آیه‌ای که اشاره به مظلومیت اباعبدالله (ع) دارد+ صوت آیه 33 سوره اسراء


آیه‌ای که اشاره به مظلومیت اباعبدالله (ع) دارد+ صوت آیه 33 سوره اسراء

تفسیر اجمالی آیه 33 سوره اسراء و اشاره به مظلومیت ابا عبدالله الحسین (ع) را در این گزارش بخوانید.

آیه‌ای که اشاره به مظلومیت اباعبدالله (ع) دارد+ صوت آیه 33 سوره اسراءبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا

و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکشید، جز بحق! و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است!

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۳ سوره اسراء

تفسیر آیه ۳۳ سوره اسراء

در جلد دوم تفسیر «عیاشی» ذیل این آیه از امام باقر (ع) روایتی نقل شده که حضرت می‌فرماید: «این آیه در مورد امام حسین (ع) است که مظلوم کشته شد و امام زمان (عج)، ولی اوست وقتی قیام کند، از قاتلان آن حضرت خونخواهی خواهد کرد».

«فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» یعنی در قصاص بیش از قاتل را نکشید و یا او را مثله نکنید، چنانکه در جاهلیّت چنین رسمی وجود داشته است.

قتل نفس و آدم کشی از گناهان کبیره است. هر کس در غیر مورد قصاص یا فساد، کسی را بکشد، گویا همه‌ مردم را کشته است، «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً» و کیفر چنین قتلی دوزخ ابدی است. «مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها»؛ این کیفر، برای کسی که اسلحه بکشد و تهدید به قتل کند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.

بیشتر بخوانید

انفاق چه اثری برای شخص انفاق کننده دارد؟ + صوت آیه ۲۷۲ سوره بقره

در روایات یکی از مصادیق «ولی»، حضرت مهدی (عج) شمرده شده که انتقام جدّ عزیزش امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت. «فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»

حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولیّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم کشی است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»

پیام‌های آیه ۳۳ سوره اسراء

۱-هر انسانی حقّ حیات دارد، حتّی غیر مسلمانی که با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانی و مالی دارد. «لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ»

۲-قانون الهی، محور ارزش‌ها و حرمت هاست. «حَرَّمَ اللّهُ»

۳-خودکشی حرام است. «لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ»

۴-از نظر اسلام، کشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد، لواط یا زنای محصنه) جایز است. «إِلاّ بِالْحَقِّ»

۵-مظلوم، هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً ... مَنْصُوراً»

۶-قرار دادن حقّ قصاص، برای حمایت از مظلوم است. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»

۷-اولیای مقتول دارای حقّ قصاص و کشتن قاتل هستند. «جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»

۸-در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات شود. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» اسلام حتّی برای متجاوزان به جان انسان ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیای مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بکشند و از قانون قصاص سوء استفاده کنند.

۹-قاتل را مُثله نکنید و در نوع و کیفیّت قصاص، ناجوانمردی نکنید. «فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ»

۱۰-از سنّت‌های الهی، حمایت از مظلوم است. «إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد