فردا؛ افتتاح نیروگاه صددرصد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون


فردا؛ افتتاح نیروگاه صددرصد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون

مدیرعامل شرکت مپنا: نیروگاه صددرصد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون، فردا با حضور رئیس جمهور در استان خوزستان افتتاح می‌شود.

فردا؛ افتتاح نیروگاه صددرصد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارونآقای عباس علی آبادی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه این نیروگاه از طراحی‌های جدید شرکت مپنا است افزود: این نیروگاه برای تامین برق میادین و تاسیسات نفتی غرب کارون، احداث شده است.
وی گفت: طرح احداث نیروگاه غرب کارون (به روش BOO) در قالب قرارداد تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال، مابین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان سرمایه پذیر و شرکت گروه مپنا عملیاتی شده است.
علی آبادی با بیان اینکه ظرفیت نامی نیروگاه غرب کارون ۵۲۰ مگاوات می‌باشد که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین گازی از نوع MAP۲A ساخت گروه مپنا است ادامه داد: این نیروگاه شامل یک توربین بخار با همه تجهیزات جانبی، و پست با سطح ولتاژی ۲۳۰ کیلوولت است، که در حال حاضر با تکمیل عملیات نصب و راه اندازی و تست‌های فاز نخست، شامل بخش گاز نیروگاه آماده افتتاح و بهره برداری است.
مدیرعامل شرکت مپنا گفت: کل مبلغ سرمایه گذاری (به غیر از هزینه‌های ارتقاء توربین‌های گاز و تغییرات سیکل بخار و افزایش ظرفیت آن)، معادل ۳۱۲ میلیون یورو است که علیرغم تلاش‌ها و هماهنگی‌های اولیه، هیچگونه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت نشد و گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و بخشی نیز با استفاده از منابع بین المللی، تاکنون اقدام به تامین مالی این پروژه کرده است.
وی افزود: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، امروز جزء مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، در گرو تامین برق مطمئن و پایدار است، که این نیروگاه در برآورده ساختن این هدف، احداث و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و گروه مپنا نیز با تلاش پرسنل متخصص خود در راستای توسعه و بهره برداری از این میادین نفتی ایفای نقش کرده و با استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی حداکثر بهره لازم از تخصص‌های موجود در داخل کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم آورده و ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی، منجر به اشتغال زایی شود.
علی آبادی اضافه کرد: این نیروگاه نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی E-Type در داخل کشور با بهره وری نامی نزدیک به ۵۳ % در انتهای پروژه خواهد بود. در این راستا سیکل بخار این نیروگاه نیز جهت رسیدن به حداکثر بهره وری (راندمان) قابل استحصال از دود خروجی واحد‌های گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره که در نوع خود در کشور بی نظیر است، به همراه دو مجموعه بویلر بازیاب HRSG، سیستم خنک کننده اصلی از نوع ACC و ... است.
مدیرعامل مپنا ادامه داد: با عنایت به مسئولیت اجتماعی گروه مپنا و با رعایت برنامه زمانبندی پروژه پیش بینی‌های لازم برای تبدیل توربین‌های گازی این نیروگاه به نسخه MAP۲B در نخستین تعمیر اساسی دیده شده است، که باعث افزایش قابل توجه بهره وری و توان تولیدی هر واحد خواهد شد.
وی گفت: تامین سوخت اصلی نیروگاه از گاز کارخانه LNG۳۲۰۰ به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور، کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای به میزان حدود ۱۸۵.۰۰۰ تن در سال بدلیل افزایش بهره وی سیکل ترکیبی از ۴۹% که مقدار نرم نیروگاه‌های مشابه در کشور می‌باشد به ۵۳ % و همچنین استفاده از سیستم DLN جهت کاهش آلاینده‌های محیطی، سیستم هوای ورودی (Air intake) و برخی دیگر از سیستم‌های این نیروگاه با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ گرد و غبار و رطوبت به شکل ویژه طراحی و اجرا شده است.
مدیرعامل مپنا افزود: با استفاده از طراحی ویژه در کاهش مصرف آب در بخش فرآیندی، در این نیروگاه از مصرف ۱۱ متر بر ساعت در طرح‌های مشابه به حدود ۳/۴ متر مکعب بر ساعت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در طول دوران احداث نیروگاه، تلاش بر استفاده حداکثری از نیروی انسانی بومی در منطقه بوده و ماهیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم در کارگاه و بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز بطور غیر مستقیم مشغول بکار بوده اند، و در دوران بهره برداری نیز با استفاده از نیرو‌های متخصص منطقه و پس از آموزش‌های لازم برای حدود ۱۰۰ نفراشتغال زایی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا