گزارش کمیسیون تخصصی مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت از نگاه قرآن کریم


گزارش کمیسیون تخصصی مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت از نگاه قرآن کریم

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت از نگاه قرآن کریم تأکید کرد که در این حوزه مباحث مهمی از جمله اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «عیسی عیسی زاده» در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 3مهر) در سالن نشست های ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت از نگاه قرآن کریم» پرداخت.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ابراز داشت: در این کمیسیون شش مقاله ارائه شد که مقاله اول آقای دکتر یاسر ابوزاده گتابی راهکارهای دست یابی به اقتصاد مقاومتی را در سه فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی ارائه دادند.

وی با بیان این که ایشان در حوزه فرهنگی اصلاح نگرش اقتصادی، کار و تلاش را اشاره کردند، گفت: آقای ابوزاده در حوزه اخلاقی به پرهیز از تکیه به کفار، قناعت ورزی، پرهیز از اسراف، توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و مستمندان و در بخش سوم نیز به لزوم تقدیر معیشت، مدیریت مصرف، مدیریت هزینه، افزایش تولید ملی با بهره گیری از امکانات حداقلی را مورد کنکاش قرار دادند.

حجت الاسلام عیسی زاده عنوان کرد: دکتر اعرابی مقاله ای با عنوان «مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری» را ارائه و در آن ایمان به خدا، توکل، بصیرت، پایداری، عزم و اراده قوی را از مصادیق مبانی قرآنی و روایی در کلام ایشان برشمردند.

وی با بیان این که استاد قدیمی نژاد مقاله ای نوین با عنوان «آموزه های قرآنی مدیریت مقاومت» را ارائه کردند، گفت: ایشان دو راهبرد معاندان بی پروا و راهبرد اعداد ارهابی را مطرح و در ادامه چند درس مقاومت را ارائه کردند.

پژوهشگر قرآن و معارف اسلامی افزود: استاد حسن شیرزاد کمانگر نیز در مقاله به بحث «راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های قرآن» پرداختند و راهبرد اقتصادی ایشان در این مقاله به دو راهبرد الگوی مقاومت در مصرف و تولید منتهی می شد که ایشان در الگوی تولید مواردی شمردند که به عنوان مثال کیفیت، تنوع در تولید و بهره‌وری و در راه برد دوم قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: آقای سعید بهمنی نیز در این همایش به ارائه مقاله ای با عنوان «قرآن خاستگاه عزت و مقاومت» پرداخته و در ادامه ویژگی های عزت آفرین قرآن را مطرح کردند که به شش مورد از جمله والایی آموزه ها، غنای پایان ناپذیر و پوشش همه ابعاد ارتباطی اشاره کردند.

حجت الاسلام عیسی زاده با اشاره به این که آخرین مقاله در ارتباط با دستاورد قاعده نفی سبیل در مقاومت اسلامی بود، یادآور شد: این مقاله از سوی استاد علی سعیدی و رضا پورصدقی مطرح شد که آقای سعیدی در این مقاله ابتدا اصل قاعده را تعریف کردند و سپس به مستندات قاعده نفی سبیل پرداختند و در نهایت، دستاورد قاعده نفی سبیل در مقاومت و همچنین جایگاه آیه نفی سبیل را در حوزه سلطه فرهنگی و سیاسی و نظامی تبیین کردند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها