بیش از پنجهزار هکتار اراضی منابع طبیعی جنوب کرمان به زراعت چوب اختصاص یافت


بیش از پنجهزار هکتار اراضی منابع طبیعی جنوب  کرمان به زراعت چوب اختصاص یافت

جیرفت - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان از اجرای طرح های زراعت چوب و جنگل کاری در پنجهزار و 200هکتار از اراضی منابع طبیعی هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، حمزه احمدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های ۸۴ تا ۹۸ زراعت چوب در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه جنوب کرمان با ارائه نهال رایگان و با نظارت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها انجام و در سال جاری نیر با توزیع نهال رایگان اجرایی شده است.

وی غالب درختان کشت شده در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را از نوع درختان جنگلی، بومی و سازگار با اقلیم منطقه عنوان کرد و گفت: امسال علاوه بر برنامه کشت درختان جنگلی در حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های پخش سیلاب، تامین نهال رایگان و خدمات فنی، آموزشی، ظرفیت‌سازی و تقویت تشکل تولید کنندگان و خرید تضمینی در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان طرح زراعت چوب را با رویکرد جلب مشارکت مردم و استفاده از آب های نامتعارف با کاشت و پرورش درختان سریع الرشد همچون اکالیپتوس، گز، صنوبر، بید و چنار تشریح کرد.

وی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل و وجود وسعت ناچیز اراضی جنگلی و ارزش های زیست محیطی سبب اهمیت طرح زراعت چوب شده است، گفت: اجرای این طرح علاوه بر تأمین چوب مورد نیاز کشور نقش موثری در حفظ رطوبت خاک، تلطیف وضعیت هوا، ایجاد بارش های منطقه ای و افزایش درآمد کشاورزان را در پی دارد.

احمدی افزود: کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: دولت می تواند با حمایت خود از طرح زراعت چوب نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان یک سوم پهناورترین استان کشور را با هفت شهرستان و جمعیت یک میلیون نفر به خود اختصاص داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

13 شهرستان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند