از منظر قرآن و روایات، خانواده یکی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی است


از منظر قرآن و روایات، خانواده یکی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی است

قدیریان به مناسبت روز خانواده بیان کرد:از منظر قرآن و روایات خانواده،یکی از سرمایه های ارزشمند انسانی است.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان روز 25 ذی الحجه سالروز نزول سوره هل اتی در وصف اهل بیت (ع) می باشد و این روز در تقویم های شمسی به نام روز خانواده نام گذاری شده است.

بر آن شدیم تا درباره این مناسبت گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی خنری مساجد استان تهران داشته باشیم و نهاد ارزشمند خانواده را باری دیگر ارج بنهیم. با ما همراه باشید و خلاصه این گفتگو را در ادامه مطالعه فرمایید.

​علت انتخاب بیست و پنجم ذی الحجه به عنوان روز خانواده چیست؟

علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

در جهان بینی اسلامی خانواده چگونه تعریف شده است؟

خانواده در دیدگاه قرآنی خشت بنای اجتماع است و از همین رو، آن را در عرصه های مختلف بررسی کرده است.جایگاه فرهنگی خانواده: در فرهنگ قرآنی، خانواده همچون دژی مستحکم است و هرگونه روابط نامشروع محکوم شده است. فحشا نیز نوعی تجاوز به حقوق افراد جامعه به شمار می رود: «هریک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید گذشت نسبت به آن دو، شما را از اجرای حکم الهی باز دارد...»

در همین زمینه در قرآن به مبانی فرهنگی، قوانین ازدواج، امنیت خانواده و مانند آن پرداخته شده است.

ویژگی های خانواده برتر از نظر اسلام چه چیزی است؟

بـا تـوجـه به اینکه اهل بیت پیامبراکرم (ص ) از نظر اسلام برترین خانواده شمرده می شـونـد از تـمـام ویـژگـیـهـای ارزشـی و اسـتـانـداردهـای مـکـتـبـی بـه صـورتـی کامل برخوردارند، باید این خانواده برای همگان الگو قرار گیرند و ویژگیهای آن به عـنـوان نـوک قـله و اوج ارزشـهـای اسـلامی مورد توجه باشد.

این ویژگی ها را میتوان در موارد ذیل خلاصه کرد:

اصالت خانوادگی،دین و ایمان،علم و دانش،معنویت،تقوا،صبر و شکر،احترام متقابل،خوش اخلاقی و خوش رویی،رعایت حقوق یکدیگر و مدیریت ایده آل خانواده

خوشحال میشویم تا درباره خانواده در غرب و اسلام کمی توضیح دهید تا خوانندگان ما آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنند.

بله حتما،خانواده در دنیای غرب تعریف خاصی داشته است و گذر زمان، تغییراتی را در این تعریف ایجاد کرده است. در آن فرهنگ، زن جایگاهی داشته و در گذر زمان، آن جایگاه، غلیظ تر یا رقیق تر شده در این مسیر تحولات بسیاری را سپری کرده است هم چنان که آمد هرگونه بهره گیری از ویژگی ها و کارکردهای خانواده باید با لحاظ مبانی دینی و وحیانی باشد و هر نوع تخطی از این اصل مهم ناپذیرفتنی است. بسیاری از مسائلی که اکنون در حوزه زن و خانواده در جامعه ایرانی وجود دارد و تلاش می شود تا برای آنها راه حلی پیدا شود، موضوعاتی وارداتی هستند. درغرب به دلیل عدم اتصال به وحی، قاعده های تعامل در خانواده فاقد ریشه وحیانی است و ریشه عرفی دارد. این در حالی است که در جامعه ایرانی، وحی و عرف حضوری جدی دارند. بنابراین این جامعه تفاوت های اساسی با عرف و جامعه غربی دارد و موضوعات و مسائل آنها متفاوت است، هرچند موضوع جهانی شدن باعث ورود مسائل جوامع غربی به جوامع اسلامی شده است و این مسائل امروزه خانواده های مسلمان را به طور جدی تهدید می کند.

دنیای غرب وارد مسیحیت تحریف شده است. در مسیحیت تحریف شده جایگاه خانواده، تفاوت زیادی با نگاه اسلامیدارد. اصولاً در مسیحیت تحریف شده، هیچ تشویق و ترغیبی برای شکل گیری خانواده وجود ندارد بلکه به نوعی تجرد و رهبانیت سفارش شده است. به همین دلیل، در میان کشیشان مسیحی، ازدواج معنا و مفهوم مشخصی ندارد. این در حالی است که در اسلام، سفارش ها و تأکیدات زیادی در خصوص ازدواج و تشکیل خانواده وجود دارد.

همچنین در اسلام، جایگاه زن تفاوت بسیاری با مسیحیت تحریف شده دارد. در آیات شریفه قرآن کریم گفته می شود. زن باعث تسکین و آرامش است. اگر به عرف مسیحیت نیز توجه شود، مشخص خواهد شد که همواره زنان در طول تاریخ با محرومیت مواجه بوده اند. اما مواجهه پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) با همسران و زنان معاصرشان از اهمیت و جایگاه والای زن در آیین مسیحیت و مکتب تشیع خبر می دهد.

به عنوان سخن پایانی برای جوان هایی که قصد تشکیل خانواده دارند چه توصیه ای دارید؟

ازدواج را سخت نگیرید و به خدا توکل کنید و از ترس فقر شانه خالی نکنید. خدا روزی دهنده همه ماست و مطمئن باشید هیچ موجودی را بر روی این کره ی خاکی بدون روزی نمی گذارد. همچنان که امام صادق (ع) می‌فرماید: «من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله عزوجل؛ ان الله عزوجل یقول: «إن یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله؛ هرکس از ترس فقر ازدواج نکند، نسبت‌ به لطف خداوند بدگمان شده است؛ چراکه خداوند می‌فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‌کند». از پدرو مادران هم خواهش میکنم به جوانانشان کمک کنند تا ساده و بی تجملات و بدون سختی ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند.ان شاءالله همه جوانان خوشبخت و عاقبت بخیر باشند.

پایان پیام/704

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...