نمایشگاه مجازی گراورهای منتخب موزه رضا عباسی برگزار می‌شود


نمایشگاه مجازی گراورهای منتخب موزه رضا عباسی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر موزه رضا عباسی اعلام کرد که به مناسبت روز جهانی گردشگری(5 مهرماه)، نمایشگاه مجازی گراورهای منتخب موزه رضا عباسی با همکاری ایکوم ایران و معاونت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، صدیقه قدرت‌آبادی با بیان این مطلب همچنین گفت: «آثار موجود در مخزن موزه رضا عباسی با موضوع شهرهای مختلف ایران که توسط جهان‌گردانی چون فلاندن به تصویر کشیده شده‌است، عمده تصاویر مربوط به سده‌های ۱۱ و ۱۲ هجری قمری است.»

او افزود: «چاپ سنگی یا گراور گونه‌ای چاپ مکانیکی است که نقوش مورد نظر به گونه‌ای معکوس روی صفحات مسی که از صمغ، زرین، موم یا دوده پوشانده شده‌اند، کنده می‌شود پس از آن با ریختن اسید بر روی این ورقه‌ها قسمت‌های حکاکی‌شده و عاری از پوشش به‌وسیله اسیده خورده شده و درنتیجه مس تبدیل به ورقه‌ای حاوی خورده‌گی شده سپس روی آن را پاک کرده و با آغشتن ورقه به مرکب طرح و اشکال مورد نظر را بر روی کاغذ منتقل می‌کنند.»

مدیر موزه رضا عباسی گفت: «علاقه‌مندان می‌توانند روز شنبه ۵ مهرماه با حضور در صفحه مجازی موزه نشانی rezaabbasi.museum از نمایشگاه مجازی گراورهای منتخب موزه رضا عباسی دیدن کنند.».

حدود ۵۰ هزار شی تاریخی با ارزش در موزه رضا عباسی نگهداری می شود که در این نمایشگاه حدود یک هزار مورد آن در معرض دید قرار می‌گیرد.

این موزه آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن ۱۳ هجری را شامل می شود که در پنج تالار به نمایش گذاشته شده‌است.

مجموعه‌های به نمایش در آمده در این موزه بسیار متنوع است و آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در بر می‌گیرد.

آثار موجود در موزه رضا عباسی براساس ترتیب زمانی به نمایش در آمده‌اند؛ بنابراین بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است.

موزه رضا عباسی کاشانی سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نامگذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند