از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کمک‌های مومنانه تا برگزاری عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌ها


از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کمک‌های مومنانه تا برگزاری عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌ها

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت(عج) با فعالیت مستمر و اثرگذار در فضای مجازی، تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق همراه با وصیتنامه شهدا و کمک به آماده‌سازی مسجد برای عزاداری‌های محرم، کارکردهای این خانه خدا در شرایط کرونایی را رونق بخشیده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد جامع حجت (عج) (واقع در تهران، خیابان قزوین، خیابان 16 متری امیری، خیابان حسام الدین) مسجدی فعال در منطقه 10 تهران است که کنشگری اعضای هیئت امنا و پایگاه بسیج و مشارکت پایگاه بسیج حوزه علمیه حضرت حجت (عج) از مهم ترین دلایل این موفقیت محسوب می شود.

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) از عوامل دیگر موفقیت این مسجد است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین «یاسر غلامی» توانسته نقطه پیوند و همکاری مشترک این مسجد و حوزه علمیه حضرت حجت (عج) باشد موضوعی که در برگزاری برنامه های مناسبتی و خدمت رسانی به گروه های مختلف مردم به وضوح مشاهده می شود.

این استاد و معاون حوزه علمیه حضرت حجت (عج) همچنین به خبرنگار شبستان گفت که فعالیت کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حضرت حجت (عج) توانسته میزان استقبال نسل جوان برای تحصیل علوم دینی و به اصطلاح طلبه شدن در این حوزه را طی چند سال اخیر افزایش دهد زیرا هر سال این کانون فرهنگی هنری، در ایام پذیرش طلاب، تبلیغ خوبی در این زمینه انجام می دهد.

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) که نهادی بسیار فعال در این مسجد است به دلیل مدیریت آن توسط خانم دکتر طاعتی، استاد دانشگاه و کارمند مجلس شورای اسلامی، توانسته در جذب بانوان بسیار موفق باشد به طوری که به گفته حجت الاسلام والمسلمین علی سیفی، بیش از 60 درصد اعضای این کانون، خواهر هستند.

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) دارای واحدهای خواهران، برادران، آموزش، تولید محتوا و تبلیغات است که بیشتر مسئولان این واحدها، از میان خواهران فعال این مسجد انتخاب شده اند.

«علی بوسلیک» از اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) با بیان اینکه هر یک از واحدهای این کانون به صورت تخصصی و البته تحت نظارت دکتر طاعتی فعالیت خود را به منظور نشر معارف دینی و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و جذب مردم به مسجد جامع حجت (عج) انجام می دهند، گفت: شورای فرهنگی این مسجد شامل دو تن از اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) است درحالی که در بیشتر مساجد، حداکثر یک عضو و معمولا مدیر کانون، عضو شورای فرهنگی آن است درحالی که در این خانه خدا علاوه بر عضویت مدیر، یک تن از برادران فعال نیز عضو این شورا است تا میزان اثرگذاری این کانون در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مسجد جامع حجت (عج) بیشتر شود.

راه‌اندازی شبستان مجازی و فعال‌ کردن پیام‌رسان‌های مسجد حجت(عج)

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را در با همکاری هیئت امنا و پایگاه بسیج در قالب شبستان مجازی تداوم بخشید و هر هفته چند محتوای مفید از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی -سروش و ایتا- در دسترس مخاطبان خود قرار می دهد.

این کانون با مشارکت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) در ماه رمضان امسال که اولین مناسبت بسیار مهم مذهبی از آغاز شیوع ویروس کرونا بود توانست همه روزه فیلمی مناسب از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی سیفی، تولیت این حوزه و امام جماعت مسجد جامع حجت (عج) تهیه و تدوین و در پیام رسان های خود بارگزاری کند.

اقدام دیگر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) در دوره کرونا همکاری با حوزه علمیه حضرت حجت (عج) و پایگاه بسیج مسجد جامع حجت (ع) در تشکیل قرارگاه فرهنگی و جهادی به منظور مقابله با ویروس کرونا و خدمت رسانی به نیازمندان بود که به گفته حجت الاسلام والمسلمین «رضا سیفی آملی» معاون تهذیب این حوزه، همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد و با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور، در هر هفته، دو بار اقدام به ضد عفونی کردن فضای این مسجد و حوزه علمیه آن و معابر و امکان عمومی خیابان های حسام الدین و 16 متری امیری می کند.

یکی از طرح های جالب کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) تشویق نمازگزاران این مسجد و سایر شهروندان منطقه 10 شهر تهران به مشارکت در تهیه بسته های ارزاق همسو با رزمایش مواسات و همدلی به منظور خدمت رسانی به نیازمندان است به طوری که تاکنون بیش از 300 بسته ارزاق توسط اهالی این خانه خدا میان خانواده های محروم از جمله افرادی که در دوره شیوع ویروس کرونا کارشان را از دست داده اند یا درآمدشان کاهش چشمگیری یافته، توزیع شده است.

مشارکت در توزیع بسته‌های بهداشتی و فضاسازی مسجد برای محرم

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) همچون گروهانی که در همدل با سایر گروه های یک یگان به دفاع از کشور می پردازد زمینه برگزاری مطلوب ویژه برنامه های میلاد حضرت مهدی (عج)، مراسم احیای شب های قدر و دعای عرفه را فراهم کرده و اکنون نیز جزو کارگروه مدیریت برنامه ها در ماه های محرم و صفر است و تاکنون 500 بسته بهداشتی شامل ماسک و دستکش به منظور توزیع میان نمازگزاران در مراسم سوگواری به مناسبت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و سایر شهدای نهضت عاشورا تهیه کرده است. فضاسازی و سیاه پوش کردن فضای این مسجد به منظور برگزاری باشکوه مراسم سوگواری حسینی از جمله فعالیت های دیگر این کانون در روزهای کرونایی است.

از این گونه خدمات اجتماعی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) که بگذریم باید به فعالیت اعضای این کانون در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد که اوج این فعالیت به برپایی نمایشگاه «چهل سال شکوه و افتخار» برمی گردد و شامل بخش های اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی و علمی بود.

گرامی‌داشت شهدا در خدمات اجتماعی

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) همیشه کوشیده است فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت را به روش های مختلف ترویج کند که در همین راستا، امسال نیز همراه هر بسته ارزاق یا بهداشتی، نام و وصیت نامه یکی از شهدای این مسجد به دست نیازمندان رسید تا به این صورت یاد شهدا نیز گرامی داشته شود.

مجموع فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حجت (عج) و پایگاه بسیج این مسجد و حوزه علمیه حضرت حجت (عج) موجب محوریت بخشیدن به این خانه خدا در سطح منطقه 10 شهر تهران شده است به طوری که بسیاری از جلسات شهردار و سایر مسئولان این منطقه، در مسجد جامع حجت (عج) برگزار می شود که از جمله آن، برگزاری چندین باره نشست عمومی بررسی مشکلات اهالی منطقه ١٠ تهران با حضور فرماندار تهران و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مسجد شد که در این زمینه نیز کانون فرهنگی هنری نقش موثری داشته است.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...