سروقامتانِ نصف جهان در دوران دفاع مقدس


سروقامتانِ نصف جهان در دوران دفاع مقدس

اصفهان- ایرنا- حماسه دفاع مقدس پر از دلاورمردان و سروقامتانی است که با شهادت و رشادتهایشان زیباترین تابلوی ایثار، فداکاری، مدیریت و خلاقیت را خلق کردند که شماری از عاشقان از خطه نصف جهان فرماندهی عملیات پیچیده و سرنوشت ساز را بر عهده داشتند، آنان که تا همیشه چراغ راه و اسوه ناب کارآمدی شدند.

به گزارش ایرنا، در آن دوران که کشور آماج شدیدترین هجمه ابرقدرت های جهان بود، سرداران بزرگی از جنس نور با تکیه بر اخلاص، معنویت و خودباوری به معنای واقعی مدیری مدبر شدند تا از دل پیچیده ترین دسیسه ها و ناامیدکننده ترین حملات، حلاوت تکنیک های دفاعی و پیروزی ها را به منصه ظهور برسانند.

با گذشت دست کم ۴۰ سال از پایان جنگ هشت ساله دفاع مقدس و تقدیم افزون بر ۲۰۰ هزار شهید، نام و یاد رزمندگان و فرماندهان بسیاری به چشم می خورد که اکنون جایشان در بین ما خالیست.

از دیار اصفهان نیز دلیرمردان بسیاری در خط مقدم جبهه ها فرماندهی عملیات مختلف را بر عهده داشتند که نام برخی از آنان به دلیل برخورداری از ویژگی های کم نظیر و پیروزی های غرورآفرین پرسوتر است.

شهید همت، اسوه صلابت و اخلاص

شهید "سردار محمد ابراهیم همت" در عملیات پیروزمند بیت المقدس در سمت معاونت تیپ محمد رسول الله (ص) فعالیت و تلاش تحصین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه - خرمشهر انجام داد.

می توان گفت که او و یگان تحت امرش سهم بسزایی در فتح خرمشهر داشته اند و با اینکه منطقه عملیاتی دشت بود، شهید حاج همت با استفاده از بهترین تدبیر نظامی به نحو مطلوبی فرماندهی کرد.

در سال ۱۳۶۱ با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود راهی آن دیار شد و پس از دو ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت و در محور جنگ و جهاد قرار گرفت.

با شروع عملیات رمضان در تاریخ ۲۳/۴/۱۳۶۱ در منطقه «شرق بصره» فرماندهی تیپ ۲۷ حضرت رسول اکرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه نمود. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم – که او فرمانده قرارگاه ظفر بود – سلحشورانه با دشمن زبون جنگید، در عملیات والفجر مقدماتی بود که شهید حاج همت، مسئولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سید الشهدا(ع) بود، بر عهده گرفت.

سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی ایشان در عملیات والفجر ۴ و تصرف ارتفاعات کانی مانگاه در آن مقاطع از خاطره ها محو نمی شود.
صلابت واستقامت فراموش نشدنی این شهید و الامقام و رزمندگان لشکر محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات خیبر در منطقه طلائیه و تصرف جزایر مجنون و حفظ آن با وجود پاتک های شدید دشمن، از افتخارات تاریخ جنگ محسوب می شود.

شهید همت آنچنان با جبهه و جنگ عجین شده بود که در طول حیات نظامی خود فرزند بزرگش را فقط شش بار و فرزند کوچکتر خود را تنها یکبار در آغوش گرفته بود.
روحیه ایثار و استقامت او شگفت انگیز بود. حتی جیره و سهمیه لباس خود را به دیگران می بخشید.

او فرماندهی مدیر و مدبر بود، قدرت عجیبی در مدیریت داشت، بینش سیاسی بُعد دیگری از شخصیت والای او به شمار می رفت.از ویژگی های اخلاقی شهید همت برخورد دوستانه او با بسیجیان جان برکف بود. به بسیجیان عشق می ورزید و همواره در سخنانش از این مجاهدان مخلص تمجید و قدرشناسی می کرد.

این سردار دلاور به همراه معاونش، شهید اکبر زجاجی، سرانجام در عملیات خیبر در جزیره مجنون، در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲، دعوت حق را لبیک گفت و به مقام شهادت رسید.

شهید خرازی، فرمانده صبور و خلاق جبهه ها

ابتکار و خلاقیت‌ در کنار سجایای اخلاقی بارز همچون حُسن خلق، مهربانی، تواضع و شجاعت از ویژگی‌های« شهید سردار حاج حسین خرازی» فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اصفهان است که با تکیه بر آن و مقتدرانه، پیچیده‌ترین عملیات دفاع‌مقدس را رهبری کرد. همرزمان او را «حسین آقا» می‌نامیدند.

وی فرماندهی عملیات کربلای پنج را بر عهده‌ داشت و نیروهای او در این عملیات شکست سنگینی را به ارتش عراق وارد آوردند.

این مجاهد راه حق در ابتدای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کردستان حضور داشت و پس از یک سال فعالیت در این ناحیه راهی منطقه جنوب شد و به مدت ۹ ماه به عنوان فرمانده نخستین خط دفاعی، مقابل عراقی‌ها در جاده آبادان- اهواز در منطقه دارخوین با تجهیزات جنگی و امکانات تدارکاتی بسیار کم مقاومت کرد.

او در عملیات شکست حصر آبادان فرماندهی جبهه دارخوین را به عهده داشت و پس از آزادسازی بستان، تیپ امام حسین(ع) را تشکیل داد که بعدها با رشادت ها و جانفشانی های او و همرزمانش به لشکر امام حسین (ع) ارتقا یافت، یگان او در عملیات بیت‌المقدس جزو نخستین لشکرهایی بود که از رود کارون عبور کرد و به جاده اهواز – خرمشهر رسید و در آزادسازی خرمشهر سهم به سزایی را ایفا کرد.

این سردار سپاه اسلام پس از آن در عملیات های مختلفی همچون رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر ۴ و خیبر در سمت فرماندهی لشکر امام حسین(ع) شرکت داشت، در عملیات والفجر ۸، او فرمانده ی لشکر امام حسین(ع)بود که این لشکر به عنوان یگان عمل کننده‌ای قوی، لشکر گارد جمهوری عراق را تسلیم خود کرد و پیروزی هایی را در منطقه فاو و کارخانه نمک که از پیچیده‌ترین منطقه های جنگی بود، به دست آورد.

حسین خرازی ۳۰ ترکش بر تنش اصابت کرده بود و در عملیات خیبر دست راستش را به خدا هدیه کرد؛ اما با این وجود تا جان در بدن داشت در مقابل متجاوزان این سرزمین ایستادگی کرد و در نهایت شربت شهادت نوشید.

به گفته همرزمانش، خرازی با ابتکار ستودنی اش همواره در بدترین شرایط می‌توانست تصمیم‌گیری کند و در بسیاری از موارد شرایط به گونه‌ای بود که بدون تصمیم هوشمندانه عملیات به سرانجام نمی رسید.

در آغاز جنگ ایران و عراق در منطقه دارخوین مسئول خط شد و پس آن در زمان فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین(ع) در عملیات خیبر یکی از دستان خود را از دست داد و سه سال در عملیات مختلف حضور داشت و در نهایت در سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ به مقام شهادت نائل شد.شهید خرازی در عملیات کربلای ۴ با وجود عقب نشینی تمام امکانات سنگینی را در منطقه شلمچه گردآوری کرد و نظرات و تاکتیک های نظامی او به گونه ای بود که در قرارگاه سپاه حرف اول را می‌زد.

شهید کاظمی، فرمانده شجاع و ریسک پذیر

سردار سرلشگرپاسدار شهید "احمد کاظمی" یکی از خلاق‌ترین، ریسک پذیرترین و هوشمندترین فرماندهان دوران دفاع مقدس بود به طوری که همرزمانش در عملیات‌های مختلف با اتکا به درایت و قدرت اجرایی او، دشوارترین طرح‌ها را در نبرد با دشمن اجرا می کردند.

او در سال ۱۳۳۷ در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان در خانواده ای مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دیده به جهان گشود.

جراحت های فراوان از ناحیه پا و دست که منجر به قطع انگشت دست وی شده بود گویای ایثار و جانفشانی وی در راه حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

این فرمانده دلاور از سال ۱۳۵۹ با حضور در برابر ضد انقلاب در کردستان حرکت جهادی خود را آغاز کرد و تا دفع فتنه و شرارت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در کردستان ماند.
سردار شهید کاظمی از تاریخ یک آذر ۱۳۵۹ تا ۱۰ مهر ۱۳۶۰ فرمانده جبهه "فیاضیه" آبادان بود و به پاس رشادت در دفاع از اسلام و انقلاب و دفع تجاوز دشمن به فرماندهی لشکر نجف اشرف اصفهان منصوب شد.

به دنبال آن فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه از جمله مسئولیت هایی بود که این سردار دلاور به عهده گرفت.

از سال ۱۳۷۹ فرماندهی نیروی هوایی سپاه به این فرمانده سپرده شد که مدت بیش از پنج سال ادامه داشت تا در مرداد ۱۳۸۴ به پیشنهاد سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی فرمانده وقت کل سپاه، سردار حاج احمد کاظمی به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

۱۹ دی سال ۱۳۸۴ حاج احمد کاظمی و تعدادی دیگر از همقطارانش بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای نظامی (جت فالکون) در حوالی ارومیه به دیدار حق شتافتند.

شهید کاظمی در بهار سال ۱۳۵۹ پس از فرمان بسیج عمومی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برای مقابله با مزدوران شرق و غرب، همراه با سردار شهید غلامرضا صالحی در قالب یک گروه ۶۰ نفری از نجف‌آباد عازم کرمانشاه و سپس سنندج شد. وی حدود هفت ماه با جدیت در عملیات‌های پاکسازی به مقابله با فتنه‌انگیزان پرداخت و در یکی از این عملیات‌ها از ناحیه‌ پا مجروح و به شهر خود منتقل شد.

هنوز زخم‌هایش التیام نیافته بود که در اواسط آذر همان سال همراه با یک گروه ۵۰ نفری در جبهه‌های آبادان حضور یافت و فرماندهی یکی از مناطق عملیاتی به عهده‌اش سپرده شد که نقش مؤثری در این منطقه و سپس عملیات شکست حصر آبادان ایفا داشت.

از جمله فعالیت‌های برجسته شهید کاظمی در دوران دفاع مقدس می‌توان به تثبیت تیپ ۸ نجف اشرف اشاره کرد به طوریکه وی با جمع‌کردن انسان‌های بزرگی این تیپ را سازمان‌دهی کرد و در اثنای جنگ، استعداد آن را تا سطح لشکر ارتقا داد و آن را به یکی از مانوری‌ترین یگان‌های دفاع مقدس تبدیل کرد.

شهید کاظمی بخش عمده‌ای از تجهیزات و جنگ‌افزارهای مورد نیاز این لشکر خط‌ شکن را از غنایم به دست‌آمده از دشمن تأمین کرد.

این فرمانده سپاه، یار و همرزمان سرداران شهید باکری، زین‌الدین، خرازی، همت و بقایی بود و یکی از برجسته‌ترین و مقتدرترین فرماندهان دفاع مقدس بود و در بیشتر عملیات‌ها و نبردهای مهم برای بیرون ‌راندن دشمن، حضوری فعال و تأثیرگذار داشت و کمتر عملیاتی بود که نام احمد کاظمی در حماسه‌ آن ثبت نشده باشد.

نقش مؤثر و فرماندهی وی و همرزمان شهیدش در عملیات‌های بیت‌المقدس ۱، فتح‌المبین ۲، رمضان ۳، والفجر ۸ و کربلای ۵ بارها طعم تلخ شکست را بر کام صدام و لشکریانش فرو ریخت.

آخرین حکم مسئولیت احمد کاظمی، فرماندهی نیروی زمینی سپاه بود که بیست‌ونهم مرداد ۱۳۸۴ از سوی مقام معظم رهبری، فرماندهی کل قوا به ایشان تنفیض شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دانشجوی دکترای دفاع ملی بود و به پاس سوابق با ارزش،فرماندهی عالی و قدمت مدیریت بالا از دست رهبر معظم انقلاب، سه مدال فتح دریافت کرد.

شهید آقابابایی، مدیری مدبر در بحران های سخت

شهید "اکبر آقابابایی" در سال ۱۳۴۱ در اصفهان متولد شد. در کودکی و نوجوانی در حرفه سنگ‌بُری فعالیت داشت. با شکل‌گیری سپاه وارد پادگان ۱۵ خرداد واحد تاکتیک و سلاح شد.

حضور در غرب کشور و پاکسازی منطقه از ضد انقلاب و همچنین ۶ عملیات دوران جنگ، فرماندهی کل عملیات ناحیه شمال غرب و کردستان، حضور فعال در ۳۵ عملیات پاکسازی از جمله فعالیت های شهید آقابابایی است.

وی از سال ۶۰ تا ۶۸ فرمانده تیپ الغدیر سپاه یزد می‌شود و سال ۶۸ جانشینی لشکر ۱۴ امام حسین(ع) را بر عهده می‌گیرد و بعدها در سال ۱۳۷۲ به عنوان مسوول عملیات سپاه قدس انتخاب می شود. در لبنان و بوسنی هرزگوین و حتی افغانستان حضور می‌یابد اما در این سال های آخر که افتخار جانبازی ۷۰ درصد را به دوش می‌کشد در سحرگاه چهارم شهریور ماه سال ۱۳۷۵ به فیض عظیم شهادت نایل می‌آید.

مدیریت در بحران‌های سخت، داشتن روح بزرگ و توجه به معیشت نیروها از ویژگی های این شهید والا مقام عنوان شده است.

شهید آقا باباگُلی، فرمانده ای مقید به آموزش

شهید" رضا آقا باباگلی" در سال ۱۳۴۸ در اصفهان متولد می‌شود و بعدها که جوان است و شور انقلابی دارد در ابتدا وارد جهاد سازندگی آن روزها می شود. او در حالی که به دلیل صافی کف پا از سربازی معاف شده سال ۵۸ در سپاه استخدام می شود و بلافاصله به کردستان می‌رود.

شهید آقاباباگلی مُتبحر در آموزش است و مدتی در پادگان غدیر اصفهان می ماند و سپس مسئولیت واحد تحقیقات نظامی را عهده دار می شود. بعد از آن در سال ۱۳۶۲ هم بعنوان مسئول واحد آموزش های تخصصی قرارگاه کربلا کارش را ادامه می‌دهد.

این شهید در عملیات‌های فتح یک و کربلای ۴ و ۵ می رزمد اما در اول بهمن ماه سرد سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ به آسمان ها پر می‌کشد.

بها دادن به نیروها، ایجاد انگیزه در افراد، پیش قدم شدن در کارها، ایثار و از خودگذشتگی، اهمیت دادن به بیت المال و تربیت تک تیرانداز، تدوین جزوه آموزش تک تیزانداز از مهمترین کارها و خصوصیات شهید آقاباباگلی است.

شهید افشار، "ذاکر قریب البکا"

اطرافیان به شهید "جلال افشار" لقب "ذاکر قریب البُکا" داده بودند.

وی سال ۱۳۳۵ در محله دردشت اصفهان به دنیا می آید.جلال افشار در سال ۱۳۵۳ برای تحصیل و طلبگی به قم می رود و از محضر آیت الله قدوسی، مدیر مدرسه حقانی آن سال ها بهره ها می برد. وی در سال ۱۳۵۸ بعد از ورود رسمی به سپاه، به پادگان ۱۵ خرداد می رود و واحد سیاسی، عقیدتی سپاه و تربیت مربی را راه اندازی می کند و بعد از مدتی تربیت و آموزش نیروها را برعهده می گیرد.

مرحوم پرورش درباره اش می گوید: "او اسماً جلال بود و پیوسته در حال کمال..."

شهید افشار ظهر بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان(۲۴ تیرماه ۶۱) در عملیاتی با نام رمضان بر اثر انفجار گلوله توپ با اصابت ترکش به پهلو، جاودانه می شود.

شهید "عباس کِردآبادی"، چترباز ماهرعملیات

ولادت شهید در سال ۱۳۴۴ در محله کردآباد شهر اصفهان اتفاق می افتد. دوره سربازی را در شیراز می گذراند و بیشتر از ۶۰ بار با چتر از هواپیما می پرد. بعد از پیروزی انقلاب همزمان در تربیت ملعم و چتربازی ارتش پذیرفته می شود اما به سپاه و تیپ ۱۴ امام حسین(ع) که کمی بعد به لشکر ارتقا می یابد، می رود.

او درکار جدی اما با همرزمان بسیار بامحبت و مهربان بود. وی در سحرگاهان تاریک و روشن آذرماه سال ۱۳۶۰ بر اثر اصابت ترکش توپ به پهلو به شهادت می رسد.

شهید "علی میرمُجربیان" سیّد شهدای آموزش

نخستین رژه هماهنگ نیروهای مسلح توسط شهید میرمجربیان سازماندهی می شود. شهیدی که در سال ۱۳۴۱ در اصفهان متولد شده و بعدها در دبیرستان خوارزمی درس می خواند اما برای بهره مندی از دروس حوزوی و انقلابی به مدرسه ذوالفقار منتقل می شود.

اوایل جنگ تحمیلی وارد ایلام می شود و علیه بنی صدر و خیانت های وی مدارکی جمع و جور می کند تا به محضر علمای قم ببرد.

این شهید را با لقب «سیّد شهدای آموزش» می شناسند. چرا که بنای آموزش را به شکلی اساسی و بنیادین در سپاه پی ریزی کرد و دوم اینکه بدون هیچ امکاناتی و تنها با سرمایه توکل بر خدا اقدام به راه اندازی دوره های تخصصی مانند آموزش توپخانه کرد.

این مرد میدان رزم، یازدهم آبان ماه سال ۱۳۶۱ در حالی که مشغول شناسایی و یادداشت برداری صحنه های عملیات بود بر اثر اصابت راکت های هلی کوپتر بعثی ها به فیض شهادت دست می یابد.

شهید "محمد وجدانی"، موسس آموزشکده های رزمی

این شهید نقش موثری در راه اندازی آموزشکده رزمی سپاه پادگان امام علی(ع) داشت.

وی بامداد یازدهم آبان ماه سال ۱۳۶۱ غسل شهادت می کند و ظهرگاهان همان روز، راکت های هلی کوپتر دشمن پی در پی فرود می آیند و او را به سرمنزل جاودانه مقصود می رسانند.دفترچه خاطرات شهید حکایت از تلاش و تحقیق های وی در راه اندازی و شکوفایی واحد آموزش و هچنین پادگاه شهید آیت اله صدوقی، تا آخرین ثانیه های زندگی دارد.

شهید "سیداحمد حجازی"، پایه گذار نیروی دریایی

این شهید سال ۱۳۳۴ متولد شد. در دوران پهلوی ۲ مرحله دستگیر می شود و در بیدادگاه سفاکان آن رژیم تا سر حد مرگ شکنجه می شود اما زیرک است و اعتراف نمی کند.

مراقبت ها و آزارهای ساواک باعث می شود مدت ها به لبنان و سوریه سفر کند. بعدها در پادگان ۱۵ خردا اصفهان بعنوان اولین مربی تخریب کارش را آغاز می کند. در نبرد افغانستان نیز از طریق سازمان نصر به یاری مسلمانان آن ولایت می شتابد. مسئول تدارکات و عضو فرماندهی منطقه ۶ کشور می شود و سنگ بنای نیروی دریایی سپاه را می گذارد.

یک ماه قبل از شهادت به پابوس امام رضا(ع) می رود و شهادت می طلبد تا اینکه بالاخره در پنجمین روز از بهمن ماه سرد و سوزان سال ۶۰ در حال خنثی کردن مین های دشمن به ملکوت اعلی عروج می کند.

افزایش بُرد آر پی جی ۷ ، تولید مواد منفجره و پنبه باروتی از ابتکارات شهید حجازی است.

نزدیک به ۳۰۰ هزار رزمنده از استان اصفهان در جنگ تحمیلی شرکت کردند و این استان در هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم کرده است.

امسال افزون بر ۲ هزار برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در این استان برگزار می شود که بیشتر آنها با توجه به شیوع کرونا، بصورت مجازی و در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام