هنوز هم مدافعیم


هنوز هم مدافعیم

محمدحسین ملکیان گفت: دفاع مقدس هنوز هم ادامه دارد و ما هنوز هم در حال دفاع از ارزش‌های کشورمان هستیم.

هنوز هم مدافعیم

محمدحسین ملکیان شاعر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین شاخصه ادبیات دفاع مقدس را دفاع از حقانیت و یاری مظلومان دانست و اظهار کرد: ادبیات دفاع مقدس نه تنها مختص یک بازه زمانی محدود نیست؛ بلکه هر زمان صحبت از دفاع باشد پای ادبیات دفاع هم در میان است.

وی افزود: هشت سال جنگ تحمیلی فیزیکی به پایان رسیده است؛ اما ما هنوز هم مدافعیم. مدافع اقتدار کشور در برابر تحریم های ناجوانمردانه، مدافع اقتصاد خانواده و مدافع هر ارزشی که دفاعمان را مقدس می‌کند.

این شاعر گفت: ادبیات دفاع مقدس تمام قد مقابل تحریف ایستادگی می کند؛ چرا که ذات هنر ادبی مانند ذات دفاع پاک است و برآیند این دو، اندیشه و تقوایی است که می تواند نشان دهد که ما با دست خالی، اخلاص، توسل و توکل پیروز میدان بوده ایم. این مهم به ما گوشزد می‌کند که در هر زمان و شرایطی می‌شود، پیروز نبرد بود اما لازم است بدانیم، سربلندی هزینه بسیاری دارد و تنها راه دستیابی به آن استقامت است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان به واسطه استفاده از تجربه دیگران، تخیل و درایت ادبیات دفاع مقدس را تقویت کرد، ادامه داد: هیچ یک از شاعرانی که در سال‌های اخیر در وصف واقعه عاشورا شعر گفته‌اند، شاهد واقعه نبوده‌؛ اما آثار فاخری را به یادگار گذاشته‌اند. شاعران ادبیات دفاع مقدس هم می‌توانند با زبان تاثیرگذار خود به دل جنگ بروند و با کلام شاعرانه از تحریف آن جلوگیری کنند.

ملکیان ضمن گلایه از کم کاری رسانه ها در راستای انتشار و ترویج خروجی ادبیات دفاع مقدس گفت: اینکه یک کشور مقابل تمام جهان بایستد و یک وجب از خاکش را هم ندهد، بی نظیراست؛ اما هنوز برخی از مردان هشت سال دفاع مقدس ناشناخته مانده اند. هر سال جشنواره و کنگره های زیادی برگزار می شود؛ اما رسانه ها به تولیدات آنها نمی پردازند و در این زمینه خوب وارد عمل نشده‌اند.

وی از علاقه‌اش برای انتشار یک مجموعه شعر در حوزه جانبازان اعصاب و روان گفت و اضافه کرد: دفاع مقدس برای من سرشار از مظلومیت و غربتی است که پدر جانبازم نمونه‌ بارز آن بود؛ خس خس شبانه اش خواب را از ما می گرفت ولی با اینکه سخت نفس می کشید، پتو را روی سرش می انداخت تا صدای سرفه اش اذیتمان نکند؛ تنها یادبودم از دفاع مقدس در کودکی پلاک او بود که متاسفانه در همان خردسالی آن را گم کردم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)