی است کە تا چند دهە پیش بیشتر مردم غرب ایران با آن آشنایی داشتە و از آن لذت بردەاند.

این سنت موسیقایی بسیار خلاقانە کە در میان زنان و دختران رواج داشت بااستفادە از ضربەی انگشتان برحنجرە شکل می‌گرفت، جادوی این موسیقی با اشعاری کە در وصف طبیعت، اتفاقات مهم تاریخی منطقە و توصیف معشوق همراه می شد بیشتر و بیشتر می شد.

رییس انجمن سینمای جوان کرمانشاه در خصوص ساخت این مستند روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهشگر و سازندەی فیلم تلاش کردە است کە با رجوع بە مناطق و مردمانی کە با مرکز شهر کرمانشاە فاصلە جغرافیایی زیادی دارند و امکان حفظ این میراث را داشتەاند فیلمی بسازد کە علاوە بر آواز بنملی، لباس و حس و حال متعلق این سنت را هم پوشش بدهد.

کامران رضایی افزود: آیین‌ها و رسومی که مختص استان کرمانشاه است در حال فراموشی است و در این بین افرادی مانند آقای سامره‌یی به خاطر عشق و علاقه به این سنت‌ها و با هزینه شخصی اقدام به تهیه و تولید این فیلم کرده است.

وی افزود: کار تدوین این مستند به اتمام رسیده است اما بستری برای نمایش آن نداریم و فقط می‌توانیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کنیم.

رضایی درخصوص نقش صدا و سیما در تولید و حمایت از این آثار هم گفت: صدا و سیما می‌تواند در زنده نگه داشتن و حفظ این میراث بسیار تاثیرگذار باشد اما متاسفانه صدا و سیما هیچ علاقه‌ای به این مباحث ندارد و همکاری لازم با فعالین حوزه فیلم‌سازی را اولویت خود نمی‌داند.

در این مستند یزدان باقری کار تصویربرداری، پوریا فرهادی صدابردار، ایوب بلندین تدوین، ئاتیسا جعفری مهر مدیر تولید و برنامه‌ریز، ریوار دهبانی دستیار صدابردار، هساره عباسی عکاس، دیمه‌ن پروین راوی و پرفرمنس آرتیست و میدیا واثقی طراحی پوستر را بر عهده داشته اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب