بیش از پنجهزار هکتار اراضی منابع طبیعی جنوب کرمان به زراعت چوب اختصاص یافت


بیش از پنجهزار هکتار اراضی منابع طبیعی جنوب  کرمان به زراعت چوب اختصاص یافت

جیرفت - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان از اجرای طرح های زراعت چوب و جنگل کاری در پنجهزار و 200هکتار از اراضی منابع طبیعی هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، حمزه احمدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های ۸۴ تا ۹۸ زراعت چوب در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه جنوب کرمان با ارائه نهال رایگان و با نظارت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها انجام و در سال جاری نیر با توزیع نهال رایگان اجرایی شده است.

وی غالب درختان کشت شده در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را از نوع درختان جنگلی، بومی و سازگار با اقلیم منطقه عنوان کرد و گفت: امسال علاوه بر برنامه کشت درختان جنگلی در حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های پخش سیلاب، تامین نهال رایگان و خدمات فنی، آموزشی، ظرفیت‌سازی و تقویت تشکل تولید کنندگان و خرید تضمینی در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان طرح زراعت چوب را با رویکرد جلب مشارکت مردم و استفاده از آب های نامتعارف با کاشت و پرورش درختان سریع الرشد همچون اکالیپتوس، گز، صنوبر، بید و چنار تشریح کرد.

وی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل و وجود وسعت ناچیز اراضی جنگلی و ارزش های زیست محیطی سبب اهمیت طرح زراعت چوب شده است، گفت: اجرای این طرح علاوه بر تأمین چوب مورد نیاز کشور نقش موثری در حفظ رطوبت خاک، تلطیف وضعیت هوا، ایجاد بارش های منطقه ای و افزایش درآمد کشاورزان را در پی دارد.

احمدی افزود: کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: دولت می تواند با حمایت خود از طرح زراعت چوب نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان یک سوم پهناورترین استان کشور را با هفت شهرستان و جمعیت یک میلیون نفر به خود اختصاص داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال و طالع بینی 21 اردیبهشت + فیلم