تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟


تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

امروز یکشنبه، دوم شهریور سال 1399 هجری شمسی، برابر با سوم محرم سال 1442 هجری قمری و مطابق با بیست و سوم اوت سال 2020 میلادی است.

تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟ به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوم شهریور) به شرح زیر است:
آغاز هفته دولت
به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمدعلی رجایی، رییس جمهور و محمدجواد باهنر، نخست وزیر که نمونه‏ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت‏ها و بیان اهداف و برنامه‏های آینده دولت، هفته‏ای به نام هفته دولت نام‏گذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می‏باشد. علت نامگذاری چنین هفته‏ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کرد تا آن جا که جان خویش را بر سر آن نهادند.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
نامه رسول اکرم به امپراتوران و پادشاهان جهان
( ۱۴۳۵ سال پیش در چنین روزی، سوم محرم سال هفتم هجری قمری )
رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) با ارسال نامه به پادشاهان و امپراتوران جهان، رسماً دعوت جهانی اسلام را آغاز کرد. پس از قرارداد صلحی که بین رسول اکرم (ص) و مشرکان مکه در حدیبیه بسته شد، حضرت محمد (ص) با آسودگی خاطر از جانب آنها، فرصت یافت تا سران کشور‌های بزرگ دنیای آن روز را به اسلام دعوت کند.
مورخین تعداد نامه‌هایی را که رسول گرامی اسلام (ص) در این زمان ارسال فرمود، بین ۱۲ تا ۲۶ نامه ذکر کرده اند. مخاطبین نامه‌ها نیز پادشاهان و فرمانروایان روم، ایران، حبشه، بحرین، یمن و برخی دیگر از سرزمین‌های بزرگ آن عصر بودند و هرکدام از آن‌ها به گونه‌ای نسبت به دعوت حضرت رسول اکرم (ص) واکنش نشان دادند. بدیهی است این شیوه دعوت پیامبر، حاکی از آنست که اسلام در دعوت به حق، از منطق و برهان بهره گرفته است. چند سال پس از این دعوت، دین اسلام گسترش چشمگیری یافت.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
ورود سپاه عمر بن سعد به سرزمین کربلا
( ۱۳۸۱ سال پیش در چنین روزی برابر با سوم محرم سال ۶۱ هجری قمری )
سپاه «عمر بن سعد» به سرزمین کربلا وارد شد. پس از آن که حرّ بن یزید، امام حسین (ع) و یارانش را در سرزمین کربلا در محاصره خویش قرار داد و مانع حرکت آنان گردید، عبیداللّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، فرماندهى سپاه یزید را بر عهده عمر بن سعد گذاشت.
عمر بن سعد در روز جمعه سوم محرم الحرام سال ۶۱ قمرى به همراه چهار هزار نیروى جنگى وارد کربلا شد و فرماندهى آنان را بر عهده گرفت. عمر بن سعد پیش از واقعه کربلا، منصب حکومت «رى» را از عبیداللّه گرفته بود ولیکن با مخالفت اباعبداللّه الحسین (ع) با یزید و امتناع از بیعت و حرکت آن حضرت به سوى کوفه، عبیداللّه، حکومت «رى» را مشروط به خاتمه بخشیدن به قضیه امام حسین (ع) نمود.
عمر بن سعد به خاطر دست یابى به حکومتِ منطقه وسیعِ ایالت «رى» ـ که هرگز به آن نایل نیامد ـ فرماندهى سپاه یزید را پذیرفت و مرتکب جنایت بزرگ غیرانسانى شد. از روزى که عمر بن سعد وارد سرزمین کربلا شد، پیوسته لشکریانى از سوى عبیداللّه بن زیاد براى وى فرستاده مى شد. بنابر روایتى تا ششم محرم، متجاوز از بیست هزار نفر در سپاه عمر بن سعد گرد آمدند.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تولد ابن خلوف
( ۶۱۳ سال پیش در چنین روزی، سوم محرم سال ۸۲۹ هجری قمری )
«ابن خلوف» (Ebn-e Khallouf)، ادیب، کاتب و شاعر مسلمان، متولد شد. وی در کودکی عازم سفر مکه و سپس بیت المقدس شد و در سنین جوانی به قاهره رفت.
هدف وی از این سفرها، تحصیل علم و دانش بود، به طوریکه ابن خلوف در ۲۶ سالگی در جوامع علمی قاهره، دانشمندی برجسته محسوب می‌شد. ابن خلوف شعر نیز می‌سرود و در اشعارش، مدح پیامبر اسلام (ص) را بسیار گفته است و قصیده‌های زیبایی در این باب در دیوان اشعار او به چشم می‌خورد. شایان ذکر است که بیشتر آثار این شاعر و ادیب عرب در بیروت و دمشق، منتشر شده است.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
امضای معاهده تاریخی پراگ
( ۱۵۴ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و سوم اوت ۱۸۶۶ میلادی )
معاهده تاریخی "پراگ" میان دو کشور پروس و اتریش امضا شد. در اواسط قرن نوزدهم قسمت اعظم سرزمینی که امروزه آلمان نامیده می ‏شود از کشور‌های کوچکی تشکیل می‏ شد که در هر کدام یک پادشاه یا شاهزاده‌ای حکومت می‏ کرد.
با به قدرت رسیدن بیسمارک و در اختیار گرفتن مقام صدراعظمی پروس، وی که در آرزوی وحدت ایالات آلمان و تشکیل یک امپراتوری نیرومند بود، قبل از هر چیز به تقویت نیروی نظامی پروس پرداخت و در اولین جنگ خود برای الحاق یکی از این ایالت ‏ها به قلمرو پروس، در سال ۱۸۶۴ م پیروز شد. اختلافات اتریش و پروس بر سر الحاق این ایالت به پروس، به رویارویى مستقیم پروس و اتریش منتهی شد. در این جنگ که به جنگ هفت هفته معروف شده است، نیرو‌های پروس قوای اتریش را شکست دادند و در نتیجه قرارداد صلحی که در روز ۲۳ اوت ۱۸۶۶ م در پراگ به امضا رسید، کلیه ایالات واقع در شمال رودخانه راین، اتحادیه جدیدی به نام کنفدراسیون شمالی آلمان تشکیل دادند و با پروس متحد شدند.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
پایان اشغال پاریس در جنگ جهانی دوم
( ۷۶ سال پیش در چنین روزی بابر با بیست سوم اوت ۱۹۴۴ میلادی )
شهر پاریس از اشغال آلمان رهایی یافت. پانزده ماه پس از فروزان شدن آتش جنگ جهانی دوم و در ادامه توسعه ‏طلبی ‏های هیتلر، نیرو‌های آلمان نازی به قصد تصرف فرانسه، به این کشور حمله کردند.
در روز پنجم ژوئن ۱۹۴۰م، هیتلر فرمان انهدام کامل نیرو‌های فرانسه را صادر کرد و سه روز بعد، نیرو‌های زرهی آلمان، خطوط دفاعی فرانسه را در شمال شرقی این کشور در هم شکستند و وارد خاک فرانسه شدند. در این میان، موسولینی نخست ‏وزیر دیکتاتور ایتالیا و هم ‏پیمان آلمان پس از مدتی تردید و تعلل، در روز دهم ژوئن به انگلستان و فرانسه اعلان جنگ داد و فرانسه علاوه بر جبهه شمالی، در مرز‌های جنوب شرقی خود نیز در معرض تهدید قرار گرفت. نیرو‌های فرانسه در برابر نیرو‌های آلمان به‏ سرعت شروع به عقب‏ نشینی کردند.
در نهایت، سحرگاه روز چهاردهم ژوئن ۱۹۴۰م، اولین واحد‌های سربازان آلمانی وارد پاریس شدند و پاریس تقریباً بدون مقاومت در برابر ارتش آلمان تسلیم شد. پاریس تا بیست و سوم اوت سال ۱۹۴۴ میلادی، به مدت بیش از چهار سال تحت اشغال آلمان بود تا اینکه در این تاریخ و پس از شکست‌های مکرر آلمانی‌ها در جبهه‌های جنگ، این شهر به دست نیرو‌های متفقین آزاد شد.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
شهادت سید علی اندرزگو
( ۴۲ سال پیش در چنین روزی، دوم شهریور سال ۱۳۵۷ هجری شمسی )
حجت الاسلام «سید علی اندرزگو»، به دست عوامل رژیم شاه به شهادت رسید. شهید اندرزگو مبارزه را از نوزده سالگی آغاز کرد و از نزدیک با شهید نواب صفوی، رهبر یک گروه مسلمان انقلابی، آشنا شد. وی سپس رسماً به عضویت هیئت موتلفه اسلامی درآمد و از طراحان و عاملان اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت و عامل قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، بود.
به همین دلیل رژیم شاه بطور غیابی، شهید اندرزگو را به اعدام محکوم کرد. در پی صدور این حکم، مبارزه مخفی شهید اندرزگو با رژیم شاه آغاز شد و به مدت ۱۳ سال ادامه یافت، تا اینکه وی در چنین روزی در تهران، توسط عوامل رژیم دیکتاتور شاه شناسایی شد و در یک درگیری مسلحانه، به شهادت رسید.
تقویم تاریخ، در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...